• Kodia

Ugnsomelett och stuvning utan gluten?

Jag ska göra ugnsomelett och stuvning till julbordet. I vanliga fall kokar jag upp mjölken med vetemjöl, innan jag rör i äggen och ställer in i ugnen. Stuvningen gör jag också på vetemjöl... Men nu ska den vara glutenfri, och jag vet inte hur jag ska göra!

Jag har ett paket Olda instant ströbröd majsmjöl. På paketet står det att det går att använda till varma såser. Ska jag ta samma mängd som vetemjöl? Blir det lika gott? Något annat jag ska tänka på? (och nej,  jag har inte möjlighet att provlaga en idag...)

• Svar på tråden Ugnsomelett och stuvning utan gluten?
  • mumama

finns glutenfritt mjöl i livsmedelsbutiken. Tror inte att ströbröd i smeten blir så gott...

• evelayna

senast jag gjorde så värmde jag mjölken precis som vanligt sen tog jag ett ägg per dl mjölk.  salt och pappar och in i ugnen.

i stuvningen bytte jag bara ut det vanliga mjölet mot mazena mjöl tog nog lite mer än vad de stog i receptet.

• Kodia

På paketet står det både ströbröd och majsmjöl, och det ser ganska slätt ut. Enligt texten på baksidan kan man använda det till krämer, såser osv, både kalla och varma, samt i bakverk.

Min fundering är om denna produkt funkar både till skinka, jansson och omeletten utan att något blir jättekonstigt och misslyckat. Jag tänkte att folk som är vana att baka/laga glutenfritt kanske vet vilka produkter som är bäst - det som står på paketet stämmer ju inte alltid...

Affärerna är öppna sent, så i värsta fall får jag akuthandla något annat!

• smöla

Godaste omeletten gör du utan mjöl Flört
    Det går åt lite mer ägg, men det är det värt och det går mkt fortare.
    Ta 1 msk grädde till varje ägg. salt och peppar. (ca 10 ägg och 1 dl grädde till en normalstor form)
    Smörj formen  och stek i ugn på 225 grader ca 15 min, du ser att  omeletten bubblar upp och släpper i kanten (jäser upp mkt)
    Stuvning, använd maizena som du rör rätt ner i vätskan. 

Svar på tråden Ugnsomelett och stuvning utan gluten?