• Chipstern

Kajsa Bergqvist är lesbisk. Så glad för hennes skull!

Men helt allvarligt tala vad är detta för dravel? Nu kommer jag med detta inlägg att trampa väldigt många på tårna, men det får jag ta.

En person väljer att kliva ur skugga och gå in i ljuset som lesbisk. Jaha, hör väl till vardagen idag, men bara för att det råkar vara en kändis så ska det skrivas i tidningarna om det, och det ska vara så märkvärdigt. Är väl inget mera anmärkningsvärt att Kajsa säger att hon är lesbisk som att vilken random tjej som helst säger samma sak.

Känns faktiskt lite som om hela gayvärlden bara vill skaffa sig ikoner och ideal, och nu när det kommit ett "nyförvärv" i Kajsa så ska hon målas upp som nytt ideal för alla unga.

Det pratas även om att om att homosexuella ska vara diskriminerade etc, men i många fall så är det faktiskt de själva som skapar problemet och ser problem där ingen annan ser något problem.

T.ex så var det ett lesbiskt par på orten där jag bor som gick ut i tidningen med att de blivit diskriminerade på en restaurang bara för att de höll varandra i handen. De fick inte beställa och fick vänta längre än andra tyckte det.
    Jävla dravel säger jag, för går man inte in i själva restaurangen utan sätter sig på en uteservering där de som endast dricker öl sitter så får man den servicen man förtjänar där. Jag vet att det är lite dåligt förklarat, men i grova drag så tycker jag att det är ett bra exempel på där homosexuella skapar ett problem från ingenting, och ska gå ut i tidningarna för att få synas.

• Chipstern
    sahara sahara skrev 2011-12-21 11:45:38 följande:
    Vi behöver inte ikoner och ideal - men väl förebilder, någon som visar att vi inte är ensamma. Minns ni Agnes i Fucking Åmål? Sverige är fortfarande fyllt av såna tonåringar. Fatta vad det kan innebära att få se att man kan bli vuxen och lycklig och lyckad "trots" att man är homo? Anton Hysén och Victoria Svensson och Kajsa Bergqvist visar att det är okej att vara homo och gilla sport.

Och jo, det kan fortfarande vara en stor grej. Visst skriver vi snart 2012, men det betyder inte att det skämtas om bögar i omklädningsrummen.

Nu tror inte jag att just Kajsa Bergqvist verkar behöva något stöd, precis, men jag tror att hon kan vara ett stöd för andra.

Och Anonym (flata): Tummen upp.
  • Chipstern
    sahara sahara skrev 2011-12-21 11:45:38 följande:
    Vi behöver inte ikoner och ideal - men väl förebilder, någon som visar att vi inte är ensamma. Minns ni Agnes i Fucking Åmål? Sverige är fortfarande fyllt av såna tonåringar. Fatta vad det kan innebära att få se att man kan bli vuxen och lycklig och lyckad "trots" att man är homo? Anton Hysén och Victoria Svensson och Kajsa Bergqvist visar att det är okej att vara homo och gilla sport.

Och jo, det kan fortfarande vara en stor grej. Visst skriver vi snart 2012, men det betyder inte att det skämtas om bögar i omklädningsrummen.

Nu tror inte jag att just Kajsa Bergqvist verkar behöva något stöd, precis, men jag tror att hon kan vara ett stöd för andra.

Och Anonym (flata): Tummen upp.
    Hm..råkade visst skicka det förra tomt.

I vilket fall, så känns det som om även om ni säger att ni inte behöver ikoner och ideal så är det precis vad en tjej som Kajsa kommer att bli. Jag säger inte att det är något fel i det hela, utan bara tycker att det är ruskigt märkligt att det ska skrivas om, och göras till en så stor grej att en kvinna erkänner öppet att hon är lesbisk.

Ni vill inte vara i minoritet, och ni känner er orespekterade av samhället, men samtidigt så har en del homosexuella väldigt lätt att måla upp just deras läggning som anledning till orättvisorna.

Ni vill att vi ska som är hetro ska tänkas oss in i eran sits etc, och visst så finns det trångsynthet fortfarande i samhället, men samtidigt..ska man behöva tassa på tå och vakta sin tunga för er skull?
    Missar jag att servera någon på krogen så blir krogen/restaurangen anmäld för att diskreminera homosexuella.

Vad visar ni för respekt för andras åsikter och tankar?
  • Chipstern
    Emmi27 skrev 2011-12-22 10:58:19 följande:
    Läs den här krönikan www.aftonbladet.se/wendela/article14112002.ab

Precis så som han skriver är det ju.
    Visst är det så, men samtidigt så kommer det alltid att finnas de som bryr sig väldigt mycket om detta, och det är ju de homosexuella själva.

Så även om vi hetro inte gör en grej av det hela, och inte känner laddning i orden "gay", lesbisk" och "homosexuell" så har vi fortfarande kvar problemet och det är att många icke-hetro fortfarande tycker att det är ett laddat ord och något som de måste framhäva.

Så jag anser inte att det krävs att enbart de som är hetro avdramatiserar orden etc, utan det är även den andra sidan som måste försöka att komma ifrån sin egen inställning till samhället.
  • Chipstern
    Emmi27 skrev 2011-12-22 12:09:30 följande:
    Så är det säkert. Titta bara på Pride tex. Många som är gay eller har andra sexuella preferenser tycker inte alls om Pride och får inte ut nåt av att visa upp sig och har inställningen att det bara är ett jäkla jippo, medan många andra känner att det behövs och har behovet att framhäva.

Eftersom vi inte kommit så långt att man som förälder pratar könsneutralt, alltså ser det som nåt helt naturligt att fråga sitt barn om det finns nån speciell pojke eller flicka som han/hon tycker om osv, alltså redan från början normalisera de olika sexualiteterna, så kommer det ta ännu längre tid eftersom man påverkas av uppfostran. Så tror jag att det är i alla fall.

Den dagen då ett barn inte har några som helst funderingar över om den ska eller inte ska berätta att den tycker om en person med samma kön, då har det neutraliserats. För en del är det kanske redan så, men långt ifrån alla.
    Just Pride har jag funderat på, inte i tankar om att gå dit då utan snarare varför det för många homo är ett måste. Visst ha en festival för endast de som inte är av Hetroskaran, men varför ska det spökas ut så hemsk? Den ena värre än de andre. Är det enbart för att synas och sticka ut mest?

Känns på ett sätt som man gör det enbart för att provocera oxå, för att nästa dag gråta ut att det är synd om dem och att de inte får någon förståelse i samhället.
    Jag tycker faktiskt att en homosexuella (jag vet, nu drar jag alla över samma kant) och pensionärer (även här drar jag alla över samma kant)är lika stora hycklare båda på.

Homosexuella gnäller om att de inte blir respekterade i samhället och att de är förtryckta, men samtidigt så är det de själva som gör den största grejen av det hela.
    Tycker att en fråga som ställdes är väldigt befogad.
    De som gratulerar Kajsa och tycker det är roligt att hon kommit ut och öppet lesbisk nu och har flickvän, tyckte ni det var lika roligt då hon blev tillsammans med Måns?

För att fortsätta min parallell med pensionärer, så anser de ju att ungdomar inte har någon respekt för de äldre etc, men är man ute i samhället så inser man rätt kvickt att de som har minst respekt för ALLA medmänniskor är pensionärerna själva,.
  • Chipstern

Jag har sett en Prideparad, och ja, jag vet att jag drog alla över en kant och överdrev, men samtidigt är ju ständigt vad alla icke-hetro gör oxå. Överdriver sanning som finns om hur förtryckta det är, hur diskriminerade de är och hur mycket som samhället inte är anpassat åt dem.(även här drar jag alla över samma kam, men det är den åsikten som hörs mest)

Som jag ser det så skapas mycket av det negativa av de icke-hetro själva då.

Helt ärligt så känns detta så jävla uppförstorat, och vilka är det som förstorar upp det? Jo den lesbiska fronten..

• Chipstern
    Anonym (flata) skrev 2011-12-24 00:00:50 följande:
    Ok, du har sett en prideparad. Då rekommenderar jag att du uttalar dig om prideparader i stället och inte om Pride för det verkar du inte veta mycket om. När det gäller allt annat du skriver om i dina inlägg har jag varken tid eller ork att bemöta det. Vet inte var jag ska starta, det skulle ta timmar att bena ut alla missuppfattningar och felaktigheter. Men jag tror inte heller att du är intresserad av att ta till dig det jag skulle ha att säga.
    Felaktigheter? Enligt vem? Vem är du att jag mina åsikter är fel? Om du läser en gång till så ser du att JAG trycker att det är si och så, inte att det ÄR si och så.

Men till dig som är flata då, svara ärligt på detta:
    Du tycker säkert att det är roligt och trevligt att är glad för Kajsas skulle då hon funnit kärleken i en kvinna.
    Hade du tyckte precis samma sak om det varit en man som det skrivits om? dvs..istället för: "Kajsas nya kärlek är Gertrud" så hade media skrivit: "Kajsas nya kärlek är Gunter".
Svar på tråden Kajsa Bergqvist är lesbisk. Så glad för hennes skull!