• Angelhead

Några fler sXe här ?

Några fler som är sXe här ? Och hur lever ni/avstår ni ifrån isåfall ?

/M.

• Svar på tråden Några fler sXe här ?
  • Linda1976

Vaddå för nåt? *undrar*

• Angelhead

Linda1976: sXe står för Straight edge, en livsstil. Den viktigaste 'regeln' är att man avstår från alkohol och droger, men vissa avstår även från kött och vissa är även veganer. Vissa avstår också från sexuellt umgänge, men det är rätt ovanligt.

• Linda1976

Straight edge - det har jag ju hört förr, men aldrig sett förkortningen! Tack för att du upplyser en ovetande!

• kidA

avstår man inte allt som är vitt oxå? socker vetemjöl mm?

• Angelhead

kidA: Jag vet inte, vissa kanske gör det. Aldrig hört det dock.

• kidA

det har jag hört är det grundläggande inom sXe

*inget sex
    *inga droger o alkohol
    *inte tillföra kroppen gifter dvs vitt socker, mjöl mm.
    *inget kött

men jag vet inte. de kompisar jag har som är sXe lever efter det iaf..

• Angelhead

kidA: Det viktigaste är att man avstår från droger och alkohol, det är liksom det grundläggande. Sen är det vanligt att man avstår från kött också, att man avstår från sex är väldigt ovanligt, men vissa gör det. Det där med vitt socker och mjöl har jag aldrig hört om faktiskt.

• Andrundrun

AH- Säger man att man tillhör något så tycker jag att man borde vara påläst.

• Angelhead

Andrundrun: Det om vitt mjöl och socker har jag ALDRIG hört talas om, det finns så många olika former av sXe. Men inga av mina kompisar som är sXe avstår från det.

• kidA

jag har inte en enda vän som är sXe som INTE avstår fr såna gifter faktiskt. men det finns väl varianter på allt. precis som inte vegetarianismen... men mina vänner avstår fr allt sånt.. kaffe, vitt socker, mjöl, sex innan äktenskap mm. o så droger, alkohol o sånt oxå då..

Svar på tråden Några fler sXe här ?