• Stora B

Har du gjort cubtest eller ska du göra?

Hur vanligt är det egentligen att man gör Cubtest? Vad jag har förstått det så blir alla över 35 år erbjudna att göra ett test. Men ni under 35 år, har ni gjort eller kommer ni att göra ett cubtest?

Vad har ni fått för resultat?

P.s Vad är skillnaden på cub och nupp?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du gjort cubtest eller ska du göra?
  • flikksnatta

Hej! I jkpgs län blir alla erbjudna, jag är 26 år och gjorde det och fick 1/189. Kub är där de mäter nackspalt och även ta del av blodprov, nupp är enbart mätning av nackspalt.

• thweni

I Östergötland blir också alla erbjudna, så vi gjorde det.

• RocketQueen

Jag är 26 och gjorde det. Här erbjuds också alla (Stockholm). Vi fick 1/11200 så det kändes bra. Som sagt så är nupp bara ultraljudsundersökningen och med cub är det även ett blodprov så det anses mer tillförlitligt.

• SilverEmma

Nej, jag valde att göra FVP direkt då inga kub/nupp-resultat hade varit bra nog för mig. Jag var 26 och 27 under mina graviditeter då jag gjorde det, bor i Skåne.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Audrey Will

Jag var 34 med andra barnet. Jag ställde lite frågor kring KUB-testet och blev erbjuden att göra det, vilket jag gjorde. Tror jag fick 1:1250, och det gjorde mig lugn.

• Stora B
    RocketQueen skrev 2011-12-21 18:37:15 följande:
    Jag är 26 och gjorde det. Här erbjuds också alla (Stockholm). Vi fick 1/11200 så det kändes bra. Som sagt så är nupp bara ultraljudsundersökningen och med cub är det även ett blodprov så det anses mer tillförlitligt.
    Jag bor också i Stockholm, men vi blev inte erbjudna utan fick själva ta upp det under inskrivningen. Vi gjorde testet idag och fick 1:14570 så det kändes bra.
  • RocketQueen
    Stora B skrev 2011-12-21 21:00:15 följande:
    Jag bor också i Stockholm, men vi blev inte erbjudna utan fick själva ta upp det under inskrivningen. Vi gjorde testet idag och fick 1:14570 så det kändes bra.
    Jag kanske uttryckte mig lite fel. Alla som bor här får göra det kostnadsfritt, det är väl så det är? I många landsting är det bara de över 35 som får det kostnadsfritt, är man yngre får man betala för det.
  • Skutt

Ja har gjort, är 33 och fick 1:12000 och är väldigt tacksam för det:) Bor i Skåne och blev erbjuden att göra det.

• 3 barns mamma84

Här jag bor i danmark så har åldern ingen betydelse utan här gjor alla och det ingår utan att fråga själv.
    När jag och mannen väntade nr 3 här så frågade barnmorskan oss på scanningen om vi ville men vi sa nej till detta då vi ville inte kolla alls utan vi visste att det inte skulle vara något fel iaf. 
    var 26 år 

I sverige när jag väntade 1.a och 2:a frågade man aldrig och man gjorde inget häller . 

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Karolina 83

Jag är 28 jag bor i Västra götaland där man inte blir erbjuden utan få hitta provat klinik som tar 1900 kr för testet. Jag har svårt att besluta mig, men lutar åt ett stort NEJ för att jag tror inte testet är så säkert som man tror.Det är bara statistik och detta kan vridas och vändas och göra bara mig orolig. Jag läser på olika forum där folk har ändå gjort det fått dåliga värden men ändå fått friska barn.

Jag tror jag kommer bara gå och tro att mitt barn är friskt tills jag föder det och hoppas på det bästa.

Svar på tråden Har du gjort cubtest eller ska du göra?