• ShanghaiLily

Bygger eget dockhus. Tips om bra färg??

Lägger tråden i heminredning för jag misstänker att det är många hemmapysslare som är intresserad av att göra egna hus.

Jag har gjort ett ganska högt dockhus med tre våningar (ganska likt de där vita plåthusen man kan ha som ljuslyktor) och vill måla det lite som pippis hus. Alltså den nya varianten som finns i leksaksaffärerna.

Huset ska vara gult, fönsterkarmarna blå och taket rödorange.

Frågan är vad jag ska ha för färg. Själva huset går det nog åt en riktig färgburk till från nån måleriaffär, men kan man använda småburkar med dekorfärg till fönsterkarmar och tak? Typ allmogefärg?

Tipsa gärna om något ställe där alla sorterna finns så jag slipper åka runt som en tok nu dagarna före jul.

Har någon även tips om hur man gör schabloner till fönsterkarmarna så tar jag tacksamt emot, jag är inte så rutinerad på detta.

• Svar på tråden Bygger eget dockhus. Tips om bra färg??
  • ShanghaiLily

ÅÅåh ingen som kan tipsa, jag ska snart åka och shoppa...=)

• charmmiss

när jag målade om dotterns dockhus använde jag mig av hobbyfärg, fäster på det mesta.
     finns att köpa lite varstans, småburkar kan du köpa på rusta eller överskotssbolaget, tror de ligger på 16kr/burk 

• Adamama

Schabloner för fönster är svårt. Men man kan göra med hjälp av vass kniv, typ tapetkniv och plastfilm, typ overheadblad eller plastfick.

Men det är enklare att tejpa tror jag. Med maskeringstejp och linjal kan du tejpa upp runt omkring det som ska målas. För att få skarpa linjer och itne riskera att färgen åker in under tejpen målar du med samma som bakgrundsfärgen första gången. Alltså vitt om huset är vitt. Sedan när det torkat målar du med fönster färgen och tar bort tejpen när det torkat.

Eller att måla på frihand. Om du ritar med blyerts och linjal direkt på huset och så försöker du fylla i med färgen. Det som kommer utanföra kan du korrigera i efterhand. T ex skrapa bort med kniv när det torkat eller helt enkelt måla över med bakgrundsfärgen. 

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • ShanghaiLily

Tack för tipsen!

Det blev allmogefärg från Rusta för 17 kr burken och maskeringstejp runt fönstren. Vilket grymt coolt pippihus jag har få§

• ShanghaiLily

hoppsan lillkillen stod upp i soffan och ramlade över tangentbordet =)

Skulle säga att mitt hus blev så himla bra., synd bara att det blir tomten som får ta åt sig äran =)

• Adamama

Tomten!? Nej, den får inte våra barn tro på. Jag vill att de säger tack till mig.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
Svar på tråden Bygger eget dockhus. Tips om bra färg??