• Linnea1986

    Storkklinik

    jag och min man har tänkt att åka dit efter sommaren 2012. Min man är steril så det är därför, finns det några här som har bra erfarenhet av dom?
    Hur funkar allt där?
    Vilket är smidigaste sättet för att ta sig dit?

  • Svar på tråden Storkklinik
  • sahara sahara

    Jag har varit där och är jättenöjd. Lite flummigt emellanåt, men vi fick jättebra bemötande. Smidigast, ja det beror på var du bor. De har flyttat sen jag var där, så jag har inte helt bra koll, men jag tror att det tar en kvart att gå från Nörreport, och där stannar Öresundståget från Malmö.

    Vad menar du med hur det funkar? Alltså, vad exakt vill du veta?

    Och du vet att det finns andra kliniker i Köpenhamn, va? Stork tillhör de dyrare (men på de billigaste kan man inte få en öppen donator). Det finns en lista någonstans, förmodligen under Planerar barn - regnbågsfamiljen, med de olika klinikerna och adresser och priser.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Linnea1986
    sahara sahara skrev 2011-12-22 12:01:06 följande:
    Jag har varit där och är jättenöjd. Lite flummigt emellanåt, men vi fick jättebra bemötande. Smidigast, ja det beror på var du bor. De har flyttat sen jag var där, så jag har inte helt bra koll, men jag tror att det tar en kvart att gå från Nörreport, och där stannar Öresundståget från Malmö.

    Vad menar du med hur det funkar? Alltså, vad exakt vill du veta?

    Och du vet att det finns andra kliniker i Köpenhamn, va? Stork tillhör de dyrare (men på de billigaste kan man inte få en öppen donator). Det finns en lista någonstans, förmodligen under Planerar barn - regnbågsfamiljen, med de olika klinikerna och adresser och priser.
    Hur det funkar när man kmr dit.
    Vad man ska tänka på innan.
    har suttit och kollat på deras lista på olika behandlingar, men förstår inte vilken de e man ska använda utav dom.

    Ska kolla lite på andra oxå är de tänkt, men ville veta lite mer om storkklinik oxå :)
  • sahara sahara
    Linnea1986 skrev 2011-12-22 13:34:37 följande:
    Hur det funkar när man kmr dit.
    Vad man ska tänka på innan.
    har suttit och kollat på deras lista på olika behandlingar, men förstår inte vilken de e man ska använda utav dom.

    Ska kolla lite på andra oxå är de tänkt, men ville veta lite mer om storkklinik oxå :)
    Du börjar med att kontakta storkkliniken och boka ett journalsamtal. De berättar för dig vilka prover de vill att du tar innan (det står på hemsidan också). Sen skriver du ut journalen från hemsidan, fyller i den och skickar den till dem tillsammans med provsvaren. Under journalsamtalet, som sker antingen på plats eller via telefon, går ni igenom journalen du/ni har skrivit helt enkelt. Ni bestämmer också om ni vill ha en anonym eller öppen donator, om ni låter dem välja utifrån vissa parametrar eller om ni vill beställa själva från spermabanken.

    Sen håller du koll på ägglossningen, och när du får utslag på stickan så ringer du kliniken och får en tid, oftast dagen efter.

    När ni kommer dit får ni titta runt lite om ni vill. Sen förklarar barnmorskan hur proceduren går till. Du klär av dig på underkroppen och lägger dig på britsen. Hon för upp en tunn slang i livmodern och sprutar in spermierna. Din man kan sitta eller ligga bredvid dig, eller i en stol bredvid eller vad han vill. han kan få sköta sprutan också. Efteråt lägger man sig ner ihop på britsen och blir omstoppade, och får ligga där och gosa lite ett tag. Det brukar vara mysbelysning i rummet, med tända ljus och så, och man får ta med egen musik om man vill.

    Sen får man med sig ett graviditetstest, betalar, och blir ombedd att höra av sig med resultatet.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Linnea1986
    sahara sahara skrev 2011-12-22 14:14:36 följande:
    Du börjar med att kontakta storkkliniken och boka ett journalsamtal. De berättar för dig vilka prover de vill att du tar innan (det står på hemsidan också). Sen skriver du ut journalen från hemsidan, fyller i den och skickar den till dem tillsammans med provsvaren. Under journalsamtalet, som sker antingen på plats eller via telefon, går ni igenom journalen du/ni har skrivit helt enkelt. Ni bestämmer också om ni vill ha en anonym eller öppen donator, om ni låter dem välja utifrån vissa parametrar eller om ni vill beställa själva från spermabanken.

    Sen håller du koll på ägglossningen, och när du får utslag på stickan så ringer du kliniken och får en tid, oftast dagen efter.

    När ni kommer dit får ni titta runt lite om ni vill. Sen förklarar barnmorskan hur proceduren går till. Du klär av dig på underkroppen och lägger dig på britsen. Hon för upp en tunn slang i livmodern och sprutar in spermierna. Din man kan sitta eller ligga bredvid dig, eller i en stol bredvid eller vad han vill. han kan få sköta sprutan också. Efteråt lägger man sig ner ihop på britsen och blir omstoppade, och får ligga där och gosa lite ett tag. Det brukar vara mysbelysning i rummet, med tända ljus och så, och man får ta med egen musik om man vill.

    Sen får man med sig ett graviditetstest, betalar, och blir ombedd att höra av sig med resultatet.
    Så de e bara journalsamtalet man måste betala innan? Allt annat betalar man på plats?
  • sahara sahara
    Linnea1986 skrev 2011-12-22 16:46:03 följande:
    Så de e bara journalsamtalet man måste betala innan? Allt annat betalar man på plats?
    Har du journalsamtalet på plats tror jag att du kan betala det där och då. Vi hade vårt på telefon, och då ville de ha betalt i förskott.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • frökensol

    hej! jag har också varit på storkklinik, och är mycket nöjd! jag gjorde faktiskt inte så mycket research innan jag valde just den kliniken, det skulle jag kanske ha gjort, jämföra priser och så. jag har förstått att storkklinik är en av de dyrare kanske. 

    för min del fungerade det mycket bra dock. kliniken ligger centralt i köpenhamn, och jag tog tåg från göteborg, och gick av på centralen i köpenhamn. det tog ca 20-30 minuter att gå till kliniken. man kan säkert vänta med att gå av en station och komma närmare, som det skrevs ovan. 

    för egen del har jag PCO, och har därför fått behandling här hemma i göteborg med hormonstimulerande tabletter pergotime, för att stimulera ägglossning. på samma kvinnoklinik här hemma gjorde jag alla test i våras som storkklinik kräver innan man får komma till dem, jag tror att man ska ha skickat in provsvaren innan man gör journalsamtalet också, men är inte helt hundra. det finns utförliga beskrivningar på PDF att läsa/skriva ut från storkkliniks sajt. 

    efter journalsamtalet är det som sagt fritt fram att åka till dem när man har ÄL. jag fick utslag på stickan på kvällen, och ringde då till dem på morgonen efter och tog tåget och fick insemination samma eftermiddag. när man ätit äggstimulerande tabletter måste man också göra ett ultraljud innan man åker, så att de ser att det inte finns för många ägg som kan lossna. så det gjorde jag också eftersom jag sagt till dem att jag fick en sådan behandling.          

    som sagt, jag gjorde min insemination på eftermiddagen runt 14,30, fick först prata lite med en barnmorska, om jag hade frågor och liknande, och sedan ligga ner på britsen där de lade upp spermierna där de skulle vara. det var väldigt fina och fräscha lokaler. och rätt blev det för två veckor efter att jag varit där, första försöket, så visade jag plus på graviditetstestet! jag är singel och gör detta på egen hand, så för min del är det guld värt att jag såpass enkelt kunde ta mig till köpenhamn. 

    lycka till med era försök! heja!    
        

  • väntar på mirakel

    Frökensol!! När var och hur gjorde du ultraljud innan du åkte till danmark? Det kan man väl inte få på så kort varsel på vanlgt sjukhus??

    jag får oxå käka hormonstimulerande när det blir dax för nr2 men vet inte hur man ska få ihop det med alla piller,läkare,kontroller, fläng till danmark.....

  • frökensol
    väntar på mirakel skrev 2012-01-16 21:32:27 följande:
    Frökensol!! När var och hur gjorde du ultraljud innan du åkte till danmark? Det kan man väl inte få på så kort varsel på vanlgt sjukhus??

    jag får oxå käka hormonstimulerande när det blir dax för nr2 men vet inte hur man ska få ihop det med alla piller,läkare,kontroller, fläng till danmark.....

    jag kontaktade en privat klinik, som jag har varit på tidigare under mina utredningar och som skrev ut pergotime till mig. jag fick tid ganska nära inpå efter det att jag beställde, jag tror att jag ringde en vecka i förväg. jag var där dag 11 i min menscykel, vilket var ganska lagom. det är inte så nära själva ägglossningen, och man kan i lugn och ro börja ta ägglossningstest efter det, såvida man inte har väldigt kort menscykel då vill säga. jag fick sedan ägglossning dag 18. jag var på storkklinik dag 17, då jag fått positivt ÄL test kvällen dag 16. det passade jättebra för mig, då fanns spermierna och väntade på själva ägglossningen. 

    jag var på en klinik i göteborg och gjorde ultraljudet inför min ägglossning, och jag upplever att de har varit mycket hjälpsamma och förstående. jag har varit hos några olika läkare där, men främst har det varit två olika kvinnliga läkare som har varit supertrevliga. jag var på gynekologmottagningen på carlanderska i göteborg. det var också där jag genomgick proverna som behövs inför inseminationen. 

    lycka till!     
  • Woman71
    Linnea1986 skrev 2011-12-21 19:35:17 följande:
    jag och min man har tänkt att åka dit efter sommaren 2012. Min man är steril så det är därför, finns det några här som har bra erfarenhet av dom?
    Hur funkar allt där?
    Vilket är smidigaste sättet för att ta sig dit?
    Hej!
    Jag har precis gjort IVF på Stork kliniken och är jättenöjd!
    Kliniken ligger vid Nyhavn så du får gå genom hela Ströget om du ska dit.

    Jag och min sambo åkte dit för samtal. Alltid bra att få se kliniken och träffa personalen.
    Då fick vi behandlingschema osv. Proverna tog vi i SVerige hos min läkare och jag mailade provsvaren, scannade. EFter att jag gått ner X antal kilo kunde vi påbörja behandlingen och då åkte jag dit. Där går dom genom sprutor och hur du sticker mm mm och planerar allt för dig.
    Jag tycker kliniken är jättebra!! Alltid lätta att nå via mail och telefon och dom svarar på mail väldigt snabbt.
    Att där är dyrt är där. Men med tanke på att jag är 40, snart 41 så kan man köpa 3-pack och det kan man inte i Sverige så det hade blivit dyrare.

    Väntar på att ta gravtest nästa fredag och allt känns ja.... blandat. Vet inte vad jag ska tro och nästa sekund så tror jag stenhårt att det blivit. Jag tänkte ju inte att det aldrig kommer bli... men man har ju ändå en liten undrar innerst inne "Blev det något"

    Lycka till!
Svar på tråden Storkklinik