Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Varför bits katten?!

Biter hon hårt? Mina katter biter tag lite mjukt om jag gosar länge med dem och de blir så där tokgosiga att de inte riktigt vet vart de ska ta vägen. Fast det gör aldrig ont, det är mer som att de håller fast lite med tänderna. De gör så med varandra också, om de ligger in en gosig liten hög och tvättar varandra.

Förut hade jag en katt som blev aggressiv med tiden. Hon började att bitas, helt oprovocerat. Hon bet alltid väldigt hårt. Kunde komma fram och se gosig ut, spinna, kisa med ögonen och sedan hugga tag ordentligt. Det började med att hon bet i armar och händer, men med tiden började hon även försöka attackera ansiktet och ögonen. Hon gav sig även på fötter, kastade sig på dem med klor och tänder. Under denna period hade jag alltid helt sönderklösa armar och händer, det såg rätt hemskt ut. Länge var det bara mig som hon attackerade och slogs med, men sedan började hon även ge sig på andra. Jag vet inte riktigt vad som var fel på henne, eller om vi hade kunnat göra något för henne. Det kan ha varit så att hon hade behövt en kattkompis, för hon var nog rätt understimulerad och ensam. Gråter

• PumpkinQueen

IceJossan, jag håller med om allt det du skriver här ovan. Fast inte det där med att det finns katter som man måste bli arg på för att nå fram till dem. Att bli arg är alltid ett tecken på att man själv är i obalans, det är att tappa kontrollen. Ilska är aldrig lösningen. Däremot kan man behöva vara extra tydlig eller konkret, mot en katt som inte reagerar på vanliga "tillsägelser".

Självklart kan man tappa humöret och bli förbannad, det är ju mänskligt. Men det kan aldrig vara meningen att det ska vara en uttänkt och planerad metod för att uppfostra sin katt.

• PumpkinQueen
    IceJossan skrev 2011-12-28 12:59:07 följande:
    Jo, jag pratar om att man måste ryta till och kanske stampa i golvet för att katten över huvud taget ska titta upp på en. Jag menar inte att man ska bli förbannad och springa runt och gorma och slå efter katten, utan jag menar som sagt att ryta till. Ett skarpt "nej", att lyfta ner, säga "SSCH!", att ignorera m.m. funkar inte på alla.
    Fast man måste ju inte VARA arg för att stampa med foten eller eller att ryta till. Man kan förmedla att man är bestämd och menar allvar utan att uppleva själva känlsan "ilska". Genom att till exemepl göra höga ljud (klappa i händerna, stampa i golvet, ropa med hög röst).

Om man verkligen blir arg kan man förlora kontrollen. Då kan det hända att man tar i med våld och skadar katten. Det är verkligen inte att rekommendera.
  • PumpkinQueen
    IceJossan skrev 2011-12-28 13:45:51 följande:
    Ja, jo det är ju det jag menar. Jag skrev väl dumt antar jag. För mig är det självklart att det är det som menas, men det kan väl missuppfattas.
    Eller också var det jag som läste slarvigt. Nu förstår jag vad du menar, i alla fall. Och jag håller med.
Svar på tråden Varför bits katten?!