• rockbjarn

Somnar vid flaskan och bröstet

Har en dotter som är en vecka gammal, ger henne både bröstmjölk och ersättning. När hon har ätit somnar hon och kan i stort sett sova till nästa mål mat. Ngn som har tips på hur jag kan hålla henne vaken efter matningen? Nyfödda sover ju mkt men jag tycker detta är lite väl mkt......

• Svar på tråden Somnar vid flaskan och bröstet
  • PrincessDalia
    rockbjarn skrev 2011-12-19 20:20:32 följande:
    Har en dotter som är en vecka gammal, ger henne både bröstmjölk och ersättning. När hon har ätit somnar hon och kan i stort sett sova till nästa mål mat. Ngn som har tips på hur jag kan hålla henne vaken efter matningen? Nyfödda sover ju mkt men jag tycker detta är lite väl mkt......
    Två första månader var mina precis så. De var endast vakna en timme på morgonen och en på kvällen. Resten sov de, pep lite efter mat och somnade sedan genast om efter att de ätit. Det är normalt för spädisar!
  • Tilda78

Man ska vara glad om man ser deras ögon överhuvudtaget de första månaderna. ;) Nej men, de sover massor så är det bara. Försök inte hålla ditt barn vaket utan låt det sova. Det kommer en tid då de inte sover lika mycket ;)

• rockbjarn

Jag har bara inget minne av att första barnet sov så pass mkt som dottern gör men alla är vi ju olika. Som mamma blir man bara så orolig.

• pigglet

Men hon vaknar ca var 3:e timme och äter ordentligt innan hon somnar? Kissar 6-8 blöjor/dygn? Har gått upp i vikt som hon ska?
    För om hon sover för mycket så finns ju risk att hon inte får i sig tillräckligt med mat. Och då blir de slöa och orkar inte äta ordentligt och blir uttorkade. 

Svar på tråden Somnar vid flaskan och bröstet