• Anonym (vän?)

Vän med Jehovas vittne?

Började nyligen jobba igen efter en lång mammaledighet. Ganska snabbt började jag gilla en tjej på jobbet som är oerhört snäll och kunnig. Vi började prata en hel del och jag gillade henne helt enkelt. Hörde någon säga att tjejen var väldigt religiös och med i något samfund men ingen visste vilket. Blev lite förvånad och nästa gång vi träffades själva på jobbet frågade jag henne och det visade sig att hon är Jehovas vittne. Hon är ganska mån om sitt privatliv men sa att det är inget som hon håller hemligt men heller inget som hon berättar om.

Har mest bara pratat med tjejen när vi är ensamma eftersom jag inte vill att hon skall känna sig obekväm om andra hör. Frågade lite om det man hört tidigare, om blod, om födelsedagar, att man inte röstar och firar jul och hon har vänligt svarat på mina frågor. Är personligen inte troende men mycket intresserad av religion. Hon har erbjudit sig att ta med information om jag är intresserad, men jag svarade då att jag kan googla istället.

Vi håller kontakt via sms, och har bestämt att vi snart skall träffas för lunch. Men nu när jag sökte lite på jehovas så står det att de helst inte umgås med "världsliga" människor. Kan jag alltså inte bli närmare vän med tjejen bara för att jag själv inte är jehovas? Känns lite skumt att fråga henne rätt ut, eller skall jag göra det?

• Svar på tråden Vän med Jehovas vittne?
  • Dr Mupp

Jag har en nära vän som är Jehovas vittne, jag är ateist. Vi respekterar varandras tro/icke tro och umgås ändå. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Tow2Mater

Om hon vill träffas for lunch vill hon ju umgås. Om hon dessutom normalt är tillbakadragen med sin tro, så är syftet med det knappast att predika för dig, utan bara umgås. Alla följer inte allt som en "religion" säger, det finns många olika nyanser då det kommer till dessa "regler" inom religioner.

• Emmeliina

Jag är själv ett Jehovas vittne och har en del vänner som inte är det. Som jag träffat genom skola och jobb osv. Det är precis som Tjabba eller nått skriver, man får respektera varandras tro och icke troende och det verkar ju som att hon gör det :) Så umgås på och ha så trevligt som möjligt.

Alla är ju olika "hårda" eller vad man ska säga med tanke på reglerna. Anledningen till att många säger att man inte ska umgås med dem som inte är Jehovas vittnen är för att dem kan vara dåligt inflytande, men dem behöver ju inte vara det. Det kan människor som är Jehovas vittnen också vara. Det gäller att man själv har lite insikt över vad som är bra för er och inte. Och som sagt att man respekterar varandra.

Tycker absolut du kan fråga henne om det. Berätta att du googlat lite och säg att du inte riktigt förstår.  

Nicole 110322 <3
  • Dold Agenda
    Anonym (vän?) skrev 2011-12-21 13:40:29 följande:
    information om jag är intresserad, men jag svarade då att jag kan googla istället.

Vi håller kontakt via sms, och har bestämt att vi snart skall träffas för lunch. Men nu när jag sökte lite på jehovas så står det att de helst inte umgås med "världsliga" människor. Kan jag alltså inte bli närmare vän med tjejen bara för att jag själv inte är jehovas? Känns lite skumt att fråga henne rätt ut, eller skall jag göra det?
    Det finns egentligen bara 2 svar på detta.
    1. Detta är en del av "informellt vittnande" i hopp om att du ska bli en troende.. och att hon sedan efter det ska ha en chans på dig.
    (det finns ytterligt få killar kvar inom JV överhuvudtaget i giftasför ålder)

2. hon försöker få ett kontaktnät utanför Jehovas Vittnen för att sedan kunna lämna själv.

Gå och hyr sv.wikipedia.org/wiki/To_verdener
    genast är mitt råd och skapa dig din egen uppfattning.
Svar på tråden Vän med Jehovas vittne?