• Krupskaja

Regelbundna värkar ett dygn nu, hur länge till?

Jag är på BF+7 idag.
    Jag började få ont i ryggen i söndags eftermiddag, och när jag vaknade i måndags morse hade det övergått i tydliga värkar var åttonde minut. De fortsatte under hela dagen igår, och kom långsamt tätare och gjorde ondare. Jag kunde sova efter att ha ätit en panodil, men vaknade vid fem av att värkarna gjorde för ont. Nu kommer de var femte minut och har gjort det hela morgonen, och smärtan har flyttat sig från korsryggen fram till understa delen av magen.
    Igår kväll ringde jag in och förvarnade förlossningen om att det var på gång, och jag ska ringa igen när jag har 3 värkar/10 minuter. Med den här snigelfarten tar det väl ett dygn till innan jag är där.
    Dessutom känns det dumt att ringa in när det trots allt inte gör brutalont. Varje värk gör ont så jag grimaserar och andas ansträngt, men det är inte så att jag skriker eller ens slutar skriva här när de kommer. Nog ska det väl göra ondare än så när man ska in till förlossningen?

Alltså undrar jag om någon annan haft en så långsam latensfas med regelbundna värkar? Hur länge den kan hålla på egentligen? Och om jag borde ringa förlossningen i förmiddag eller låta bli?

• Svar på tråden Regelbundna värkar ett dygn nu, hur länge till?
  • Tussi80

Jag hade i 2 dygn innan men sen tig det fart helt plötsligt i vips på 2 timmar var hon ute. Men det var mitt andra barn. Det kan gå undan så när du börjar känna att du inte står ut längre så är det bara att ringa igen.

• curiosa

Jag hade så från ca kl 22 på torsdagen och min dotter är född på fredagen 17.25.
    Det var bara sista timmen som gjorde riktigt ont resten var klart hanterbart-

• Sacre

Jag hade pinvärkar med sonen i flera dygn, åkte in på tis den, de skickade hem mig då jag inte hade öppnat mig något. Pinvärkarna fortsatte, på torsdagen åkte jag in igen. Hade inte öppnat mig något då heller, men vart inlagd. På fre satte de igång mig på morgonen och kl 20,58 föddes sonen med hjälp av sugklocka.
    Lycka till, snart har du nog bebisen i din famn :)

• Sanna86a

Jag har haft sammandragningar/förvärkar nu i några dagar, de gör inte speciellt ont, det bara spänner och molnar litegrann. Kollade ändå upp det med mvc och det visade sig vara öppet 4 cm. Men nu står det stilla, är hemma och vilar så att bebisen förhoppningsvis stannar någon vecka till inne i magen. 

Med mina tre första barn så har jag också haft dessa förvärkar som gjort att jag öppnat mig till 6cm utan speciell smärta. Därefter åkte in på förlossning så har det gått snabbt(och gjort ont), på några timmar så har det varit färdigt.

Så jag har inte haft ont trots att värkarna har gjort sitt jobb förrän det varit på slutet liksom.     

• matilda77

Jag hade 3-11 minuter mellan värkarna i 2 dygn. Blev hemskickad efter ett besök på bb efter 24 timmar. Efter 48 timmar blev jag igångsatt då inget hände mer än oregelbundna värkar då tog det 6 timmar.sov inte på sammanlagt 5 dygn innan bebis kom ut.

Minns inte exakt hur ont de gjorde men kommer ihåg att jag ett par gånger tappade andan och föll nästan ihop, annars var jag ganska ok mest trött.

• Hannele

För mig startade det kl 01.30 på torsdag morgon o då kändes det exakt som mensvärk. Kl 23.30 på torsdag natt åkte vi in (2-3 min mellan värkarna) för att jag var nyfiken på o veta om det verkligen var på G, inte för att smärtan var för jobbig. Då var tappen utplånad o jag var öppen 5 cm :) Sen dröjde det iofs lite, men kl 7.50 på fredag morgon är tösen våran född :)

• hannis

Jag hade så i fem dygn innan min son äntligen föddes. Lätt de längsta dygnen i mitt liv...

Min värkar kom var 5:e till var 7:e minut och gick inte bort med panodil, tens eller bad.

• hannis

Tillägger att jag var öppen 6 cm när jag väl åkte in och sonen föddes efter 4 timmar på förlossningen.

• Krupskaja

Tack så jättemycket allihop! Vad skönt att höra att andra haft så, och att det gått bra det med. Jag har haft högläsning av det ni skrivit för min man nu, och det gjorde oss lugnare båda två.
    Värkarna har börjat göra ännu ondare nu sedan jag skrev, jag badade badkar och det hjälpte men gjorde också så intervallen mellan dem ökade, från att just ha minskat ner till 4 minuter till att nu vara uppe i 6 igen.
    Jag ska nog ringa in till förlossningen om en stund och fråga om råd, men förbereder mig på ännu en dag i soffan med chips och värkklockning, så åker vi in när det kommer tre på tio minuter även om de inte gör ont så jag skriker.

• hannis
    Arbetsbien skrev 2011-12-20 10:34:04 följande:
    Tack så jättemycket allihop! Vad skönt att höra att andra haft så, och att det gått bra det med. Jag har haft högläsning av det ni skrivit för min man nu, och det gjorde oss lugnare båda två.
    Värkarna har börjat göra ännu ondare nu sedan jag skrev, jag badade badkar och det hjälpte men gjorde också så intervallen mellan dem ökade, från att just ha minskat ner till 4 minuter till att nu vara uppe i 6 igen.
    Jag ska nog ringa in till förlossningen om en stund och fråga om råd, men förbereder mig på ännu en dag i soffan med chips och värkklockning, så åker vi in när det kommer tre på tio minuter även om de inte gör ont så jag skriker.
    Mina värkar gjorde absolut inte så ont att jag skrek när jag åkte in och jag var ju som sagt öppen 6 cm då. Jag skrek förresten inte en enda gång under hela förlossningen så det känns inte som något du skall vänta på. Flört
  • Ankan84

Mina värkar gjorde inte ont. Kändes bara men inte så att jag inte kunde fortsätta med det jag gjorde. Samtidigt som jag fick dessa värkar hade jag tid på spec mödra för extra kontroll. Och de upptäckte att jag var helt öppen allt som allt tog det 72 min sen var han ute

• Krupskaja
    Sacre skrev 2011-12-20 13:16:17 följande:
    Hur går det TS?
    Det är ungefär som innan. Värkarna gör lite mer ont än förut, men jag tror å andra sidan att de kommer mer sällan. Jag är inte helt säker, för jag har slutat klocka dem nu.
    Jag ringde förlossningen och barnmorskan där sade att jag helt enkelt skulle märka när det blev värre (hon sade att vi inte skulle åka in förrän det gjorde fruktansvärt ont), så nu går jag runt och väntar på det och har fruktansvärt tråkigt.
  • En Ängel

Lyssna på barnmorskan, hon vet säkert bäst. Tänkte bara dela med mig dock att jag precis pratat med en kvinna som sa att hon stannade hemma jätte länge för att värkarna helt enkelt inte var så smärtsamma som dom skulle vara. När hon väl åkte in kom hennes lilla efter 45 min. Visade sig att hennes smärtgräns var väldigt hög.

Hur går det TS?

Svar på tråden Regelbundna värkar ett dygn nu, hur länge till?