Betald rast vad gäller?
Jag har 6 minuter betald rast/timme, det står i våran anställningshandbok på jobbet.
Jag jobbar 8 timmar/dag har då 2 gånger 15 minuter rast inplanerat på schemat, resterande rast (18 minuter om jag inte räknat fel) gör vi som vi vill med.
Jag valde att ta ut 15 minuter i slutet av dagen på jobbet idag. Satt kvar och gick inte hem, det hade ju varit fel. Kan min chef skälla ut mig för att jag tog ut min rast i slutet av dagen, i en klump? Jobbar på ett callcenter så jag kollade såklart att vi inte fick någon kö i telefonen innan och under min rast. När min chef upptäckte min rast vart hon fly förbannad och sa att man kan ju inte "sitta av rasten" sådär. Och" slutar jag jobba kl 17, slutar jag klockan 17". Vad har det med saken att göra? Slutade med att jag fick ett samtal 2 minuter innan jag gick hem och fick jobba över och det får jag inte betalt för. Dessutom har jag inte ens tid att ändra P-skiva på bilen, alltså köra ut bilen och sedan tillbaka som man ska, utan idag fick jag en fin julklapp på 350 kr. Sa detta till min chef att ni får banne mig betala min böter då om jag inte gör som jag vill med min resterande oinplanerade rast. Då skrattade hon.........
När jag konfronterade henne med att vi har ju faktiskt 6minuter rast /timme vilket göra att jag kan göra vad jag vill med min resterande rast sa hon att det inte alls är så, det är från projekt till projekt hur man gör med rasten, men enligt personalhandboken står det inget sådant, kan hon då bara säga något sådant? Vi har aldrig fått någon sådan information!!