• Pappa Micke

Händer det att du skriker på dina barn?

Händer det att du skriker på dina barn? 

Om barnet inte lyssnar på dig? Om du är stressad? Om någonting går snett? 
    I syfte att uppfostra? Av ren "olycka"? Oavsett anledning så är frågan den samma! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-20 11:22
    Förklara gärna varför (eller varför inte) du skriker på dina barn!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Händer det att du skriker på dina barn?
  • Pappa Micke

Jag har skrikit på ett av mina barn en gång. 
    Han var 3 år och hade fått tag på en kniv som han stod och viftade med framför sin syster. 
    Jag skrek i "rädsla" direkt när jag såg honom. Jag tog bort kniven och lugnade ner mig. 
    Han förstod inte riktigt faran i det hela så vi satt oss ner och pratade. Förklarade att jag blev rädd och att man ska vara försiktig med knivar för annars händer olyckor.

Hör mer eller mindre varje dag ute på stan någon förälder som skriker åt sina barn.
    Förstår inte varför man väljer att skaffa barn om man ska skrika åt dem. Jag skulle inte stå ut med någon som skrek på mig varje dag jag gör något som är "fel" enligt den personen. 

• Ragnar

Kan inte komma ihåg att det har hänt. Men man vet ju aldrig i vilka situationer man kan hamna i i framtiden. Fast jag är å andra sidan ovanligt lugn och sansad och det ska rätt mycket till att jag blir så pass arg, stressad eller irriterad att jag förlorar kontrollen helt.
    Slog näven i bordet ordentligt här om dagen när det blev lite för livat vid matbordet och barnen inte lyssnade. Men det räckte med det och alla kunde äta färdigt i lugn och ro och var glada efteråt.

• Queenie70

Ja ibland skriker jag på mitt barn. För att jag tappar tålamodet eller för att jag är stressad. Det tror jag de flesta gör ibland. Det är inte önskvärt eller konstruktivt på nåt sätt. Men man är inte mer än människa. Man är heller inte sämre än att man kan be om ursäkt till sitt barn när nåt sånt har hänt. Förklara att det var dumt att skrika och att det inte var barnets fel. Sen kramas man och gör nåt extra mysigt tillsammans och ger lite extra tid och tålamod.

• 20120419
    Queenie70 skrev 2011-12-20 11:48:13 följande:
    Ja ibland skriker jag på mitt barn. För att jag tappar tålamodet eller för att jag är stressad. Det tror jag de flesta gör ibland. Det är inte önskvärt eller konstruktivt på nåt sätt. Men man är inte mer än människa. Man är heller inte sämre än att man kan be om ursäkt till sitt barn när nåt sånt har hänt. Förklara att det var dumt att skrika och att det inte var barnets fel. Sen kramas man och gör nåt extra mysigt tillsammans och ger lite extra tid och tålamod.
    Samma här, och var gång känner man sig som en idiot.
    Något jag måste jobba på att ej göra. Som tur är blir min dotter ej ledsen men ser ju att jag är arg.
  • lövet2

Nej, det ligger inte riktigt för mig. Jag är varken hetsig eller stressad av mig.

• annca

Det händer. Iaf 6-åringen... :/ Inget jag är stolt över, men ibland rinner bara bägaren över.
    Tror det bara är de som får tålmodiga mig att tappa humöret...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Aoife

Jag blir sällan hetsig och skrikig. Jag har höjt rösten eller ändrat tonläge men aldrig vrålat eller skrikit åt barnen.

Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • 071001

Nej aldrig, jag är lugnet och tålamodet själv.
    ............................................................................
    Not!
    Jag höjer rösten när jag blir stressad (våra  morgnar är inte bästa stunden på dagen) eller riktigt arg på Siri. Försöker att inte göra det, men ibland så slinter det till.

• SjälvaJag

Ja tyvärr händer det. Kanske inte direkt skriker, mer höja rösten och låta jättearg. När han utsätter sig i fara (springer rätt över en väg, slår mig när jag håller lillebror osv) Så antar att det blir i stressade situationer. Hatar mig själv för det men kan inte styra rädslan.

• Tow2Mater

Ja, när han vägrar komma o ta på pyjamas o borsta tänderna, och han bara står och tittar på mig eller bara springer iväg efter flera tillsägelser. Jag vägrar jaga honom runt runt i huset. Då skriker jag och han lyssnar o lyder.

Svar på tråden Händer det att du skriker på dina barn?