• jessamy

Ang barn och bajs.

Hej.

Jag har en fråga ang bajs. Vi var på besök hos mina svärföräldrar i 5 veckor i okt - november. Där fick sonen flaskvatten när jag gjorde gröt, ersättning etc. Fick massa diareer och sista veckan fick jag reda på att man enbart fick ge flaskvattnet som var märkt för spädbarn. Köpte då genast det och det blev bättre.

Nu i dryga 3 veckor (vi är hemma i Sverige igen, kom hem 20 nov) så bajsar sonen upp till 10 ggr per dag. Dvs mellan 07 - 18. Det är inte diareelöst men det är ofta mycket slem med. Han är inte förkyld.

Ska till BVC den 11 januari så tänkte ta upp detta då men detta börjar bli ett problem då han hela tiden får små sår i rumpan och som irriterar honom.

Jag tänker kan han ha fått något virus som inte vill ge med sig. Jag tänker nu inte calici eller clostridier utan något annat (vad vet jag ej).

Eller är det normalt att dom går från att bajsa en gång per dag (har han gjort sen han föddes 8 mars i år utom dom där veckorna i Belgien) till upp till 10 ggr. För mig känns det inte normalt. Han har varit vaken sen kl 06,30 och jag har hittils bytt två fulla bajsblöjor.

Han äter:

08 gröt
    10 ersättning
    12 en burk med mat
    14,30 ersättning eller frukt
    16,30 en burk med mat
    18,00 en flaska välling. Majs/havrevälling från 6 månader.

Att han får så mycket ersättning är för att han vägrar all måltidsdryck så jag måste få i honom vätska. Den sista veckan har han även börjat vakna på nätterna och är hysterisk och somnar bara om ifall han får i sig ersättning ca 60ml. Kan vara upp till 5 ggr per natt. Han har sovit i princip hela nätterna sen han var 1 månad. Inte ätit på natten sen han var 5 månader.

Jag tänker att han absolut ska ha ersättningen för att han är törstig för han förlorar vätska när han bajsar så mycket.. Kissar gör han..

Tänker jag fel?

Är detta någonting jag borde bekymra mig om eller borde jag helt enkelt avvakta till den 11 januari.

Hoppas du orkade läsa så här långt. Försökte få med så mycket information som möjligt.  

Svar på tråden Ang barn och bajs.