• levandecharader

Grader på knäck och kola?

Hur många grader ska knäck och kola komma upp i för att bli perfekt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-23 12:37
    Perfekt för mig är när man slipper riskera att tappa tänderna av den

• Svar på tråden Grader på knäck och kola?
  • IsDimma

Beror på vems perfekt vi ska gå efter. Iaf när det gäller knäck.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • levandecharader
    IsDimma skrev 2011-12-23 12:35:24 följande:
    Beror på vems perfekt vi ska gå efter. Iaf när det gäller knäck.
    Självklart, men enligt dig då?

Jag har ingen aning nämligen...  
  • LuMa

122 grader enligt Leila när det gäller knäck.

• Moniqe1979

brukar koka min Kola till 121 grader och knäck till 134-140 beroende på hur den skall serveras 140 om den skall stå framme LÄNGE annars tycker jag bäst om den i 134 grader

• Moniqe1979

JAG tycker knäck är aldeles för mjuk och seg vid 122 grader då är den ju mest som kola och vill knappt släppa pappret... vid 134 är den HÅRD men blir mjuk i munnen...

• LuMa
    Moniqe1979 skrev 2011-12-23 12:43:06 följande:
    JAG tycker knäck är aldeles för mjuk och seg vid 122 grader då är den ju mest som kola och vill knappt släppa pappret... vid 134 är den HÅRD men blir mjuk i munnen...
    Jag tuggar som allra argast på min knäck som jag kokade till 122 grader.
    Den släpper pappret (folieformen) utan problem, är hård när man sätter den i munnen och mjuknar fort där (det där lät nästan lite snuskigt ).. 
  • IsDimma

Nu har jag googlat. 6. Använd gärna en termometer som ska visa 122°C-130°C när knäcken är klar. Vid 122°C blir knäcken ganska mjuk, vid 125°C hård på ytan men seg i mitten och vid högre temperatur hårdare. Utan termometer gör man kulprovet för att se när knäcken är klar. Det innebär att man tar en liten klick av smeten i ett glas kallt vatten och se om du lätt kan forma smeten till en kula. Då är det klart! Låt annars koka ytterligare och gör om testet. Själv föredrar jag mjuk knäck och tar den vid 122 grader.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • education

Äsch, räcker väl med att göra kulprovet så vet man precis hur den blir när den stelnat? Bara att sluta koka när man tycker att den är lagom.

Perfekt är ju som sagt subjektivt.

• enavmig
    education skrev 2011-12-23 15:18:11 följande:
    Äsch, räcker väl med att göra kulprovet så vet man precis hur den blir när den stelnat? Bara att sluta koka när man tycker att den är lagom.

Perfekt är ju som sagt subjektivt.
    Så gör jag, när kulan är "rätt" för min smak är kolan/knäcken klar.
  • levandecharader

Tack för alla svar. Jag fick till det "perfekt" och det blev mvg från barnen

Svar på tråden Grader på knäck och kola?