• Superbia

Tipsa mig om dina bästa svenska kvinnliga författare!

Vilka svenska kvinnliga författare är dina favoriter?
    Tipsa mig ifall jag har missat någon Glad

• Svar på tråden Tipsa mig om dina bästa svenska kvinnliga författare!
  • Betty Ballbreaker

Inger frimansson, skriver spännande thrillers utan massa blod och utan massa kriminalutredningar. Spänningen ligger istället på det psykologiska planet. Marie Hermansson skriver också underbara böcker, kan tipsa om bl.a. Hembiträdet och Mannen under trappan.

• Lacey

Och vill du ha något lättläst och banalt kan jag rekommendera Maria Lang. Jag älskar beskrivningarna av femtiotalskläder och miljöer. Ofta rör de sig i kulisserna på Stockholms opera. Men några litterära mästerverk är det ju inte.

• Superbia
    Lacey skrev 2011-12-21 13:43:01 följande:
    Jag gillar Unni Drougge.
    Har nog läst alla hennes böcker skulle jag tro. Några av dom är riktiga favoriter Glad
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Superbia
    Betty Ballbreaker skrev 2011-12-21 13:41:12 följande:
    Inger frimansson, skriver spännande thrillers utan massa blod och utan massa kriminalutredningar. Spänningen ligger istället på det psykologiska planet. Marie Hermansson skriver också underbara böcker, kan tipsa om bl.a. Hembiträdet och Mannen under trappan.
    Har för mig att jag läst något av Frimansson, men tydligen har jag inte fastnat. Kanske ska ge det en chans till. Hermansson känner jag nog inte till. Får kolla upp hennes böcker och se om jag bara glömt dom eller om det är något nytt att läsa Glad
  • Superbia
    Lacey skrev 2011-12-21 13:45:08 följande:
    Och vill du ha något lättläst och banalt kan jag rekommendera Maria Lang. Jag älskar beskrivningarna av femtiotalskläder och miljöer. Ofta rör de sig i kulisserna på Stockholms opera. Men några litterära mästerverk är det ju inte.
    Inte läst, värt att kolla upp Glad
  • LittleRedRidinHood

Helena Henschen, I skuggan av ett brott och Hon älskade
    Hanna Hellquist, Karlstad zoologiska
    Monika Fagerholm, Underbara kvinnor vid vatten
    Kerstin Ekman, det mesta men hade börjat med Händelser vid vatten
    Bodil Malmsten, det mesta.
    Anette Kullenberg, Jag var självlockig, moderlös, ­gripande och ett monster av ­förljugenhet

• LittleRedRidinHood

Susanna Alakoski, Svinalängorna
    Åsa Linderborg, Mig äger ingen

• sandvarg

Johanne Heldebrandt. Jag gillar hennes böcker om nordisk mytologi (Freja, Idun, Saga).

Svar på tråden Tipsa mig om dina bästa svenska kvinnliga författare!