• ebben

Sunderbymammor! Hjälp ang "familjerum,patienthotell.."

Jag fattar inte vad patienthotell är och familjerum på BB. När man fött får man i vanliga fall vara i ett familjerum där pappan kan vara med. Så långt är jag med.MEN vad är patienthotellet? När hamnar man där. Kanske nån vet,de har väl så även på andra sjukhus...

• Svar på tråden Sunderbymammor! Hjälp ang "familjerum,patienthotell.."
  • ebben

NÅN kanske vet ,för jag fattar inte riktigt skillnaden.Varför ska man bo på patienthotellet? Mannen har ju en bäddsoffa i familjerummet?

• ebben

Puffar up och ser om nån vill/kan svara...

• ebben

INGEN som vet vad patienthotell innebär?

• Lillasyster

Jag vill också veta *puffar upp*

• Niquilota

På vårt sjukhus har jag fattat det som att patienthotellet är en helt annan byggnad eller avdelning, alltså inte på BB. Dit kommer väl de flesta, eller rättare sagt, de som stannar kvar på bb är de som mest behöver det, till patienthotellet skickas de som inte har några problem eller vill vara för sig själva. Patienthotellet har bm och läkare och övr personal knutna dit, men de kommer då och då eller vid behov. Det är ungefär som att klara sig själva, fast med "övervakning". Det kanske inte är så på alla sjukhus, men så har jag fattat att det funkar hos oss.

Annika

• Kattmamma

Hej!

Patienthotell är just ett hotell i samma byggnad ofta som sjukhuset. Du hyr ett rym som för det mesta liknar ett vanligt hotell rum med egen dusch-toa-tv-telefon etc.

Familjerum på BB är visst ett privatrum var bara du och sambon vistas med lillan och den innehåller egen toa-dusch. Tror att det kan vara svårt att få ett familjerum men man kan ju alltid försöka begära om ett sådant, vet inte riktigt hur dom prioriterar.

Har du tittat på nätet? www.nll.se kan du se bilder på familjerum samt patienthotellet som ligger i Sunderbyn.

• ebben

Jo,har tittat på nll.se men blev inte klokare av det...Men kostar patienthotellet mer än familjerummen då? Ett "vanligt"hotell kostar ju....Tycker det verkar konstigt...När jag fick dottern fanns ju typ familjerum-där man rådde om sig själv...JAG fick dock inte ett sånt.Jag fick bo i ett vanligt "sjukrum",med min man i säng bredvid pga att jag svimmade och inte kunde gå efter förlossningen.Familjerummen-där rår man ju om sig själv med så jag se liksom ingen skillnad på det och patienthotell.... ÅJa strunt samma,de får placera mig nånstans...Dock vill jag INTE bo med annan MAMMA! Då har jag sagt att min man får ta hem mig istället!!

• Gravilda

På patienthotellet_hyr_man rum. T.ex om du hamnar på i ett 2-bäddsrum (som du delar med en annan mamma = pappan får inte sova över) så kan din gubbe välja att ta in på patienthotellet istället för att åka hem över natten. Då finns han ju iaf närmare. Vet inte exakt var hotellet ligger i Sunderbyn, men det kan ju ligga en bit från BB. Det är ju inte till bara för dem som ska föda barn utan för alla som t.ex har anhöriga på sjukhuset.

Om det är första barnet så vet jag att de_försöker_ge ett familjerum (har också fött i Sunderbyn). Är man omföderska hamnar man lite längre bak i kön och är det fullt så är det. Om du vägrar sova med någon annan så har du inget annat val än att åka hem. Hoppas det inte behöver bli så dock. Lycka till med allt!

• ebben

Det är vårt andra barn. Hoppas förståss att jag får må bra denna gång...Men vet ju av erfarenhet att jag har lätt för att svimma mm.Så då vill man ju inte bo med en okänd annan mor...utan med mannen som kan hjälpa mig med allt,typ gå på toa mm. Åja,vi får se hur det blir...

• ebben

Nån fler som har erfarenheter av detta med patienthotell,och åsikter...

Svar på tråden Sunderbymammor! Hjälp ang "familjerum,patienthotell.."