• Anonym (:()

Min mormor har börjat se saker som inte finns... :(

Vet inte vad jag ska skriva riktigt, men jag är väldigt orolig. Hon har grå starr på båda ögonen (ska opereras, ser väldigt dåligt), men har börjat berätta att hon ser sniglar/råttor inomhus och att man måste vara nogrann med att kolla i skorna innan, det kan ju vara sniglar där i. Och så är det tydligen tre marsvin som bor ute på altanen (dom kommer fram på kvällen...).

Hon kan stå och peka på dem, och så säger man att det är tomt, det finns inget där? Då kan hon säga att "jamen det är ju för att dom inte känner dig". Och säger man att det finns inga sniglar (tydligen är de 30 cm långa och snabba som tusan..eh?) under elementen så blir hon arg och säger att man är dum. Jag vet inte vad jag ska göra ...vad kan det vara för fel? Hon är 77 år nu. Vad ska jag göra?

:(

• Svar på tråden Min mormor har börjat se saker som inte finns... :(
  • Vivvi12

Låter en del som demens... Har du märkt något mer som är annorlunda? Ring vården och fråga hur ni ska gå till väga.

• Anonym

jobbar inom äldre vården och en del av våra dementa vårdtagare ser saker som inte finns där.

har hon någon läkare eller sjuksköterska knuten till sig? 

• Anonym

En del kan även va förvirrade om de har urinvägsinfektion. Boka en tid till vct så de undersöker henne ordentligt oavsett vs de e..

• Pyrro_b
    Anonym skrev 2011-12-22 07:12:37 följande:
    En del kan även va förvirrade om de har urinvägsinfektion. Boka en tid till vct så de undersöker henne ordentligt oavsett vs de e..
    Precis, har det kommit väldigt snabbt så är UVI en vanlig orsak, demens kommer ofta mer smygande (men anhöriga missar/blund ofta tills det gått långt)
  • Anonym (:()

Tack så mycket för era svar. Är ju mest orolig att det ska vara demens, men det finns väl egentligen inget annat som tyder på det, vad jag vet, ska googla lite så jag vet mer om tidiga symtom.

Jag kan ju till viss del förstå att hon tror att vissa saker är något det inte är då hon ser så pass dåligt (i princip blind på ena ögat och ska operera det andra), antar att hon har en läkare knuten till sig pga det. Ska prata lite med mamma också vad hon tycker skulle vara bra att göra. Det jag blev mest oroad över var ju att hon sa att marsvinen går och gömmer sig för att de inte känner mig (what?!)..det är ju bara hon som kan se dem... :(
    Ska även försöka få iväg henne på en kontroll eller nåt. Tack igen!
    Om någon kommer på något mer misstänkt/känner igen sig, skriv gärna.

{#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Hallucinationer)

Det är ju hallucinationer hon har och det kan också bero på att hon håller på eller har utvecklat en psykos. Ring 1177 för rådgivning.

• bellsii

Kontakta sjukvården iaf där kan du få bäst hjälp

• Pyrro_b
    Anonym (Hallucinationer) skrev 2011-12-22 09:07:37 följande:
    Det är ju hallucinationer hon har och det kan också bero på att hon håller på eller har utvecklat en psykos. Ring 1177 för rådgivning.
    Känns rätt långsökt ändå, inte det första jag skulle tänka.
    Jobbar inom hemtjänsten och har stött på många tanter som från att ha varit helt klara plötsligt har barn i sängen på natten och tomtar på loften. I dom allra flesta fallen när det kommit plötsligt så har det varit UVI!
  • Anonym

Min mormor är 83 och hennes 2 äldre syskon har långt gången demens (ärftligt). Min mormor har sen ett år tillbaka också sett små djur i lägenheten, tjuvar m.m. Hon har en del bättre dagar när synerna är lugnare men vissa dagar är det helt "kocko" i huvudet och hon är väldigt förvirrad. Hon utreds nu och kommer mest troligt flytta till ett boende då vi är oroliga att hon kommer gå ut och virra bort sig och inte hitta hem m.m.

Jag tror absolut inte att det bara är en enkel UVI som din mormor har! Visst kan en UVI ge förvirring men inte att se syner! Det är stor skillnad.

Svar på tråden Min mormor har börjat se saker som inte finns... :(