• mmn1

Ge bort spa upplevelse i 50 års present, gå ensam eller med vän?

Jag och mina syskon hade tänkt ge mamma en spaupplevelse i 50 års present. Jag har hittat ett paket som skulle passa henne perfekt men börjar nu fundera på om det är elakt att hon får gå själv och därför borde ha möjligheten att även ta med sig en vän?
    Det är 4 behandlingar som är totalt 2 tim och 30 min.

Hade det funnits tillräckligt med pengar så hade jag givetvis givit henne 2 sånna här paket så hon kunnat tagit med en vän, men detta kostar närmare 2000 kr och 4000 går bara inte att få ihop.

Frågan är, ska vi köpa detta paket som är perfekt för mamma eller ska vi köpa ett lite billigare paket där jag ändå tycker att det saknas något och istället ta 2 st så hon kan få ta med en vän? Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Ge bort spa upplevelse i 50 års present, gå ensam eller med vän?
  • Havsjungfrun

Roligare att vara två, men det beroro ju också på vad det är för behandlingar...

• mmn1
    Havsjungfrun skrev 2011-12-22 22:43:31 följande:
    Roligare att vara två, men det beroro ju också på vad det är för behandlingar...
    Det är en body scrub av något slag, fotbad med fotmassage, helkropps massage, och ansiktsmassage.
  • lövet2

Jag fick en Spa-weekend när jag fyllde 40, och då fick jag för en vän också. Det ingick inte så dyra behandlingar, men det tog jag hellre så jag slapp åka ensam. När jag väl var där, så bestämde jag mig faktiskt för att betala lite extra själv och tog en ansiktsmassage utöver det som redan ingick ...

• Meddelande borttaget
  • mmn1
    lövet2 skrev 2011-12-22 23:03:14 följande:
    Jag fick en Spa-weekend när jag fyllde 40, och då fick jag för en vän också. Det ingick inte så dyra behandlingar, men det tog jag hellre så jag slapp åka ensam. När jag väl var där, så bestämde jag mig faktiskt för att betala lite extra själv och tog en ansiktsmassage utöver det som redan ingick ...
    Detta är på hemmaplan och man är där under ca 3 timmar och sen åker man hem, men det kanske ändå är trevligast att ha möjlighet att ta med sig en vän. Får diskutera detta med mina bröder och se vad de tycker.
  • Meddelande borttaget
  • mmn1
    Hoppsaan skrev 2011-12-22 23:16:09 följande:
    Ni känner henne bäst. Är hon en person som tycker det är trevligt att göra tex kortare resor på egen hand? I annat fall hade jag nog satsat på det billigare paketen för två pers....

Behandlingarna du räknar upp tycker jag personligen inte uppväger att behöva vara ensam en hel helg på ett spa-ställe om man inte själv önskat det. 

Antar att det ingår käk? Brukar väl vara fri tillgång till bubbelpool eller annat? Och så någon behandling på det? Räcker väl alldeles utmärkt. Tänk så mysigt att få åka iväg med en väninna...
    Detta alternativ är på hemmaplan och består av enbart behandlingar.
    Jag vet att hon inte skulle uppskatta att åka iväg själv en helg utan då vill hon ha sällskap, men samtidigt så har hon inte råd att betala några behandlingar själv och jag vet att behandlingarna ändå betyder mycket för henne.

Svårt de här.
  • mmn1
    Hoppsaan skrev 2011-12-22 23:20:58 följande:
    Aha. Då kommer saken i ett lite annat läge. Om man "bara" ska ligga och få behandlingar (dvs ej käka middag eller liknande) så hade jag nog personligen föredragit att få fler behandlingar utan sällskap...he he...

Går det inte att ge nåt presentkort så hon får plocka ihop hur hon vill ha det själv, eller måste man specificera sitt paket?
    Jo det går att köpa presentkort så hon kan välja fritt vilka behandlingar hon vill ha. Men känns lite tråkigt att ge henne ett presentkort och inte ha någon tanke bakom, om du förstår hur jag menar? Självklart behöver hon inte ta det vi tittat ut men känns ändå som man ansträngt sig lite om man har ett förslag.
  • Meddelande borttaget
  • Havsjungfrun
    mmn1 skrev 2011-12-22 23:28:19 följande:
    Jo det går att köpa presentkort så hon kan välja fritt vilka behandlingar hon vill ha. Men känns lite tråkigt att ge henne ett presentkort och inte ha någon tanke bakom, om du förstår hur jag menar? Självklart behöver hon inte ta det vi tittat ut men känns ändå som man ansträngt sig lite om man har ett förslag.
    Ni kan ju köpa ett presentkort och samtidigt presentera olika upplägg som är möjliga.
  • mmn1
    Havsjungfrun skrev 2011-12-23 15:40:21 följande:
    Ni kan ju köpa ett presentkort och samtidigt presentera olika upplägg som är möjliga.
    Ja det är ett alternativ. Min tanke är att hon ska kunna få dessa 4 behandlingar vid samma tillfälle för att verkligen få känna sig ompysslad. Enbart en vanlig massage vid ett tillfälle och sen en fotmassage vid ett annat tillfälle är inte riktigt det vi tänkt oss, för tanken är att dessa timmar ändå ska bli minnesvärda. Så på något sätt vill jag specificera att det är ett presentkort på valfri body scrub, ansiktsmassage, fotmassage (fanns lite olika att välja på där) och sen en helkropps massage vid ett och samma tillfälle. Men måste hitta något bra sätt att få ihop det på bara.

Sen hade vi barn med våra respektive tänkt ta med henne ut och äta en kväll då hon inte vill ha något firande med hela släkten.
  • mmn1
    Hoppsaan skrev 2011-12-23 15:34:27 följande:
    Fast det är ju verkligen en tanke bakom om ni köper ett "öppet" presentkort av just den anledningen du beskriver: ni vill att det ska bli en sån bra upplevelse som möjligt och därför låta henne välja själv vad som verkar trevligast.

Men som sagt. Eftersom det "bara" rör sig om några timmar på hemmaplan så hade i varje fall jag föredragit fler behandlingar utan sällskap. Men jättesvårt att veta vad er mor föredrar.
    Det kommer att bli ett öppet presentkort oavsett, då hon själv måste boka tid till behandlingarna. Om jag känner min mamma så bra som jag tror så skulle hon välja dessa behandlingar som ingår i paketet pga att hon gillar just de dofterna. Så behandlingarna i sig är väl egentligen inget problem, det enda jag önskar är att hon gör dessa 4 behandlingar samma tid då man fick lite extra saker då och det gör det hela lite trevligare.

Det jag funderade mest på var om hon skulle få ta med en vän eller inte, men när det enbart är behandlingar på hemmaplan känns det lite som vi även ger hennes vän en present. Och jag vet inte ens om hon har en vän som skulle uppskatta detta, och då följer säkert hennes syster med som antagligen kommer förstöra det trevliga (hon brukar vara känd för de) och då känns det ganska värdelöst.
  • Hallonblomman

Kan förstå att det kanske inte är så kul och betala för en vän--

Min mamma fyllde 50 för en månad sedan, hon fick då "presentkort" (ett eget handskrivet) att när vi hittar ett datum som passar oss alla 3 (mamma, jag och syster) så ska vi gå till centalbadet (stockholm) och ta varsin behandling, på det blir det även lunch och 3 rättersmiddag. Jag och syster betalar för oss själva så delar vi på mammas kostnader. Min mamma uppskattar mer och göra något tillsammans med oss barn än o göra det själv..

Pappa fick en dryckes provning för 2 när han fyllde 50 i våras. Han kommer ta med sin bästa kompis på det..

Engla och Pyret ♥
  • mamma0104

När min mamma fyllde 50 år fick hon en spahelg av mig och min syster och vi följde själva med på den.

När min svärmor fyllde 60 år så fick även hon en spahelg och den följde jag och svägerskan med på. Jag hade tyckt det varit konstigt att gett det till dom och inte hängt med själv.....

• mmn1
    mamma0104 skrev 2011-12-23 22:40:03 följande:
    När min mamma fyllde 50 år fick hon en spahelg av mig och min syster och vi följde själva med på den.

När min svärmor fyllde 60 år så fick även hon en spahelg och den följde jag och svägerskan med på. Jag hade tyckt det varit konstigt att gett det till dom och inte hängt med själv.....
    Detta är inte riktigt någon åka bort spa upplevelse, skrev kanske inte tillräckligt tydligt i trådstarten. Detta handlar om en spa behandling med 4 olika typer av behandlingar. Den är så gott som på hemmaplan, så det innebär inga långa resor eller övernattningar. Är det också konstigt att hon får göra själv? Hade det handlat om att hon skulle åkt iväg på spa och stannat över en helg hade jag självklart låtit henne åka med en vän.
  • mmn1
    Hallonblomman skrev 2011-12-23 19:29:11 följande:
    Kan förstå att det kanske inte är så kul och betala för en vän--

Min mamma fyllde 50 för en månad sedan, hon fick då "presentkort" (ett eget handskrivet) att när vi hittar ett datum som passar oss alla 3 (mamma, jag och syster) så ska vi gå till centalbadet (stockholm) och ta varsin behandling, på det blir det även lunch och 3 rättersmiddag. Jag och syster betalar för oss själva så delar vi på mammas kostnader. Min mamma uppskattar mer och göra något tillsammans med oss barn än o göra det själv..

Pappa fick en dryckes provning för 2 när han fyllde 50 i våras. Han kommer ta med sin bästa kompis på det..

Hade det handlat om att hon skulle åka iväg en helg så hade jag givetvis tyckt att hon skulle ta med en vän. Men eftersom detta är så gott som på hemmaplan så innebär det inga resor, och mina syskon tycker att hon ska få gå på dessa 4 behandlingar själv och sen går vi barn med respektive ut och äter med mamma och betalar då för henne. Mamma uppskattar också att få göra något med oss men inga av mina bröder är intresserade av att gå på någon behandling med mamma och ska jag gå med blir det ganska dyrt för mig då jag måste stå för min del helt själv (vilket skulle bli runt 2000) + betala en del av mammas och sen blir det middagen utöver det. Tyvärr skulle de bli alldeles för mycket pengar för mig då även vår pappa fyller 50 månaden efter mamma.
  • Pianja

Lite beror det här på mamma, tycker jag. Har hon flera behandlingar inbokade under några timmar blir det bara korta "pauser". Då kan hon vila, dricka lite juice, läsa en tidning. Det kan vara skönt, om man inte är sorten som måste sällskap hela tiden. 

Finns det bubbelpool eller liknande? I så fall kanske du kan åka med och bara betala för den delen? Eller ta en billig kort behandling för "sällskaps skull."     

Svar på tråden Ge bort spa upplevelse i 50 års present, gå ensam eller med vän?