• emmachristina

Oliver's Petfood - Någon som testat?

Vi har beställt hem foder från ett foderbolag i  Danmark som ska ha fått bra recensioner av både uppfödare och hundägare. Det är tydligen rätt populärt i Danmark men även i Sverige, fast då mer på hundsidan. Jag tror dom har börjat ganska nyligt med kattfoder då dom inte har så brett sortiment ännu.

Vi fick hem fodret igår (Oliver's Kitten) och smaktestet var godkänt iallafall. Katten verkar gilla det starkt!

Såhär skriver Oliver's Petfood om sina foder:

"OLIVER’S torka har vidareutvecklats från ett kanadensiskt recept, i samarbete med europeiska veterinärer och näringsexperter. Vårt foder genomgår konstanta kvalitetskontroller. Det är din garanti för att våra måltider alltid innehåller exakt de ingredienser som behövs för att din hund eller katt ska må så bra som möjligt – oavsett djurets ålder eller aktivitetsnivå. Vi vet att hundar och katter inte är vegetarianer, därför innehåller våra måltider alltid en stor mängd läckert kött. 

Hos OLIVER’S vet vi att många hundar och katter har problem med allergi. Vi har därför tagit bort de vanligaste källorna för foderrelaterade allergier: Vete, korn, råg och soja. Och naturligtvis tillsätter vi inga konstgjorda färgämnen, tillsatser eller konserveringsmedel."

Och såhär står det om det fodret vi har valt till våran katt:

"Ett lättsmält foder som inte överbelastar kattungens känsliga matsmältning. Det noga anpassade kalori- , kalcium- och fosforinnehållet bidrar till att kattungens tillväxt och skelettutveckling sker kontrollerat och minimerar risken för skelett- och ledskador."

Och här har vi innehållsförteckningen:

Läs mer om deras foder här: http://www.olivers-petfood.se

Vad tror ni? Är detta ett bra foder för katt och/eller hund? :)

• Svar på tråden Oliver's Petfood - Någon som testat?
  • nemo1

Magnesiumhalten verkar vara hög och mycket havre men det verkar vara mer spannmål i vuxenfodret. Jag skulle nog hellre ta Orijen eller Eukanuba. Men prova och se hur katten verkar må. Tänk på att fasa in det nya fodret väldigt väldigt långsamt annars kan katten få diarré. Det går inte heller att jämföra katter och hundar då katter har betydligt känsligare mage.

• emmachristina
    nemo1 skrev 2011-12-21 13:43:04 följande:
    Magnesiumhalten verkar vara hög och mycket havre men det verkar vara mer spannmål i vuxenfodret. Jag skulle nog hellre ta Orijen eller Eukanuba. Men prova och se hur katten verkar må. Tänk på att fasa in det nya fodret väldigt väldigt långsamt annars kan katten få diarré. Det går inte heller att jämföra katter och hundar då katter har betydligt känsligare mage.
    Vi har provat med Orijen men det gillade vi INTE. Det var lite för magstarkt för våran katt. Dessutom har dom inget speciellt foder för yngre katter osv. Vi har dock funderat på Eukanuba också men såg då detta foder och eftersom så många verkade nöjda med det så slog vi till.

Självklart så får han fodret väldigt successivt :) Sätter bara en matsked med det nya fodret i det gamla.

Vi funderar ju på att skaffa hund också och det hade förenklat för oss om vi kunde köra samma märke på både katten och hunden så därför funderar jag lite hur det kan funka på hundar (fast hundfodret då förstås) ..
  • emmachristina

Om man skulle jämföra Eukanuba Kitten och Oliver's Kitten? Vad ser ni lite mer pålästa foderkunniga för fördelar och nackdelar med respektive foder? Glad

• emmachristina
    nemo1 skrev 2011-12-21 15:08:32 följande:
    Hur gammal är kattungen?
    6 månader. Har fått rådet att köra med kattungefoder tills han är 1 år så.
  • nemo1

Då tycker jag att du med en gång bokar tid för kastrering så att ni slipper kissmarkeringar, börjar katten med det så är det svårt att bli av med. Och iom att ni kastrerar så kan ni gå över till vuxenmat. Men skippa allt vad kastratmat och lightmat heter. Personligen skulle jag köra med Eukauba.

• emmachristina
    nemo1 skrev 2011-12-21 15:16:10 följande:
    Då tycker jag att du med en gång bokar tid för kastrering så att ni slipper kissmarkeringar, börjar katten med det så är det svårt att bli av med. Och iom att ni kastrerar så kan ni gå över till vuxenmat. Men skippa allt vad kastratmat och lightmat heter. Personligen skulle jag köra med Eukauba.
    Det har vi redan planerat att göra efter jul. Så helt bakom flötet är jag inte! Tungan ute Och då ska vi id-märka också. Trots att han är innekatt för man vet ju aldrig... Ja, jag har hört att lightmat bara är skit i princip... Men han får prova på detta foder tills säcken är slut (om han nu inte skulle bli gravt överviktig eller må rent utav dåligt av det) och sedan gå över till vuxenfoder Kanske byter till Eukanuba när vi går över till vuxenfodret.
  • emmachristina

Men är fortfarande nyfiken på skillnaden mellan Eukanuba Kitten och Oliver's Kitten? Vad båda har för fördelar och nackdelar? Vore intressant.

• nemo1

Olivers står det visserligen att den innehåller mer protein men enligt förteckningen så vet man inte om det är animaliskt protein. Det är mycket mjöl som första ingredienser, havre redan på tredje plats, innehåller fisk, och en väldig massa konstigheter iblandat.
    Eukanuba har mer animaliskt fett, fyra första ingredienserna är animaliskt protein

• emmachristina
    nemo1 skrev 2011-12-21 15:30:34 följande:
    Olivers står det visserligen att den innehåller mer protein men enligt förteckningen så vet man inte om det är animaliskt protein. Det är mycket mjöl som första ingredienser, havre redan på tredje plats, innehåller fisk, och en väldig massa konstigheter iblandat.
    Eukanuba har mer animaliskt fett, fyra första ingredienserna är animaliskt protein
    Hmm, ska skriva till dom och fråga! Glad
Svar på tråden Oliver's Petfood - Någon som testat?