Koka köttbullar innan stekning
Är det någon som gjort det?
Hur blir smaken? Är det smidigare? Blir det någon egentlig skillnad, mer än att de blir runda.
God jul på er!
Är det någon som gjort det?
Hur blir smaken? Är det smidigare? Blir det någon egentlig skillnad, mer än att de blir runda.
God jul på er!
Smaken blir inte annorlunda. Brukar göra så om jag gör på mycket färs och fryser in. De är klara när de flyter upp. Ha en stor gryta med vatten.
Testade för första gången i söndags efter tips i någon av köttbulletrådarna (ok. min köttbulletråd) och det blev bra. Ingen smakskillnad alls.
Det positiva är att man inte steker dom förrän precis innan de ska ätas vilket jag tycker blir godast (vi slängde in en miljon kokta köttbullar i frysen som ska fram på julafton och stekas).
Det negativa är att dom ser ganska äckliga ut innan stekning, helt färglösa, men det är ju egentligen inget att bry sig om eftersom de faktiskt ska stekas innan man äter och då får dom fin färg.
Tack för era svar.
Så man steker de bara för att de ska få yta egentligen? Köttet är färdigt då alltså, inget rött i mitten?
Jag läste någonstans att de blev som köpta köttbullar i konsistensen, det vill jag ju inte. Hur upplevde ni det?
Återigen, tack för era svar!
Jag brukar lägga dem på en plåt och in i ugnen och sedan in i frysen och bara steka när det är dags
Rulla dem o lägg på plåt, brukar steka dem när de är klara. Blir jättebra! Sen fryser vi in dem när de svalnat.