• Ingrid83

Radd att foda i Sverige

Hejsan det kanske later lite puckat men jag ar livradd att foda i Sverige.. Och jag ar riktigt forbannad over det ocksa
    Jag fick min dotter for 10 manader sen i storbrianien hade en helt fantasktisk forlossning 3,5 timme fran start till slut utan smart lindring alls, han lixom inte med sen var den dar jakla masken bara i vagen.. haha
    Men nu ar jag gravid igen ska ha i borjan av juni. Modravarden ar flumiga och vet inte enns vilka tester dom ska gora glomer bort saker och gor mig bara nervos om dom nu ska vara sa har pa modravarden hur ar det da pa bb?? Na jag funderar starkt pa att aka och bo hos svarmor och foda i skottland i stallet pallar inte med stressade tanter som inte har koll pa nagot.. Eller hur ar det att foda i Sverige nagon som vet?? Kommer foda pa NAL om det ar nagon som har erfarenhet av personalen dar.

• Svar på tråden Radd att foda i Sverige
  • Lena

När det gäller barnmorskan finns det idioter överallt. Kräv att få byta!

• Ingrid83

Jo jag har ocksa tankt pa det men det kanns sa taskigt att komma in dar och saga till henne att jag vill ha en ny..

• Sweet life
    Ingrid83 skrev 2011-12-20 11:42:19 följande:
    VA far man inte vattenfodsel i Sverige??? aaa nej nej nej och skicka hem pappan pa grund av plastbrist?? Men va fan na jag aker nog till Skotland i alla fall... aaa svensk sjukvard gor mig galen
    Man anser inte att det är säkert för mor och barn att föda i vatten då personalen inte kan ha kontroll över förloppet enligt dem...

Jag tror allt handlar om vad man får för barnmorska.. Jag känner väldigt trygg och sedd i min graviditet och aldrig ifrågasatt över hur jag känner och upplever smärta osv. Jag fick foglossning i vecka 8 och har fått superbra hjälp på från MVC...
  • Fru U
    Momalicious skrev 2011-12-20 11:47:32 följande:
    Alla jag känner som fött på NÄL tyckte det var hemskt där. Verkligen hemskt alltså. Jag födde på Mölndal och tyckte det var underbart där. Ingen smärtlindring, ingen stress, bara underbara barnmorskor och på bb fick pappan stanna hela vistelsen.

Vattenfödsel är förvisso inte tillåtet men man får vara i badkaret ända till man börjar krysta om man vill så det är ju bara själva utdrivningen man får sköta utanför.
    Sen är det ju så att det knappast finns personal som frivilligt drar upp en födande kvinnan ur badet om kvinnan vägrar gå upp

Men det finns också flera anledningar till varför man inte vill ha vattenfödslar, det är inte, som en del verkar tro, av ren och skär elakhet.
    Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen
  • FOA

Har bara fött i UK så har tyvärr inget att jämföra med. Reagerar dock över hur man i Sverige tycks tycka att allt som har med graviditet och förlosning är såååå naturligt. Visst, det är det för de flesta men inte alla. Lite "hopsan sprack du hela vägen men det går nog bra nästa gång" mentaliteten. Men sen finns det flera saker som jag tycker Sverige hanterar bättre än i UK.

Kan ha fel men att din första förlosning bara tog 3,5hrs beror väl mer på dig och din kropp än på hur förlosningsvården är upplagd?

• Lena
    Momalicious skrev 2011-12-20 11:47:32 följande:
    Alla jag känner som fött på NÄL tyckte det var hemskt där. Verkligen hemskt alltså. Jag födde på Mölndal och tyckte det var underbart där. Ingen smärtlindring, ingen stress, bara underbara barnmorskor och på bb fick pappan stanna hela vistelsen.

Vattenfödsel är förvisso inte tillåtet men man får vara i badkaret ända till man börjar krysta om man vill så det är ju bara själva utdrivningen man får sköta utanför.
    Jag har fött på Mölndal med barnmorskor som kanppt lyssnade på mig (varken förlossning eller BB) och maken fick inte stanna kvar. Jag tror mer på att vissa eprsoner borde byta yrke än att det är stor skillnad på olika platser.

Vi kommer dock föredra Östra denna gång för de har familjerum där man inte kan stoppa in en annan mamma istället för pappan.

De jag känner som har fött på NÄL har inget att klaga över.
  • Annaluskan

Jag bara positiva upplevelser av mina två förlossningar i Sverige, på två olika sjukhus. Däremot har jag en jättekass barnmorska den här tredje gången och jag tänker be att få byta. Jag tror att även om du åker till svärmor och föder kan du få en kass förlossning och om du blir kvar i Sverige så kan du få båda sorterna. Men åtminstone 50% av upplevelsen av förlossningen beror ju på bäbisen och din egen kropp. Sedan spelar det ju in vilken tid på dygnet du ska föda, hur många som föder samtidigt, alltså hur trötta eller stressade förlossningspersonalen är. Men allt det där är ju samma vart du än föder.... Lycka till i vart fall!

• Smulan 89
    Ingrid83 skrev 2011-12-20 11:42:19 följande:
    VA far man inte vattenfodsel i Sverige??? aaa nej nej nej och skicka hem pappan pa grund av plastbrist?? Men va fan na jag aker nog till Skotland i alla fall... aaa svensk sjukvard gor mig galen
    Nä, man får inte föda i vatten i Sverige. Som någon sa anser man att det inte är säkert. att det är tillåtet i Norge kanske beror på att de är skickligare på just vattenfödslar. Vill minnas att det har dött för många barn vid vattenfödsel i Sverige, så de vågar inte på sig det längre.
    Har också hört att just Näl är skit, av dem som varit där. Vet två nära vänner som födde där för ganska exakt ett år sen och de hade inget bra att berätta om just Näl.
  • Claudia gbg

Jag tänker at det är mycket som skiljer mellan inställningen och synen på de här frågorna i olika länder - precis som ni är inne på. Det som jag skulle beakta inför ett sådant beslut är att Sverige faktiskt har lägst spädbarnsdödlighet i hela världen.

Svar på tråden Radd att foda i Sverige