• adiscobloodbath

Vitpeppar/svartpeppar?

När ska man använda vad? Jag brukar alltid använda svartpeppar men vet att mina föräldrar alltid använder vitpeppar i matlagningen. När jag har använt vitpeppar tycker jag att det inte smakar nånting. Kan nån ge mig lite tips på när man ska använda vitpeppar istället för svartpeppar?

• Svar på tråden Vitpeppar/svartpeppar?
  • Capt Janeway
    adiscobloodbath skrev 2011-12-23 11:42:43 följande:
    När ska man använda vad? Jag brukar alltid använda svartpeppar men vet att mina föräldrar alltid använder vitpeppar i matlagningen. När jag har använt vitpeppar tycker jag att det inte smakar nånting. Kan nån ge mig lite tips på när man ska använda vitpeppar istället för svartpeppar?
    Jag gillar vitpeppar + salt på potatis och potatisrätter. Det ger en härligt het passande smak.

Svartpeppar tycker jag är en urtråkigt krydda. Den smakar knappt något alls MEN den är dekorativ så den fyller sin plats ändå, på ex. kötträtter :) 
  • Kimona

Jag använder bara svartpeppar i maten. Vitpeppar känns mer som en krydda man har när maten är klar och man vill krydda extra. Man brukar ju ha saltkar och vitpepparkar

• mosterYster

Jag kryddar generellt fisk- och äggrätter med vitpeppar. Även potatisrätter. Resten svartpeppar.

• adiscobloodbath
    Capt Janeway skrev 2011-12-23 11:49:21 följande:
    Jag gillar vitpeppar + salt på potatis och potatisrätter. Det ger en härligt het passande smak.

Svartpeppar tycker jag är en urtråkigt krydda. Den smakar knappt något alls MEN den är dekorativ så den fyller sin plats ändå, på ex. kötträtter :) 
    Haha, och jag som tycker tvärtom ;)

Hur som helst, ska prova vitpeppar i potatis- och fiskrätter, kan nog vara så att vitpeppar passar bättre då :)
Svar på tråden Vitpeppar/svartpeppar?