• asteri

Hjälp! Har jag mjölkstockning? Vad göra?

Jag vaknade i morse med ont i armhålan, den sidan som är mot bröstet. Fick sedan feber, 38 grader och har haft det snart ett dygn. Även bröstet och bröstvårtan ömmar lite. Känner inga klumpar någonstans, lilleman äter som en häst som vanligt, försöker sätta honom på ömma bröstet för att tömma det så mycket det går, det andra tömmer jag emellanåt för hand så inte det också blir stockat. Har en värmekudde som jag sätter på det ömma i armhålan. Nu gör det mer ont än innan. Vad kan jag göra? Är det mjölkstockning fast jag inte har några klumpar?

• Svar på tråden Hjälp! Har jag mjölkstockning? Vad göra?
  • asteri

krångligt, bor på en liten ö i Grekland där vi den här veckan är utan sjukvårdspersonal :(. Vad brukar göras om man har infektion? Så konstigt att få mjölkstockning när man ammar så mycket, eller?

• Fiyalia

Hela mina bröst har känts som om de ska spricka, de har varit fyllda med knutar och sett ut som om en läkare försökt spruta in så mycket silicon han kan innan sprickgränsen.
    Det hjälper att duscha varmt och handmjölka. Jag har även behövt pumpa. Finns det tillgång till pump så är det det absolut bästa.
    Lilleman "kan också" få problem med att få ut något om det är stockning, då låser ju sig mjölken för honom och detta kan visas genom frustration eller att han släpper bröstet? 

...even though people are crazy, nothing nowadays amazes me...
  • asteri

han verkar äta som vanligt. Har en värmekudde som jag lägger mot, känns skönt. Ska försöka pumpa ut lite och se om det kommer något. Tack för svaren!

• Kevin2011

Jag vet inte vad de brukar göra. Jag vet bara att mina bröst var illa förut och då sa dom åt mig att jag skulle kontakta sjukvården om jag fick feber.

Annars är det skönt med värme (men det lindrar bara det hjälper inget) och så kan man äta inflamatoriska värktabletter, tex ipren. Se oxå till o lufta brösten och använd ingen bh!

• rockaroll

Jag sitter med mjölkstockning jag med. Men tycker det är konstigt att du inte känner hårda klumpar? Jag var på BVC igår med lillen, men ville även prata om detta. Jag hade feber en dag och har känt mig yrslig. Bröstet har varit hårt, rött och varmt där stockningen sitter. De sa till mig att så länge jag inte hade HÖG feber så skulle jag försöka med amning och värme. Ska jag amma från det andra bröstet så börjar jag ändå med det onda bröstet och byter sedan. Så pumpar jag om han inte tömmer det andra helt.

Hoppas det blir bättre snart! Annars kontakta vården så du får antibiotika ( om du har hög feber som ej ger sig)

• st elmos fire

J är de mjölkstoxkning bör du nog ha knutar... Fick själv det och BVC skrev ut syntocinonspray som tog bort knölarna på bara ett par dgr!

• Hoppfull84

jag fick en infektion i bröstet som jag trodde var mjölkstockning, ammade på som en tok, hade 40 graders feber i 4 dar, handmjölkade i duschen, använde värmedyna, ammade stående på alla fyra i sängen provade allt men det hjälpte inte. sjukvårdsupplysningen tyckte jag skulle fortsätta för det SKA gå att häva mjölkstockning på det viset.. men nu var det ju så att det inte var mjölkstockning utan infektion så när jag tillslut tjatade mig till en akuttid när bröstet var helt rött och jag inte stod ut med smärtan fick jag direkt penicillin och order om att låta bröstet vila så mycket som möjligt för att minska svullnaden och inte öka på produktionen(och därigenom trycket). pga av att jag följt sjukvårdsupplysningens råd och ammat och pumpat och haft mig i flera dar ist för att ta penicillin direkt fick jag bröstböld som de var tvugna att tömma med nål. hade jag väntat nån dag till hade bröstet troligtvis spruckit upp av sig självt så vänta inte i flera dagar om det inte blir bättre.

om du inte bröstet verkar bli bättre inom ett dygn trots intensivamning och värme och vila så se till att ta dig någonstans där du kan få mjölken testad för bakterier och få rätt sorts penicillin utskrivet om det visar sisg vara infektion på gång

• asteri

Tack för alla svar!
    Det blev bättre efter 2 dagar. Men jag hade aldrig några knutar... Det som hjälpte mig mest var varm dusch, amma på alla fyra över bebisen och sedan trycka ut resten. Feber hade jag bara första dagen, så jag kontaktade aldrig sjukvården.

Svar på tråden Hjälp! Har jag mjölkstockning? Vad göra?