• MirjaF

Krokodil?

Hej.

Mitt äldsta barn har önskat sig en kajman (en liten krokodil) sedan han var 9. Han är nu 16 och jag har ingen kontroll över denna fråga längre. Han har börjat hota med att stjäla en från skansen. När jag försöker förklara för honom varför han inte får det så skriker han åt mig och i flera fall så har han uppträtt hotfullt.

Nu undrar jag om jag ska ge honom en krokodil och i så fall var kan jag få tag på en och hur sköter man den?

Mvh Mirja. 

• Svar på tråden Krokodil?
  • Apmor2

Han kan inte ha en kajman hemma, kompromissa om att han kan ha en leguan istället!

• MirjaF

Nu är det så att han har snöat in sig totalt på just kajmaner. Jag tror nog inte att jag lyckas lura honom så lätt. Men det är nog värt ett försök.
    Tack för respons.

• MirjaF
    Hannah76 skrev 2011-12-19 18:58:46 följande:
    Så hans hot ska betala sig?
    Jag vågar inte säga emot. Han kan vara otroligt aggressiv. Polisen har många gånger varit ett alternativ men jag har aldrig tänk på det just den stunden han är som värst.
  • puss

men låt honom ha en då, säg att han får skaffa en själv.

Ät min sidfot
  • MirjaF
    puss skrev 2011-12-19 19:15:55 följande:
    men låt honom ha en då, säg att han får skaffa en själv.
    Han har jättedåligt med pengar. Jag är rätt hård med månadspengen. Han får 100kr i månaden att göra vad han vill för. För en 16-åring har jag förstått att det är en rätt tajt budget med allt som ska handlas.  Jag betalar dock dricka och kläder vilket han missbrukat flera gånger. För ett tag sedan så fick han ett par italienska skor som han länge velat ha. Dessa kostade mig 10000kr. När han kom hem en dag efter ungefär en vecka så hade han sina gamla skor på sig. Han hade tydligen sålt skorna för 1000kr till sin vän och köpt en radiostyrd bil för pengarna.
  • Lisastina

Hej Mirja,
    jag vet väldigt lite om kajmaner, men jag tror att man måste ha en ganska rejäl anläggning för att hålla en kajman. Det finns ju olika sorter, men några blir 1 meter, andra 2,5 meter och måste ha en pool med varmt vatten.  Dvs, det kostar mycket att bygga och värma upp rent bortsett från att det troligen tar upp ett helt rum i hemmet. Så det blir nog svårt att hålla en krokodil med din sons måttligt stora nöjeskonto. Och så blir de ju jättegamla!

Och så tänker jag - om han har reptiler som intresse så borde han väl ha lite koll på vad som behövs för att hålla en? 

• MirjaF
    Lisastina skrev 2011-12-19 21:01:43 följande:
    Hej Mirja,
    jag vet väldigt lite om kajmaner, men jag tror att man måste ha en ganska rejäl anläggning för att hålla en kajman. Det finns ju olika sorter, men några blir 1 meter, andra 2,5 meter och måste ha en pool med varmt vatten.  Dvs, det kostar mycket att bygga och värma upp rent bortsett från att det troligen tar upp ett helt rum i hemmet. Så det blir nog svårt att hålla en krokodil med din sons måttligt stora nöjeskonto. Och så blir de ju jättegamla!

Och så tänker jag - om han har reptiler som intresse så borde han väl ha lite koll på vad som behövs för att hålla en? 

Pengar är inget problem. Jag ärvde allt från min morbror när han dog. Han var en greve borta i finland och hade ett slott. Hans advokat hjälpte mig sälja slottet som jag sedan fick 50 miljoner för. Pengar är inget problem men jag vill att han ska lära sig att arbeta för att få något. 
    Jag flyttade till Sverige när jag var 11 år. Innan så bodde min familj i finland. Vi hade väldigt dåligt med pengar så jag fick lära mig tidigt att man måste jobba för pengar. Sen gick min mor och far bort när jag var 30. Då var jag den ända arvingen till min morbror så jag ärvde rubbet.

En annan sak jag funderar på är att låta honom köpa en smugglad kajman. Jag är lite osäker på hur illa det är om man tar hand om den väl. 
  • Coccolina
    MirjaF skrev 2011-12-19 22:26:46 följande:
    Pengar är inget problem. Jag ärvde allt från min morbror när han dog. Han var en greve borta i finland och hade ett slott. Hans advokat hjälpte mig sälja slottet som jag sedan fick 50 miljoner för. Pengar är inget problem men jag vill att han ska lära sig att arbeta för att få något. 
    Jag flyttade till Sverige när jag var 11 år. Innan så bodde min familj i finland. Vi hade väldigt dåligt med pengar så jag fick lära mig tidigt att man måste jobba för pengar. Sen gick min mor och far bort när jag var 30. Då var jag den ända arvingen till min morbror så jag ärvde rubbet.

En annan sak jag funderar på är att låta honom köpa en smugglad kajman. Jag är lite osäker på hur illa det är om man tar hand om den väl. 
    Oookej..... Öööh jag känner rent spontant att du inte skall göra det. Han får släppa det så småningom eller finna en lösning på annat sätt. Om du är rädd för honom så ta kontakt med någon utifrån. Belöna inte dåligt beteende. Och kan du inte säga nej så ta kontakt med BUP eller liknande. För det du skriver är sanslöst och otroligt.... Lika otroligt som trollen i skogen.... En förälder måste våga sätta ner foten!
  • Lisastina

men alltså, du vill att han skall lära sig att jobba för pengar men tänker köpa ett smugglat djur? Vad för slags moraliskt system har du då som förälder? Oavsett hur väl man tar hand om det så är det olagligt. Och inte minst; kajmaner är farliga på riktigt och måste hanteras därefter. I en nödsituation vill du inte tveka att ringa hjälp pga att du då måste avslöja att du har ett insmugglat djur hemma. 

Ta själv kontakt med en herpetologisk förening och hör dig för med personer som vet vad som krävs. Det kan handla om timmar varje vecka som måste läggas ned på det här. Fundera sedan på hur långt du själv kan sträcka dig vad gäller djurvården. Tänk på att det kan bli som när man ger ett mindre barn en kanin: det är kul ett halvår och sedan är det mamma som får sköta djuret.  Vad gör du då? Jag menar - hur byter man egentligen filter i krokodilbassängen? Hur tar man en krokodil till veterinären? (troligen inte med taxi). Alla problem kan inte lösas med pengar, man måste ju veta vem man ringer när bassängvattnet stinker eller kajmanen rymt ut i varagsrummet.

Men tonåringars längtan kan vara stark och obändig. Men det är inte alltid den är så långvarig. Försök fixa sonen en plats där han kan få testa lite hardcore djurvård som luktar lite illa och innebär att man går upp tidigt på morgonen.    Glad Sedan kan ni diskutera husdjur.

• Apmor2
    MirjaF skrev 2011-12-19 19:34:32 följande:
    Han har jättedåligt med pengar. Jag är rätt hård med månadspengen. Han får 100kr i månaden att göra vad han vill för. För en 16-åring har jag förstått att det är en rätt tajt budget med allt som ska handlas.  Jag betalar dock dricka och kläder vilket han missbrukat flera gånger. För ett tag sedan så fick han ett par italienska skor som han länge velat ha. Dessa kostade mig 10000kr. När han kom hem en dag efter ungefär en vecka så hade han sina gamla skor på sig. Han hade tydligen sålt skorna för 1000kr till sin vän och köpt en radiostyrd bil för pengarna.
    detta är ett skämt, eller!??
    Coccolina skrev 2011-12-19 22:54:22 följande:trollen i skogen....
    tummen upp!

Om nu pengar är inget problem för ts och ts son är som ts beskriver så kan hon alltid skicka honom på internat skola och betala för en duktig psykolog!!
  • IsaCMoJs

När trollmor har lagt de elva små trollen....

Svar på tråden Krokodil?