• Bexxish

Panik efter besked om godartad knöl

Hejsan!

För ca 1 månad sedan var jag hos en läkare och tog cellprover då jag upptäckte en väldigt stor och stenhård knöl i brösten, själva knölen värker inte. Han berättade sedan för mig att det här var en godartad tumör. Det var självklart en lättnad tills idag då jag känner att bröstet värker. Jag är så väldigt nojig över knölen och jag kan inte sluta klämma och känna efter om det är en knöl. Jag känner att ingen tar mig seriöst då jag endast är 18år gammal och det är ytterst ovanligt med bröstcancer iallafall.

Jag vill höra om man kan få operera bort en knöl som är ofarlig iallafall om man verkligen mår dåligt av att ha den där ? Jag vill veta om ni har varit med om det samma. Tänkte också säga att ni som varit med om samma sak (alltså att ni upptäckt en knöl) har ni alltid fått göra mammografi? För det blev inte jag ens tillfrågad utan jag fick endast ett cellvävnadsprov, Nu när det värker i bröstet strålar det i hela bröstet.. Jag kan inte säga vart ifrån bröstet det kommer

• Svar på tråden Panik efter besked om godartad knöl
  • LillaMia

Jag kan förstå din oro TS!

Brösten växer, om jag inte minns fel, tills dess att man är ungefär 20 år. Detta är ju individuellt. Men det kan ju vara så att dina bröst fortfarande växer och är extra knöliga på grund av alla körtlar som finns där som växer?

Jag tror detta kan vara ett skäl till varför läkaren inte "tog dig på allvar".

Alla operationer innebär flertalet risker. Infektion, blödning mm.. Därför vill man inte operera "i onödan". Är du villig att ta den risken?

Om du nu verkligen vill får bortopererad denna knöl så hade jag gått tillbaka till läkaren eller till vårdcentral och berättat precis var du skriver här!

Lycka till TS!

• Bexxish

Tack så mycket för svaret.. Jag har inte knöliga bröst egentligen.. Det är endast en stor knöl, jag mår dålig av att ha den där då jag känner ett obehag. Sedan kan jag känna mig lite äcklad, jag vågar knappt röra på den för jag tror att den ska gå sönder..

Jag tänkte bara kolla om någon varit med om det samma och fått den bortopererad iallafall.. Kontaktar jag läkaren jag tog cellprovet hos ?

• Hugan

Jag upptäckte en knöl i sommras. Fick tid för mammografi, ultraljud och cellprov. Dom såg på en gång på bilderna att det såg elakartat ut. Fick tid hos kirurgen 1 vecka senare som sa att proverna också visat att det var malingt, opererades 1 vecka senare.

När jag pratade med dom innan så sa dom att om dom var osäkra på vad det var så skulle dom operera bort det ändå.

Är du orolig ta kontakt med läkaren och kräv att få göra mammografi och ultraljud. Det ska vara standard när någon söker för självupptäckt knöl.

Det gäller att stå på sig. Det var ingen som trodde att det skulle vara cancer i mitt fall innan undersökningarna på grund av min låga ålder (29år)

Nu vill jag inte skrämma upp dig, för 99% i vår ålder så är det bara en vattencycta eller en inflammerad körtel men jag tycker du ska söka hjälp igen så du slipper vara orolig. Lycka till!

• LaFontaine

TS, när jag var i din ålder hade jag väldigt mycket cystor i brösten. I mitt fall var de vätskefyllda och benämndes som hormoncystor. Jag fick aldrig göra mamografi. Man är nämligen lite restriktiv med mamografi på unga kvinnor eftersom man inte riktigt vet vilken effekt det har i längden. Då, för tio år sen, var man till och med rädd för att det skulle kunna orsaka cancer.

Istället remitterades jag varje gång för provtagning av cystan. Då punkterades knölen och man sög upp en del av den för att se vad det var för något. Alla gånger var cystorna helt ofarliga men det var ganska skönt att ändå bli av med både knöl och oro.

Du kanske kan fråga läkaren om det går att få punktera cystan i alla fall?

• Bexxish

Tack för svaret Hugan! :/ Stackare att ha elakartad.. Jag mår dåligt av min knöl. Jag har endast en knöl. Så jag ska ta kontakt med läkaren idag!

iseika: Jag hade ingen cysta, det var en godartad tumör i form utav en vävnadsknöl.. Punkterade det gjorde dem väl när dem sög ut celler ur ''tumören'' ?

Svar på tråden Panik efter besked om godartad knöl