Inlägg från: Lisastina |Visa alla inlägg
  • Lisastina

Krokodil?

Hej Mirja,
    jag vet väldigt lite om kajmaner, men jag tror att man måste ha en ganska rejäl anläggning för att hålla en kajman. Det finns ju olika sorter, men några blir 1 meter, andra 2,5 meter och måste ha en pool med varmt vatten.  Dvs, det kostar mycket att bygga och värma upp rent bortsett från att det troligen tar upp ett helt rum i hemmet. Så det blir nog svårt att hålla en krokodil med din sons måttligt stora nöjeskonto. Och så blir de ju jättegamla!

Och så tänker jag - om han har reptiler som intresse så borde han väl ha lite koll på vad som behövs för att hålla en? 

• Lisastina

men alltså, du vill att han skall lära sig att jobba för pengar men tänker köpa ett smugglat djur? Vad för slags moraliskt system har du då som förälder? Oavsett hur väl man tar hand om det så är det olagligt. Och inte minst; kajmaner är farliga på riktigt och måste hanteras därefter. I en nödsituation vill du inte tveka att ringa hjälp pga att du då måste avslöja att du har ett insmugglat djur hemma. 

Ta själv kontakt med en herpetologisk förening och hör dig för med personer som vet vad som krävs. Det kan handla om timmar varje vecka som måste läggas ned på det här. Fundera sedan på hur långt du själv kan sträcka dig vad gäller djurvården. Tänk på att det kan bli som när man ger ett mindre barn en kanin: det är kul ett halvår och sedan är det mamma som får sköta djuret.  Vad gör du då? Jag menar - hur byter man egentligen filter i krokodilbassängen? Hur tar man en krokodil till veterinären? (troligen inte med taxi). Alla problem kan inte lösas med pengar, man måste ju veta vem man ringer när bassängvattnet stinker eller kajmanen rymt ut i varagsrummet.

Men tonåringars längtan kan vara stark och obändig. Men det är inte alltid den är så långvarig. Försök fixa sonen en plats där han kan få testa lite hardcore djurvård som luktar lite illa och innebär att man går upp tidigt på morgonen.    Glad Sedan kan ni diskutera husdjur.

Svar på tråden Krokodil?