• Sweet life

Fördel/nackdel med att ta reda på könet?

Ja, vad ser ni för, för eller/och nackdelar med att ta reda på könet på barnet?

Jag har svårt att bestämma mig för hur jag ska göra....

www.engraviditet.blogg.se gravid i vecka 16...
  • Svar på tråden Fördel/nackdel med att ta reda på könet?
  • Madylin

Jag tyckte min graviditet blev mer "verklig" när jag fick reda på att jag skulle få en pojke :) sen är det väl praktiskt när det gäller kläder och andra tillbehör också..

• Sweet life
    Madylin skrev 2011-12-20 12:43:45 följande:
    Jag tyckte min graviditet blev mer "verklig" när jag fick reda på att jag skulle få en pojke :) sen är det väl praktiskt när det gäller kläder och andra tillbehör också..
    Min tanke är att om man tar reda på vad det är, ger barnet ett namn i magen och så går det inte bra... Att man kan ha knytit an för mycket till barnet.. Det är en tanke jag har...
  • Dancia

Hej Sweet life :). Vi hänger ju i samma bf-tråd :).

Jag har gjort både och så jag kan ju svara på hur det känns på båda hållen :).
    Med första barnet kunde vi inte se på RUL, men vi ville veta. Vi fick dock veta några veckor senare på ett annat ultraljud att vi väntade en pojke och det var helt underbart att få veta :). Det kändes mer verkligt och roligt att kunna säga "nu sparka han" istället för "den". Sen underlättar det lite med vad man ska inhandla o.s.v.

Med andra barnet så ville vi också veta men kunde inte heller se på RUL. Blev inget senare UL heller så vi gick ovetandes ända fram till förlossningen. Under förlossningen hade jag inte en enda tanke på att jag äntligen skulle få veta könet, det var först när BM lyfte på benet så jag kunde se vad det var när hon hade kommit upp på min mage som tanken slog mig att jag äntligen skulle få veta, så för mig blev inte förlossningen mer spännande bara för att vi inte visste könet, det var lika spännande båda gångerna, vi skulle ju äntligen få träffa vår bebis :).

Denna gången vill vi också ta reda på det, om det går :). Det är roligt att kunna förbereda oss på ett annat sätt och även roligt att kunna berätta förl barnen om det är en lillebror eller lillasyster de ska få :). Förlossningen blir lika spännande ändå eftersom man vet ju fortfarande inte hur barnet ser ut o.s.v. :).

• Dancia
    Sweet life skrev 2011-12-20 12:46:49 följande:
    Min tanke är att om man tar reda på vad det är, ger barnet ett namn i magen och så går det inte bra... Att man kan ha knytit an för mycket till barnet.. Det är en tanke jag har...
    Sånt vill man inte ens tänka på :(. Men jag tror inte det gör någon skillnad smärtmässigt. De som drabbats av sådant har ändå velat ge sitt barn ett namn och fått veta könet efteråt.
  • Aquavit
    Sweet life skrev 2011-12-20 12:46:49 följande:
    Det tror jag i och för sig inte spelar nån roll. Det kan nog snarare vara tvärtom också, att det känns bättre att du visste vem det var, att du hunnit föreställa dig personen och inte bara en bebis... För den sakens skull spelar det nog ingen roll. Det gör lika ont ändå.

Vi tog inte reda på könet med nummer ett och två, vi ville ha överraskningen, och det spelade ingen roll vad det blev. Vi fick två pojkar. Pojke nummer två gick det inte bra med.
    Nu är jag gravid igen, och vi valde att reda på könet den här gången. För vi var så inställda på en pojke till, och jag kände att det kommer bli så otroligt mycket känslor runt förlossningen ändå, utan att eventuellt behöva bli överraskad av att det var en tjej. Och det blir en tjej.... Det var först lite jobbigt att smälta, men nu känns det bara bra, dels att det "blir nåt annat" och dels att veta och kunna knyta an bättre.
    Men det har ju med våra traumatiska upplevelser att göra. Hade det inte varit så hade vi nog inte tagit reda på det den här gången heller.
  • Sweet life
    Dancia skrev 2011-12-20 12:51:10 följande:
    Sånt vill man inte ens tänka på :(. Men jag tror inte det gör någon skillnad smärtmässigt. De som drabbats av sådant har ändå velat ge sitt barn ett namn och fått veta könet efteråt.
    Ja, man vill inte tänka på det.. Tyvärr har det inträffat allt för många gånger i min närmsta närhet så för mig är tanken ständigt närvarande... Men du har helt rätt. Oavsett vill man ge barnet ett namn och veta könet!

Jag tror faktiskt det lutar åt att ta reda på det och sen inte säga nått till så många... Mamma anser att det är som att veta hur en fotbollsmatch slutar innan den är spelad, och det kan jag väl lite hålla med om.. Men jag vill ju kunna köpa de där söta klänningarna, eller de där tuffa tröjorna och byxorna...
  • straw2008

Jag har vetat båda gångerna, ville så gärna komma närmare till mitt barn o göra i ordning babyns rum 8o JO jag tycker flickfärger samt pojkfärger existerar).

Kommer vilja veta nästkommande gånger oxå, älskar att veta !

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Dancia
    Sweet life skrev 2011-12-20 12:53:56 följande:
    Ja, man vill inte tänka på det.. Tyvärr har det inträffat allt för många gånger i min närmsta närhet så för mig är tanken ständigt närvarande... Men du har helt rätt. Oavsett vill man ge barnet ett namn och veta könet!

Jag tror faktiskt det lutar åt att ta reda på det och sen inte säga nått till så många... Mamma anser att det är som att veta hur en fotbollsmatch slutar innan den är spelad, och det kan jag väl lite hålla med om.. Men jag vill ju kunna köpa de där söta klänningarna, eller de där tuffa tröjorna och byxorna...
    Jag håller nog lite med din mamma där, för folk runtomkring är det nog inte lika kul att veta könet redan innan, det blir mycket roligare för dem när man åker in till förlossningen att de ska få veta könet efteråt :). Har funderat på att kanske bestämma med mannen att vi inte ska avslöja könet om vi får veta det, men det blír nog för svårt att hålla, men det är kanske värt att prova :)
  • Frogstomp

Vi valde att kolla kön. Kul grej.
    Sen blev det lite lättare o välja färg på vagn, jag skulle inte vilja ha en rosa vagn till en kille...
    så det blev en färg som ändå blev neutral ifall det visa sig att det inte skulle bli det som man fick veta, sen kläder osv. =) 

• Bling1975

För mig så var det jättebra mentalt efter att ha kämpat i många många år. Något som kändes overkligt blev väldigt verkligt när det blev en liten Vera istället för den i magen.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Fördel/nackdel med att ta reda på könet?