Hur blir man av med ett vuxet barn som vägrar flytta hemifrån?
:
Vi har en son på 22 år som av nån anledning fortfarande bor hemma. Han har fast jobb och har haft det sedan han var 17 år. Tjänar ganska bra, får ut mellan 16-19.000:-/månad.
Vi bor stort och har två barn till i förskoleålder. Både jag och min man är sjukskrivna och ekonomin är inte vad den var tidigare.
Sonen betalar 1200:-/ månad hemma och i det ingår allt, mat hemma, matlådor till jobbet. Vi köper tandkräm och tandborstar, schampo mm. Tar hand om hans tvätt osv.
När våra inkomster minskade när min man fick sjukersättning för två år sen började vi pratat om att sälja huset och flytta till ett mindre. Dels pga eknomin men även pga att min man hade svårt att klara av vissa saker i husets skötsel. Vi pratade med sonen om det men han var tydlig med att han absolut ville bo kvar i huset vi bor i, och sa att han kunde hjälpa till med mer saker hemma (han gör verkligen inget alls!) Det hände ingenting alls med det.
Nu efter två år varken orkar vi eller har råd att bo kvar, och känner att vi måste sälja huset. Vi har tittat på flera hus, och stora sonen tar för givet att han ska följa med och fortsätta bo hemma.
Jag tycker att han kan flytta till eget boende, och har sagt att om han ska bo kvar så får han betala vad det faktiskt kostar, vilket är långt mer än 1200:-/månad.
Vi har varit mycket osams om det här, och han vlil inte betala mer än vad han gör nu. Anser inte att han kostar mer än så och fattar inte alls vad jag "gnäller om"!
Bara hans mat kostar det dubbla då han äter stora mängder, men det inser han inte.
Nu har vi ett hus på G, som vi väldigt gärna vill köpa, och i det får han inte ens plats. Hur gör vi nu? Ska vi bara säga att "nu får du leta efter eget för om tre månader flyttar vi, eller måste vi anpassa oss efter hans önskemål och skaffa ett boende som är anpassat efter hans önskemål också.
Borde han liksom inte vilja flytta hemifrån tycker jag?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-22 08:55
Många har frågat ang bostadskö, men det står han inte i. Vi har pratat om det flera gånger men hans åsikt var (och är fortfarande) att han inte tänker flytta innan han hittar ett hus han vill bo i. Han tänker inte bo i lägenhet eftersom han inte får plats att hålla på med sina bilar då.
Hav har inte heller nÅgra pengar sparade alls, då hela lönen leks upp varje månad.