• Jack d3

Hjälp -vad tänker hon? 6 år utan sex vad ska jag göra?

Jag har levt ihop med min sambo i snart 21 år, vi har alltid delat på arbeten hemma och även om min inkomst har varit mycket större har vi helt gemensam ekonomi. Bor fint, hon har familjens bästa bil och jag har alltid uppmuntrat henne till att försöka hitta det hon vill göra på fritiden... Men nu till saken... Vi har inte haft sex en ända gång på 6 år - inte på något sätt. Sexlivet började gå utför för mer än 10 år sedan - hon tog aldrig initiativet längre och en dag ville hon att jag skulle sluta för att det gjorde ont vilket jag gjorde. Det tog säkert två år innan hon tog sig till läkaren om problemet (vilket är nu löst) men intresset kom aldrig tillbaka... Inga kel, kram eller pussar... Har försökt prata om det men det är svårt att gå rak på sak då jag själv har gått in i någon slags "syskon" relation med henne så jag är inte säkert att jag skulle tända även om hon plötsligt visade intresse. Vi har inga barn ( hon gjorde abort utan att jag knappt fick säger till för 8 år sedan - fick veta när jag var ute på tjänsteresa och mer eller mindre fick köra henne till sjukhuset dagen jag kom hem - hon sa på grund av allt inte kändes rätt) För att vara rättvist så hade vi alltid sagt att vi inte skulle ha barn men när det väl var ett fakta var inte jag lika säker länge och idag saknar jag barn jättemycket.. Jag har mår så dåligt av allt detta...jag skulle kunna avsluta och gå direkt till ett nytt förhållande men slänga ett halvt liv tillsammans är svårt. Men jag är bara 46 och det känns som att vi börjat pensionärs livet redan. Och jag vill definitivt inte leva celibat resten av livet...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-23 13:04
    Hmm , varför klumpas min text ihop på det viset. Jag skrev in det i paragrafer ...

• Svar på tråden Hjälp -vad tänker hon? 6 år utan sex vad ska jag göra?
  • Anonym (förstår dig)

Jag förstår att ni har det väldigt jobbigt på den intima fronten. När hon hade ont förr och innan hon åtgärdade det så kanske hon slutade att förknippa sex med njutning. Det är inte ovanligt att tjejer ställer upp för sin partner även om de egentligen inte har lust eller att de har ont. Nu vet jag givetvis inte detta om din tjej men att "ställa upp" under en längre tid kan leda till att man tappar all njuting med sex och det är svårt att komma tillbaka. Sen är det oxå bevisat att ju mer sällan man har sex desto mindre lust till det kan man få. Fast var den sk bevisningen finns vet jag inte och det gäller nog bara den personen som redan börjat att tappa lusten
    .
    Om jag var i din situation skulle jag sätta mig ner och ta ett allvarllgt snack om saken. Inte kasta skit på varandra utan prata om hur ni båda känner för varandra, att du saknar henne och era intima stunder. Hur ni båda vill ha det i framtiden, vad du kan göra för att hon skulle ev kunna känna sig sexuell igen. När man hamnar i en "syskonrelation" blir det så lätt att man inte bekräftar varandra längre med komplimanger, överaskningsweekend till.... ej hemma ialla fall, stänger av tv:n och skriver en lista på vad man vill tillsammans göra under det kommande året... roliga saker då. Eller andra saker man gör när man är nykär.
    Få henne att förstå genom att prata, prata och prata. Om du vill ge förhållandet en chans vill säga.
    Hon kanske känner precis som du? Hon kanske oxå funderar på om detta verkligen är livet????

Stort lycka till... till er båda!     

• 100kgpappa

Ta ett ordentligt snack med din sambo, antingen löser ni det eller så tycker jag du ska lämna och satsa på nått nytt. Även när man är 46 är det  långt kvar av livet, så du ska inte behöva leva i celibat och vara olycklig i en relation.

Den siste idioten är inte född...
  • Anonym (Oj!)

Men oj! 6 år utan sex! Och ni har inte ens barn att skylla på? 

Du borde ha tagit tag i problemet tidigare och barnfrågan borde du ha tagit upp med henne igen när du nu har sån barnlängtan.

Prata med henne, fråga varför hon inte vill ha sex längre, ni kan ju åtminstone börja med att kela med varandra igen. Att aldrig kyssas och smekas är i min värld jättetråkigt.

Det här måste ni ju lösa om ni ska kunna fortsätta ihop, hoppas att hon förstår allvaret när du tar upp frågan!

Lycka till! Blev lite kort skrivet, för jag måste laga julmat nu!

• Jack d3

Tack för råden. Jag vet att vi bör ha pratat om detta långt tidigare men det är som om jag vaknat efter en dröm.. Verkar som att hon själv är nöjd. De senaste veckor har jag inte förmått sova i samma rum och inte ens det har fått en reaktion. Svårt också att hitta någon gemensam intresse längre. Jag vill vara aktivt men för hennes del är trädgården det mest aktivitet det blir. Låt aldrig era sambos installera dessa förbaskade spel som wordfeud och farmville! Det som komplicera ännu mer är att en god vän har visat sitt intresse för mig - och vi delar många intressen så frestelsen är stort... Skall nu iväg och försöka fira jul. Få skämma bort kompisernas barn och glömma ett tag.

• worker

Det är klart du har rätt till din egen lycka. Förstår att det måste vara skrämmande med förändring efter så många år. Sen tycker jag inte heller man ska se en relation som bortkastad bara för att den tar slut. Innerst inne så tror jag hon förstår dig om du vill gå vidare. Finns ingen kvinna som är omedveten om att vi män behöver sex för att må bra.

• Anonym (Oj!)

TS jag är kvinna, spelar wordfeud och vill ändå ha sex med min sambo! Är man tidseffektiv hinner man lägga ett ord mellan pöken Tungan ute

Om inte din kvinna är villig att ens försöka reda ut era problem så kan det faktiskt vara bättre att gå vidare. Att inte röra varandra eller ha haft sex på så länge, då har man enbart en vänskapsrelation. 

Men först och främst tycker jag att du verkligen ska försöka prata med henne. Var inte otrogen, det är bättre för alla parter att bryta upp först innan du inleder något med någon annan.

Lycka till!

• Jack d3

Till saken hör även till att jag orolig för vad som händer med henne om jag bryter.. _ Hon verkar inte ha några egna vänner kvar utanför jobbet. Våra gemensamma vänner är egentligen mina vänner. Om hennes gamla tjej kompisar säger hon att hon inte håller kontakt för att de aldrig hörde av sig. Dock säger åtminstone en att hon knappt känner igen min sambo.

• Anonym

Ingen av er verkar ha särskilt kul i den här relationen på kärleksplanet - bara på kompisplanet. Är det något du vill slösa ditt liv på eller vill du ha riktig kärlek och riktig passion? Föreställ dig hur du vill ha ditt liv - är det det här? Jag tror inte det.

Om jag vore du hade jag gjort slut, men jag fattar att det är vansinnigt svårt. Men du har all rätt att vilja ha kärlek och sex - se till att få det!

• Anonym (Jag)

Men ts, ni har levt ihop i 21 år och då måste man faktiskt kunna prata med varann! Detta måste ni göra, så fort som möjligt!

Sen är det så att även om du är orolig för hur hon ska klara sig så har du bara ett enda liv och det måste du leva så fullt ut som du kan. Att leva ihop med någon annan och inte ha sex på sex år är inte normalt, inte på något sätt. Prata med henne och om hon inte är villig att ändra något måste du skilja dig från henne. Du är värd ett bättre liv! 

Svar på tråden Hjälp -vad tänker hon? 6 år utan sex vad ska jag göra?