Förtvivlad!! Min älskade mamma har vätska i buken och konstiga symptom - vad kan det vara??
Jag är helt förtvivlad! Min älskade mamma är sedan en vecka inlagd på KSS och de vet inte vad hon lider av. I flera år har hon lidit av förstoppningar och knip, men hon har skyllt det på en för lång tjocktarm som lindar sig i sig självt och "åker i sig självt". Hon har också det senaste året haft svårt att svälja ibland (skyllde på muntorrhet) och fått lite kramp i strupen. Hela december har hon varit ointresserad av mat, inget smakar och hon har tappat en hel del i vikt. Hon har ätit LCHF i flera år och brukar gilla den kosten. Under december har magen även varit utspänd och hård. Det sista nu har hon sett mer gravid ut än jag och jag är i vecka 25...
För en vecka sedan åkte hon in på sjukhuset och de konstaterade vid skiktröntgen att de hittat en förträngning (tumör) i tjocktarmens första böj. Dagen efter skickades hon till gyn för att gör altraljud och p.g.a. all bukvätska såg de inte så bra men det såg ut som om hon kanske fått framfall då blåsan "hängde ned" lite. Äggstockarna tyckte de såg bra ut. Dagen efter gjordes en koloskopi, där man inte hittade någon tumör i tarmen. "Äldre människor kan ha lite veck och så" sa doktorn. I går gjordes en gastroskopi där man hittade en del polyper i magsäcken, tydligen ovanligt men sällan farligt om man ska tro det man kan läsa på Internet. Senare på dagen tappades mamma på nästan 4 liter bukvätska (ascites). Vi får inte veta något förrän i morgon, dagen innan julafton. Är skitnervös och bara gråter. ag vet inte hur jag ska fixa ett negativt besked och jag ber och hoppas på att det är något man kan behandla för jag kan inte förlora henne! Det går inte! Jag fixar det inte!