• LaFontaine

Tårthjälp till födelsedagstårta. Citronfromage och?

Inte nog med att det är julafton på lördag. Samma dag passar jag på att fylla år och i vanlig ordning ordnas med födelsedagsfika hemma hos mig. I vanlig ordning har jag också samma problem som vanligt med tårtorna...

I år funderar jag på att fylla ena lagret med citronfromage. Men sen då? Vad ska jag fylla andra lagret med? Vad ska jag toppa med? Jag kan också tänka mig att göra limefromage istället, men det har jag gjort tidigare tillsammans med chokladganache.

Tidigare år har jag haft kombon vitchokladmousse och hallonfromage spacklat med lemon curd-grädde och hallon, ovan nämnda limefromage/choklad täckt med grädde och chokladflarn samt passionsfromage med chokladmousse täckt med sp. Jag vill testa nåt nytt i år men hjärnan står helt still!

Kom med alla förslag ni har, snälla!  

• Svar på tråden Tårthjälp till födelsedagstårta. Citronfromage och?
  • Queenie70

Citron och hallon funkar bra ihop.

• Umm Elias

Gör aldrig fromage till tårta, det blir för tort, satsa på mousse istället.

blåbärsmousse/citronmousse
    citronmousse/lakrisfluff
    jordgubb/lime
    hallon/vitchoklad  
    blåbärsmousse/glasscreme
    blåbärsmousse/hallonmousse    
    citronmousse/hallonmousse

De ovan är de godaste kombinationerna!   

• LaFontaine

Ja det har du ju alldeles rätt i! Vad sägs om det här då: Vaniljkräm med hela hallon på ena lagret och citronfromage (med hallon eller utan) på andra lagret? Vad jag ska täcka med vetta tusan dock.

• Umm Elias

Vaniljkräm tycker inte jag blir gott alls i tårta, glasscreme däremot blir supergott...Min dotters tårta gjorde jag två lager hallonmousse, två lager glasscreme och 1 lager blåbärsmousse, den blev himmelsk!

• Umm Elias

om du promt vill använda den färdiga citronfromagemixen så blanda i massa grädde så blir den i bättre konsistens...

• LaFontaine
    Umm Elias skrev 2011-12-21 11:18:53 följande:
    om du promt vill använda den färdiga citronfromagemixen så blanda i massa grädde så blir den i bättre konsistens...

Nej för tusan, jag gör egen!

Glasskräm lät intressant. Recept? 
  • Umm Elias
    LaFontaine skrev 2011-12-21 11:21:34 följande:

Nej för tusan, jag gör egen!

Glasskräm lät intressant. Recept? 

Ok bra, skippa då fromage o gör mousse!!!!

Glasscreme är supergott att båfde ha i lager och täcka tårtan med
    ta 3 dl färdigvispad grädde och 3 dl färdig marsansås och blanda ihop... :)   
  • LaFontaine
    Umm Elias skrev 2011-12-21 11:14:21 följande:
    Gör aldrig fromage till tårta, det blir för tort, satsa på mousse istället.

Jag tycker att fromage funkar ganska bra i tårta. Det blir stabilt och faller inte ihop som mousse kan ha en tendens att göra ibland. I alla fall min vita chokladmousse som liksom "smälter" i rumstemperatur.
  • Umm Elias
    LaFontaine skrev 2011-12-21 11:23:14 följande:

Jag tycker att fromage funkar ganska bra i tårta. Det blir stabilt och faller inte ihop som mousse kan ha en tendens att göra ibland. I alla fall min vita chokladmousse som liksom "smälter" i rumstemperatur.

ja, vitchokladmousse är svår att lyckas med. Prova ha i gelesocker för stabilitet.
  • LaFontaine
    Umm Elias skrev 2011-12-21 11:24:57 följande:

ja, vitchokladmousse är svår att lyckas med. Prova ha i gelesocker för stabilitet.

Att jag inte har tänkt på det. Tack för tipset!

Och glasskrämen låter väldigt enkel och väldigt god. Jag funderar nästan på att köra med den  
Svar på tråden Tårthjälp till födelsedagstårta. Citronfromage och?