• MissSummer

Varför bits katten?!

Här kommer en till tråd om min katt, men i alla fall, den här katten har börjat bete sig lite märkligt på sistone.

Det är en kastrerad honkatt på ca 1 år, hon älskar mig, följer mig vart jag än går, krafsar på dörren när jag är på toa, sover vid mina fötter etc.

Ibland kommer hon och gosar väldigt intensivt, spinner och gnider sig mot mig, hoppar upp i knät osv, sedan helt plötsligt kan hon hugga mig i handen.
    Detta kan hända när jag inte ens klappar henne utan har händerna helt stilla.

En annan sak hon pysslar med är att hon går framför mina fötter på morgonen, men nu har hon även börjat bita mig i fötterna i samband med det.

Notera att när hon kommer och attack-gosar med mig är det hon som kommer till mig, hoppar upp i min famn, kelar och sedan biter.

Vissa morgnar får jag be någon annan hålla i katten för att jag ska kunna röra mig fritt.
    Jag fattar inte varför, jag har aldrig varit elak mot katten, hon älskar ju mig? Men varför hugger hon?

• Svar på tråden Varför bits katten?!
  • Lillagris

Min katt gör oxå så när han vill ha uppmärksamhet. Tillexempel när han ligger jämte mig och jag slutar klappa honom då kan han bita mig :)
    Eller när han kelar vid mina fötter kan det helt plötsligt komma ett liteet tjuvnyp i vaden :)
    Tror inte det är nån fara.

• PumpkinQueen

Biter hon hårt? Mina katter biter tag lite mjukt om jag gosar länge med dem och de blir så där tokgosiga att de inte riktigt vet vart de ska ta vägen. Fast det gör aldrig ont, det är mer som att de håller fast lite med tänderna. De gör så med varandra också, om de ligger in en gosig liten hög och tvättar varandra.

Förut hade jag en katt som blev aggressiv med tiden. Hon började att bitas, helt oprovocerat. Hon bet alltid väldigt hårt. Kunde komma fram och se gosig ut, spinna, kisa med ögonen och sedan hugga tag ordentligt. Det började med att hon bet i armar och händer, men med tiden började hon även försöka attackera ansiktet och ögonen. Hon gav sig även på fötter, kastade sig på dem med klor och tänder. Under denna period hade jag alltid helt sönderklösa armar och händer, det såg rätt hemskt ut. Länge var det bara mig som hon attackerade och slogs med, men sedan började hon även ge sig på andra. Jag vet inte riktigt vad som var fel på henne, eller om vi hade kunnat göra något för henne. Det kan ha varit så att hon hade behövt en kattkompis, för hon var nog rätt understimulerad och ensam. Gråter

• Sacre

Det kallas för kärleksbett :). Katterna blir så till sig, så att de inte vet vad de ska göra.

• Dagg1

hur gammal var hon när ni tog henne?

Hur upplever du betten? tycker du hon verkar arg eller busig etc?

• meldeah

Min kattkille gör så jätteofta när vi myser, han biter aldrig hårt. Men det är jobbigt, för ibland biter han på ömma ställen.. Typ ögonbrynet och vid läppen. Så tror också att det bara är kärleksnafs :)

• Kimona

Kärleksbett :) min honkatt brukar ligga och gosa och gnaga mot min armbåge på natten ^^

• IceJossan

Kärleksbett brukar inte vara så oprovocerade, utan brukar komma av att katten blir så till sig att det till slut blir för mycket och energin ta vägen nånstans = ett bett nånstans. Detta kan vara något annat, till exempel att hon har ont nånstans men inte visar det på annat vis än genom denna lilla personlighetsförändring. Eller att hon är understimulerad och har kommit på att hon får uppmärksamhet på detta sätt, även om det inte är det optimala. Är hon ensam katt? När separerades hon ifrån sin mor?

• Capt Janeway

Vi fick en hittekatt som förmodligen var alldeles för ung, men vad gör man när man inte hittar någon mamma eller surrogat-mamma?

I alla fall är hon en jättefin kisse nu, men  hon kör hårt med kärleksbett. På fingertoppar och tår om hon får chansen. Och tyvärr även på ögonlocken ibland vilket inte är så himla skönt.  

• IceJossan

Klistrar in den här texten som jag postade i en annan tråd. Den kan vara bra här inne också.

Att katten är sådan har en anledning, eller ofta flera. Här är några:

• Katter som blir tagna från mamman för tidigt får ofta problembeteenden såsom att den inte kan hantera frustration eller fattar att det gör ont att bitas och rivas, eftersom de missar en mycket viktig tid i dess liv, nämligen de sista veckorna av uppfostran. Mammakatt kan verka elak och ungen äter fast föda, därför anser många att kattungen är redo att flytta. Men det är ofta fel, eftersom jobbiga kattungar kräver att mammakatt är hård i sin uppfostran. Hon lär kattungen "att vara katt", att vissa saker helt enkelt inte är tillåtna, och ungen lär sig hantera frustration när den håller på att bli avvand från att dia och när mamman går emellan i för våldsamma lekar. Kattungen behöver de sista veckorna, därav regeln om att kattungar måste vara minst 12 veckor gamla innan separation. Vissa är inte redo ens då utan behöver mer tid med mamma.

• Olika katter kräver olika typer av uppfostran. Vissa är känsliga och kräver en mycket mjuk uppfostran, andra kräver en bestämd hand med skarpa distrationer för att bryta av när katten blivit fixerad vid något, och så finns det de man måste ta tag i och bli arga på för att de ska reagera.

• Hur aktiv katten är styr mycket av dess beteende. Är katten väldigt aktiv men inte riktigt får utlopp för sin energi så blir den lätt understimulerad och börjar hitta på hyss och kan även bli mer lättirriterad. Att flyga på fötter och bitas och rivas kan katten se som skitkul eftersom den inte har nåt annat att göra. Alla katter är olika, så bara för att vissa katter finner ens hem lagom roligt så betyder inte det att alla katter tycker att aktiviteterna räcker. Många katter måste man ge lite hjärngympa också så att hjärnan blir "trött". Kroppen vilar snabbt upp sig efter lek, men om man ger katten tillräckligt med mental stimulans så blir den harmonisk. Även där krävs olika mycket av olika katter.

• Många katter är i stort behov av en likasinnad kattkompis för att växa upp till behagliga individer. Vi människor räcker helt enkelt sällan till. Två kattkompisar som har samma aktivitetsnivå och samma sätt att busa ger varandra den fysiska och mentala stimulans de behöver, åtminstone nästan fullt ut. Många ägare till dessa katter ignorerar detta och katten får växa upp som ensamkatt och blir därmed en rastlös/understimulerad individ som får dåliga ovanor, blir lätt frustrerad och anfaller sin ägare i brist på annat att göra (för även om matte/husse blir arg så får katten ändå NÅN form av uppmärksamhet).

= Alla katter är olika - olika behov, olika humör, och olika intressen. Tillgodoser man varje individs behov så blir de harmoniska katter. Men det är så otroligt många kattägare som inte läser på tillräckligt för att förstå katten, utan anklagar den istället för att vara psykiskt störd och ELAK. Det handlar inte om elakhet, utan om att katten helt enkelt inte får det den behöver.

• PumpkinQueen

IceJossan, jag håller med om allt det du skriver här ovan. Fast inte det där med att det finns katter som man måste bli arg på för att nå fram till dem. Att bli arg är alltid ett tecken på att man själv är i obalans, det är att tappa kontrollen. Ilska är aldrig lösningen. Däremot kan man behöva vara extra tydlig eller konkret, mot en katt som inte reagerar på vanliga "tillsägelser".

Självklart kan man tappa humöret och bli förbannad, det är ju mänskligt. Men det kan aldrig vara meningen att det ska vara en uttänkt och planerad metod för att uppfostra sin katt.

• IceJossan
    PumpkinQueen skrev 2011-12-28 10:16:58 följande:
    IceJossan, jag håller med om allt det du skriver här ovan. Fast inte det där med att det finns katter som man måste bli arg på för att nå fram till dem. Att bli arg är alltid ett tecken på att man själv är i obalans, det är att tappa kontrollen. Ilska är aldrig lösningen. Däremot kan man behöva vara extra tydlig eller konkret, mot en katt som inte reagerar på vanliga "tillsägelser".

Självklart kan man tappa humöret och bli förbannad, det är ju mänskligt. Men det kan aldrig vara meningen att det ska vara en uttänkt och planerad metod för att uppfostra sin katt.
    Jo, jag pratar om att man måste ryta till och kanske stampa i golvet för att katten över huvud taget ska titta upp på en. Jag menar inte att man ska bli förbannad och springa runt och gorma och slå efter katten, utan jag menar som sagt att ryta till. Ett skarpt "nej", att lyfta ner, säga "SSCH!", att ignorera m.m. funkar inte på alla.
  • PumpkinQueen
    IceJossan skrev 2011-12-28 12:59:07 följande:
    Jo, jag pratar om att man måste ryta till och kanske stampa i golvet för att katten över huvud taget ska titta upp på en. Jag menar inte att man ska bli förbannad och springa runt och gorma och slå efter katten, utan jag menar som sagt att ryta till. Ett skarpt "nej", att lyfta ner, säga "SSCH!", att ignorera m.m. funkar inte på alla.
    Fast man måste ju inte VARA arg för att stampa med foten eller eller att ryta till. Man kan förmedla att man är bestämd och menar allvar utan att uppleva själva känlsan "ilska". Genom att till exemepl göra höga ljud (klappa i händerna, stampa i golvet, ropa med hög röst).

Om man verkligen blir arg kan man förlora kontrollen. Då kan det hända att man tar i med våld och skadar katten. Det är verkligen inte att rekommendera.
  • IceJossan
    PumpkinQueen skrev 2011-12-28 13:08:28 följande:
    Fast man måste ju inte VARA arg för att stampa med foten eller eller att ryta till. Man kan förmedla att man är bestämd och menar allvar utan att uppleva själva känlsan "ilska". Genom att till exemepl göra höga ljud (klappa i händerna, stampa i golvet, ropa med hög röst).

Om man verkligen blir arg kan man förlora kontrollen. Då kan det hända att man tar i med våld och skadar katten. Det är verkligen inte att rekommendera.
    Ja, jo det är ju det jag menar. Jag skrev väl dumt antar jag. För mig är det självklart att det är det som menas, men det kan väl missuppfattas.
  • PumpkinQueen
    IceJossan skrev 2011-12-28 13:45:51 följande:
    Ja, jo det är ju det jag menar. Jag skrev väl dumt antar jag. För mig är det självklart att det är det som menas, men det kan väl missuppfattas.
    Eller också var det jag som läste slarvigt. Nu förstår jag vad du menar, i alla fall. Och jag håller med.
Svar på tråden Varför bits katten?!