• Jose

Koka köttbullar innan stekning

Är det någon som gjort det?

Hur blir smaken? Är det smidigare? Blir det någon egentlig skillnad, mer än att de blir runda.

God jul på er!

• Svar på tråden Koka köttbullar innan stekning
  • principessan

Smaken blir inte annorlunda. Brukar göra så om jag gör på mycket färs och fryser in. De är klara när de flyter upp. Ha en stor gryta med vatten.

• Rocket Mania

Testade för första gången i söndags efter tips i någon av köttbulletrådarna (ok. min köttbulletråd) och det blev bra. Ingen smakskillnad alls.

Det positiva är att man inte steker dom förrän precis innan de ska ätas vilket jag tycker blir godast (vi slängde in en miljon kokta köttbullar i frysen som ska fram på julafton och stekas).

Det negativa är att dom ser ganska äckliga ut innan stekning, helt färglösa, men det är ju egentligen inget att bry sig om eftersom de faktiskt ska stekas innan man äter och då får dom fin färg. 

• Jose

Tack för era svar.

Så man steker de bara för att de ska få yta egentligen? Köttet är färdigt då alltså, inget rött i mitten?

Jag läste någonstans att de blev som köpta köttbullar i konsistensen, det vill jag ju inte. Hur upplevde ni det?

Återigen, tack för era svar!

• Rocket Mania
    Jose skrev 2011-12-21 21:02:16 följande:
    Tack för era svar.

Så man steker de bara för att de ska få yta egentligen? Köttet är färdigt då alltså, inget rött i mitten?

Jag läste någonstans att de blev som köpta köttbullar i konsistensen, det vill jag ju inte. Hur upplevde ni det?

Återigen, tack för era svar!
    Nej dom är inte röda i mitten. Ju mer du steker desto mindre saftiga kan jag tänka mig. Jag gillar dom saftiga och tog av mina när de fått fin yta, min man ville ha sina lite "torrare" så hans stod en stund till.

Jag tycker inte dom blir som köpeköttbullar, gummibollar blir dom inte och inte luktade det prutt när man stekte dom heller ;)

Men nu vet jag inte hur det blir när man steker på de som varit frysta, vi testade bara att steka dom rätt snabbt efter de kokats.  
  • Cia o krabaten

Jag brukar lägga dem på en plåt och in i ugnen och sedan in i frysen och bara steka när det är dags

• Jose
    Rocket Mania skrev 2011-12-21 21:05:19 följande:
    Nej dom är inte röda i mitten. Ju mer du steker desto mindre saftiga kan jag tänka mig. Jag gillar dom saftiga och tog av mina när de fått fin yta, min man ville ha sina lite "torrare" så hans stod en stund till.

Jag tycker inte dom blir som köpeköttbullar, gummibollar blir dom inte och inte luktade det prutt när man stekte dom heller ;)

Men nu vet jag inte hur det blir när man steker på de som varit frysta, vi testade bara att steka dom rätt snabbt efter de kokats.  
    Hahaha nej den där pruttdoften vill jag gärna vara utan!

Frös du in dina efter att ni stekt de?
  • SandraP81

Rulla dem o lägg på plåt, brukar steka dem när de är klara. Blir jättebra! Sen fryser vi in dem när de svalnat.

• Rocket Mania
    Jose skrev 2011-12-22 09:49:32 följande:
    Hahaha nej den där pruttdoften vill jag gärna vara utan!

Frös du in dina efter att ni stekt de?
    Ja frös direkt. Tar fram på julafton så efter det kan jag återkomma med rapport :D
  • Jose
    SandraP81 skrev 2011-12-22 09:52:19 följande:
    Rulla dem o lägg på plåt, brukar steka dem när de är klara. Blir jättebra! Sen fryser vi in dem när de svalnat.
    Jag brukar också steka när jag rullat klart alla, eller vad är det du menar?
  • SandraP81
    Jose skrev 2011-12-22 17:00:40 följande:
    Jag brukar också steka när jag rullat klart alla, eller vad är det du menar?
    Hehe, glömde skriva "stoppa in dom i ugnen" oxå... o stek dom sen för att få fin stekyta! :)
Svar på tråden Koka köttbullar innan stekning