Inlägg från: Anonym (flata) |Visa alla inlägg
  • Anonym (flata)

Kajsa Bergqvist är lesbisk. Så glad för hennes skull!

Alvi skrev 2011-12-20 19:23:41 följande:
    Hur lurad känner Måns Herngren sig liksom...?
    Varför skulle man känna sig lurad enbart för att ens ex har en relation med en person av ett annat kön än det man själv tillhör?

De personer som jag känner som varit i liknande situation har inte alls känts sig lurade. I alla fall inte av den anledningen
  • Anonym (flata)
    Anonym skrev 2011-12-20 23:27:05 följande:
     Kan det vara då hon fick avsmak för män? hehe
    Måste man ha avsmak för män för att ha en relation med en kvinna? Tänk, det visste jag inte. Jag trodde i min enfald att man hade relationer med kvinnor för att man attraheras av kvinnor inte för att man äcklas av män.
  • Anonym (flata)
    Coyote skrev 2011-12-20 23:19:49 följande:
    Jag missunnar ingen kärlek, absolut inte! Men jag blir lite kräkfärdig på såna här grejer, "ååååh, vad häääärligt för henne/honom som ääääntligen vågat komma uuuut! Nu ska vi alla stötta denna person och visa hur fantastiskt glada vi alla är!".
    Nu förstår jag inte riktigt. Ska man inte vara glad över att någon slutat förtrycka en del av sig själv? Nu verkar det inte vara så i det här fallet, enligt artikeln i QX, men i de fall där någon förnekat en viktig del av sig själv, för sig själv och/eller för andra, är inte det något att fira?
  • Anonym (flata)
    Coyote skrev 2011-12-20 23:36:36 följande:
    Klart det är! Som du säger, nu verkar det ju inte vara så i det här fallet, men det är klart att det är viktigt, dels för den egna personen och dels för samhället i stort. Men just sånt här tycker jag mer på något vis förminskar personen i fråga. Man gör en stor grej av att hon kommit ut som lesbisk, att det är något som gör att hon behöver stöd. Äh, jag har svårt att förklara, jag är inte på något vis missunnsam, men jag tycker det är konstigt att man måste göra en grej av det.
    Jag kan förstå det där med förminskandet av personen. Och kan också tycka att det kan bli lite naivt gullegulligt. Men, ååå vad gulligt med bögar, typ. Men vad fan, på sätt och vis tycker jag att alla som har relationer med kvinnor är att gratulera oavsett vilket kön de själva har. Flört
  • Anonym (flata)

Och för den delen ett förminskande av vad det innebär att vara homo/bi. För så jävla roligt är det inte alltid att bryta mot normen, att förutsättas vara hetero, att ständigt behöva komma ut i olika sammanhang eller att ibland välja att inte komma ut för att det blir enklare så.

• Anonym (flata)
    Coyote skrev 2011-12-20 23:46:04 följande:
    Jag känner mer, "grattis Kajsa, till att du hittat kärleken igen!" Jag hoppas att Måns också gör det, och att en liknande tråd startas då, oavsett vem han blir kär i.
    Fast det kan nog finnas de som startar en tråd om en kändis som har en ny heterorelation också. Själv har jag nog mest svårt att förstå fascinationen vid kändisar. Jag blir mer glad när någon jag känner får en ny, bra relation. Och kanske allra mest glad när någon bryter sig ur en dålig relation
  • Anonym (flata)
    Coyote skrev 2011-12-20 23:50:03 följande:
    Jag är inte insatt i gayvärlden alls, men jag håller med dig så mycket! Det ska gratuleras och hängas ut åt höger och vänster och fokusen läggs på att Kajsa ligger med en tjej nu, eller att Anton Hysén (heter han väl?) ligger med killar. Vad hände med personen bakom?
    Synligheten är superviktig. Jag ser en stor poäng med att kända personer inte döljer sitt familjeliv bara för att de inte är hetero.

Man behöver inte ha koll på gayvärlden alls, det räcker att ha koll på heterovärlden. Och där är vi och våra relationer inte särskilt synliga även om det blivit bättre. Men fortfarande förutsätts alla vara hetero tills något visar på motsatsen. Det har blivit bättre, det finns t ex föräldrar idag som inte hela tiden visar för sina barn att de förutsätter att barnen är heterosexuella och att de i framtiden kommer att ha relationer med någon av motsatt kön
  • Anonym (flata)
    Anonym skrev 2011-12-20 23:50:46 följande:
    Är det verkligen så illa 2011 att man måste "visa att vi stödjer Kajsa"? Nä, jag tycker det blir fånigt faktiskt. Jättekul för henne, oavsett om hon träffat en man eller kvinna. Kan inte se varför man skulle höja på ögonbrynen för att det är en kvinna eller behöva visa stöd.
    Jag stödjer alla flator, bögar, bin och transpersoner just för att de bryter mot normen i detta avseende. Det är väldigt sällan som någon heterosexuell behöver stöd i att han eller hon är just hetero, men skulle det vara så stödjer jag den personen med. Och jag är glad för varje person som lever öppet.

Det är i många avseenden väldigt illa år 2011. Många icke-heterosexuella klarar sig bra i del flesta sammanhang. För en hel del är det helt odramatiskt att komma ut. Men det är inte alltid enkelt och de flesta av oss råkar ut för fördomar och diskriminering någon gång. Och det kan bli jävligt obehagligt när det händer. En del av oss blir hotade, misshandlade och mördade. Enbart på grund av vår kärlek.

Sen kan man såklart vända sig mot enstaka formuleringar, men de flesta inlägg på det här forumet är väl ändå inte så himla genomtänkta.
  • Anonym (flata)
    Coyote skrev 2011-12-21 00:00:47 följande:
    Synlighet, absolut. Det ser jag också poängen i, att Kajsa kommer ut offentligt och Anton också gör det är ju viktigt, och andra kan identifiera sig med dem och så vidare. Det är inte artikeln i Aftonbladet som stör mig, utan att man förutsätter att hon nu behöver stöd i en tråd på familjeliv.
    Fast man kanske bara blev lite glad och skrev lite ogenomtänkt. Jag kan hålla med om att det hos många heteron kan vara både naivt, nedsättande och förminskande när de ska uttala sitt stöd. Men jag måste erkänna att det är en del av mitt homohjärta som gläds varje gång jag hör talas om någon som inte är hetero.

Nu fick jag en känsla av att det var just så för TS, att homohjärtat (eller bihjärtat) tog ett litet glädjeskutt
  • Anonym (flata)

Förresten, som det ärkehomo jag är så har jag bara läst om det på QX och inte i någon av kvällstidningarna. Och jag blev glad

• Anonym (flata)
    Anonym skrev 2011-12-21 00:07:18 följande:
    Jag och min omgivning har kanske haft det lätt då, för jag har då aldrig känt någon anledning att stödja eller få stöd just i min homosexualitet. Det är så många som "bryter mot normen" i dagens samhälle. Men det kanske är olika på olika ställen. Jag bor i Stockholm och här finns det så många homosexuella att det är väldigt sällan någon bryr sig. Nån äldre nån gång som sagt något, men inte annars.
    Det är såklart kul för dig. Jag har personligen klarat mig bra som flata, liksom de flesta homo-. och bisexuella personer som jag känner, men jag blundar inte för hur det kan se ut för andra.

Jag har nästan aldrig råkat ut för något mer än att ständigt behöva komma ut. Men jag har vid enstaka tillfällen blivit hotad och trakasserad av okända människor bara för att jag betett mig på precis samma sätt mot min flickvän som jag skulle ha gjort om det varit en pojkvän. Det kan räcka med att se förälskad ut och hålla handen. Jag har fått närgångna frågor om helt galna saker. Jag har blivit nedlåtande behandlad av heteron som har velat vara snälla och visa sitt stöd. Det allra mesta i Stockholm.
  • Anonym (flata)
    Anonym skrev 2011-12-21 00:09:07 följande:
    Själv har jag bara ett helt vanligt hjärta, även fast jag är homosexuell
    Jag kan omöjligt låta bli att solidarisera mig med andra personer som har det värre än jag, oavsett orsak. Och handlar det om något jag delar med dem, t ex att inte vara hetero, eller att vara kvinna, så är det på ett annat sätt än om jag inte delar det som gör att de utsätts för förtryck. Därav det skämtsamma uttrycket homohjärta.

Men jag är skitglad över att vi har kommit så långt i samhället att många homo- och bisexuella inte anser sig behöva solidarisera med andra icke-heteron. Och att många har haft det så bra att de inte vet så mycket om hur det är att inte ha det lika lätt.
  • Anonym (flata)
    Anonym (bix) skrev 2011-12-22 21:11:07 följande:
    Precis så känner jag med sexuell läggning! VARFÖR måste man deklarera sin sexuella läggning??? Och varför skulle man göra det och inte behöva berätta om sina preferenser/parafilier?

Jag är bi, går inte ut med det, lever på ett sätt som gör att ingen undrar, men skulle de undra svarar jag väl bi - men jag värnar om min rätt att inte behöva vara tydlig med vare sig sexualitet, tandkrämssort, politisk partitillhörighet eller vikt.   
    Varje gång du säger något om en kärleksrelation eller en flirt som du har eller har haft säger du något om din sexuella läggning, såvida du inte döljer könet på människan i fråga eller inte har relationer som du anser vara så betydelsefulla att du pratar om dem med andra människor. Har personen ett icke-könsneutralt namn räcker det att säga namnet.

Eftersom du är bi säger du inte allt om din sexuella läggning, inte på samma sätt som om du varit homo eller hetero, men del flesta människor gör i alla fall ett antagande att du är antingen homo eller hetero.

Om det är en person av motsatt kön har du i de flesta sammanhang definierat dig som normal, även om det i ditt fall inte säger allt om dig. Men omgivningen tolkar dig som normal, som heterosexuell. Men de uppfattar inte att du sagt något om din sexuella läggning, för det är ju bara normalt och naturligt att vara hetero. Skulle det vara en person av samma person som du själv är det mer troligt att den eller de du pratar med uppfattar det som att du har sagt något om din sexuella läggning.

Man kan beskriva det ungefär så här: I ett sammanhang där man inte vet så mycket om varandras familjeförhållanden pratar om vad man gjort i helgen. Om Kalle säger att han och hans fru varit ute i skogen och plockat svamp uppfattar de andra det som att har han sagt just det, att han plockat svamp. Hade han i stället sagt att han och hans man varit ute i skogen och plockat svamp uppfattas det som att han sagt "jag är bög". Dvs. i det ena fallet uppfattar men det som att han har pratat om sin sexuella läggning, i det andra fallet inte. (idén kommer från Hans Ytterberg. Det har funnits en längre text om det på nätet förut men jag hittar den inte)
  • Anonym (flata)
    Chipstern skrev 2011-12-22 20:28:31 följande:
    Just Pride har jag funderat på, inte i tankar om att gå dit då utan snarare varför det för många homo är ett måste. Visst ha en festival för endast de som inte är av Hetroskaran, men varför ska det spökas ut så hemsk? Den ena värre än de andre. Är det enbart för att synas och sticka ut mest?
    Vad skulle du säga att Pride är? Blir lite nyfiken för det här stämmer inte alls överens med  den bild av Pride som jag har.
  • Anonym (flata)
    st elmos fire skrev 2011-12-22 22:57:31 följande:
    Har inte läst alla inlägg. Men om man vill bli accepterad för den man är varför gör man en. Stor grej av att man är kär i en av samma kön? Har alltid undrat det, för jag personligen skiter i vem folk blir kära i, men det ä ju bara jag...
    Om du verkligen vill veta  rekommenderar jag dig att läsa tråden så kanske du förstår lite mer. Annars kan du bara scrolla upp lite till #114 och läsa om att det du ser som att göra en stor grej kanske inte nödvändigtvis är det
  • Anonym (flata)
    st elmos fire skrev 2011-12-22 23:03:40 följande:
    Hur hittar jag inlägget i mobilen?
    Ingen aning men det är ett långt inlägg tre inlägg ovanför ditt.
  • Anonym (flata)
    Anonym (bix) skrev 2011-12-23 15:38:03 följande:
    Blir lite osäker på om du argumenterar mot mig eller håller med mig.....jag tycker inte nåt av det du skriver är motsägelsefullt i alla fall, så som du skriver är det ju och det är en av anledningarna till att jag inte vill tvingas tala om saker om mitt liv om jag inte själv tycker det är relevant. Den dagen det kvittar vilken sexuell läggning man har är det väl intressant att ta denna diskussion igen kanske.
    Jag ska förtydliga mig lite
    VARFÖR måste man deklarera sin sexuella läggning??? Och varför skulle man göra det och inte behöva berätta om sina preferenser/parafilier?

Jag ville illustrera att de flesta människor illusterar sin sexuella läggning i vardagliga situationer. varje gång man nämner sin partner vid namn har man sagt något om sin sexuella läggning. Med vissa undantag då, t.ex.  om man formulerar sig så att partnerns kön inte framgår eller om man är bög med lever i en heterorelation. Har man inga relationer som man vill diskutera med andra människor säger man såklart inget om sin sexuella läggning genom att nämna sin man/fru/flickvän/pojkvän/flört/dejt etc, men i många sammanhang är det vanligaste att människor har eller har haft relationer som de någon gång nämner.

Alltså är det så att de flesta människor deklarerar sin sexuella läggning, men många uppfattar det bra som att de deklarerar sin sexuella läggning om de talar om en partner av samma kön. Behöver inte heller gälla partner utan kan vara t.ex. i en grupp tjejer pratar om snygga killar.

Och sexuell läggning handlar alltså till stor del om ytterst vardagliga saker som att plocka svamp eller diska efter maten eller vem som hämtar på förskolan. I många sammanhang säger man inte något alls om sitt sexliv när man pratar om sin sexuella läggning.
    Jag är bi, går inte ut med det, lever på ett sätt som gör att ingen undrar, men skulle de undra svarar jag väl bi - men jag värnar om min rätt att inte behöva vara tydlig med vare sig sexualitet, tandkrämssort, politisk partitillhörighet eller vikt.  
    Nu vet jag inte vad du menar med att vara bi och leva på ett sätt som gör att ingen undrar, om du menar att du lever ett heteroliv (och är öppen med dina heterorelationer), att du inte nämner något alls om något av det jag tar upp ovan eller något annat. Men så länge du nämner något om någon relation, attraktiv person el. dyl. har du i alla fall deklarerat en del av din sexuella läggning. Och jag ska väl tillägga möjligheten att det är det är heterodelen av din sexuella läggning som du aldrig visar
  • Anonym (flata)
    Chipstern skrev 2011-12-23 23:00:04 följande:
    Jag har sett en Prideparad, och ja, jag vet att jag drog alla över en kant och överdrev, men samtidigt är ju ständigt vad alla icke-hetro gör oxå. Överdriver sanning som finns om hur förtryckta det är, hur diskriminerade de är och hur mycket som samhället inte är anpassat åt dem.(även här drar jag alla över samma kam, men det är den åsikten som hörs mest)
    Ok, du har sett en prideparad. Då rekommenderar jag att du uttalar dig om prideparader i stället och inte om Pride för det verkar du inte veta mycket om. När det gäller allt annat du skriver om i dina inlägg har jag varken tid eller ork att bemöta det. Vet inte var jag ska starta, det skulle ta timmar att bena ut alla missuppfattningar och felaktigheter. Men jag tror inte heller att du är intresserad av att ta till dig det jag skulle ha att säga.
Svar på tråden Kajsa Bergqvist är lesbisk. Så glad för hennes skull!