• Anonym (Ajajaj)

Läkaren fick sprätta upp varbölden, nån som varit med om samma?

Har länge haft som en "knuta" vid höger bikinilinje som i tid och otid svullnat upp och blivit infekterad. En talgkörtel/hårsäcksinflammation. Har sökt hjälp för detta några gånger men fick då endast antibiotika.

I morse vaknade jag av att det som ofta bara brukar vara en liten knuta nu blivit en stor varböld och när jag tryckte på den kom varet ut, fast 2 centimeter UNDER själva bölden. Hade alltså blivit sådant tryck att varet fått komma ut på ett annat ställe.
    Åkte in till VC där de fick göra ett ingrepp och sprätta upp såret och även avlägsna gammal vävnad och ta bort allt var och skit.

Nu ska såret läka underifrån, så det som en gång var min knuta är nu ett "hål" där jag ska proppa in en bit latex (som måste sticka ut så att såret inte täpper igen) varje morgon för att såret alltså inte ska läka ovanifrån utan underifrån. Kommer göra ont som faan ju att pilla in saker där varje morgon :( Är dessutom gravid i vecka 36 så måste ha hjälp med detta av min sambo (som inte är superlätt på handen)..

Är det någon annan som fått gå igenom samma sak? Hur lång tid tog det innan såret var så pass läkt underifrån att man slapp stoppa in något i såret längre? Vill helst att detta ska kunna vara läkt innan förlossningen!

• Svar på tråden Läkaren fick sprätta upp varbölden, nån som varit med om samma?
  • Anonym (Li)

Stackare! Har precis som du du haft en "knuta/böld" jag tror 5 gånger de senaste 10 åren. Då har jag fått doxyfrem och det har hjälpt, tacksam för det är jag! En gång ville en läkare ge en annan kur och den hjälpte inte alls så det var bara att gå tillbaka och då doxyfrem som verkar vara det som hälper på mej.
    Hoppas verkligen att du blir bra av detta, kanske du nu slipper det igen. För mej så kommer den ALLTID på samma ställe, 

• Anonym

Jag får såna bölder med jämna mellanrum. har varit hos mången läkare som sagt att det är mitt eget fel som rakar mig tills jag äntligen kom till en läkare som förklarade att det inte var en tilltäppt talgkörtel och inte hade något att göra med rakning av bikinilinjen utan en form av underhudsinflammation som drabbar vissa människor. Det var något underliggande som jag inte minns. 
    Första gången hjälpte inte antibiotikan, hästkur verkligen!, utan de fick skära bort den men på mig fick de skära så djupt och mycket att jag fick sys ihop. Den andra gången fick jag samma kur antibiotika och den tog!
    Nu har jag inte haft på några år men vet att de kan komma när som.
    Antibiotikan var riktad mot just denna typen av inflammationer men jag kommer inte ihåg vad den heter. 

• Anonym (Ajajaj)
    Anonym (Li) skrev 2011-12-23 15:32:47 följande:
    Stackare! Har precis som du du haft en "knuta/böld" jag tror 5 gånger de senaste 10 åren. Då har jag fått doxyfrem och det har hjälpt, tacksam för det är jag! En gång ville en läkare ge en annan kur och den hjälpte inte alls så det var bara att gå tillbaka och då doxyfrem som verkar vara det som hälper på mej.
    Hoppas verkligen att du blir bra av detta, kanske du nu slipper det igen. För mej så kommer den ALLTID på samma ställe, 
    Uschja, det är inget roligt =( men samtidigt så vet jag att det behövdes. Läkaren förklarade att om han får öppna upp den så finns en chans att den inte kommer tillbaka och då slipper jag även penicillin! Så på det viset äre bra. Men nu är det ju sjuuukt obehagligt att behöva trycka in saker i ett sår som är ömt och gör ont :( Hoppas det läker snabbt!

Ja, på mig med! Alltid samma ställe, jättejobbigt :(
  • Anonym (Ajajaj)
    Anonym skrev 2011-12-23 15:36:41 följande:
    Jag får såna bölder med jämna mellanrum. har varit hos mången läkare som sagt att det är mitt eget fel som rakar mig tills jag äntligen kom till en läkare som förklarade att det inte var en tilltäppt talgkörtel och inte hade något att göra med rakning av bikinilinjen utan en form av underhudsinflammation som drabbar vissa människor. Det var något underliggande som jag inte minns. 
    Första gången hjälpte inte antibiotikan, hästkur verkligen!, utan de fick skära bort den men på mig fick de skära så djupt och mycket att jag fick sys ihop. Den andra gången fick jag samma kur antibiotika och den tog!
    Nu har jag inte haft på några år men vet att de kan komma när som.
    Antibiotikan var riktad mot just denna typen av inflammationer men jag kommer inte ihåg vad den heter. 
    usch vad jobbigt!
    Ja, de har sagt så olika till mig med! Läkaren förklarade denna gång att det är som en "kapsel", alltså att man kan ge antibiotika gång på gång, men den kommer förmodligen blossa upp igen och igen.
    Så denna gång blev det att sprätta upp. Skönt att bli sydd ju.. hade hellre blivit det än å hålla på som jag ska och proppa in saker i ett ömt sår/hål, men antar att det är för mitt eget bästa så jag kan förhindra fler såna här infetioner i framtiden.

Jag fick en kur Heracillin mot mitt en gång, det starkaste there is typ. Sen ha det hållt sig borta (9 månader ca), men nu kom det tillbaka som bara den :( Nu börjar bedövningen släppa också, aj som fan!
  • Anonym
    Anonym (Ajajaj) skrev 2011-12-23 15:43:30 följande:
    usch vad jobbigt!
    Ja, de har sagt så olika till mig med! Läkaren förklarade denna gång att det är som en "kapsel", alltså att man kan ge antibiotika gång på gång, men den kommer förmodligen blossa upp igen och igen.
    Så denna gång blev det att sprätta upp. Skönt att bli sydd ju.. hade hellre blivit det än å hålla på som jag ska och proppa in saker i ett ömt sår/hål, men antar att det är för mitt eget bästa så jag kan förhindra fler såna här infetioner i framtiden.

Jag fick en kur Heracillin mot mitt en gång, det starkaste there is typ. Sen ha det hållt sig borta (9 månader ca), men nu kom det tillbaka som bara den :( Nu börjar bedövningen släppa också, aj som fan!
    Heracillin var det de hette ja!
    Öppnade burken och undrade om de gett mig stolpiller tills jag insåg att de skulle sväljas...

Min faster har samma problem som mig och hon har fått en hel latexvante uppstoppad i en böld som sprättades upp och behövdes luftas för att läkas. Precis som du har det. Jag tror läkarna menar på att om man inte gör så så kapslas bara skiten in och som du säger blossar upp gång på gång på gång.

Nja, nackdelen med att bli sydd är att de skar så pass djupt och bölden var rätt stor att jag numera har en mörklila grop på typ 2 cm i diameter i ljumsken. Inte speciellt tjusigt alls.

Det gör skitont och det skaver för det sitter på fel ställe men det läker. Och jag har som sagt inte haft på några år nu sen sista antibiotikan så har man tur så! Men vissa av oss är visst mer känsliga och får tillbaka dem, med andra ord blä! 
  • crimson

Jag var med om precis samma sak när jag var gravid med mitt första barn. Jag hade så helvets ont i vad jag trodde var svanskotan. det gjorde så ont att jag inte kunde sova utan gick ut och promenerade vid 4 på morgonen.
    Vid 10 så "sprack den och var vällde ut. Jag gick till VC och dem gjorde precis det som du beskriver och jag fick en sån liten plastgrej som varet skulle rinna ur. Det här satte nog igång förlossningen så allt satte igång på kvällen och dottern kom dagen efter ungefär då jag hade återbesökstid Jag hade inget mer problem med förutom att det ömmade lite in 2-3 dagar. Fick ingen medicin men jag är allergisk moit pencillin så det är ofta jag får klara mig utan medicin.

• Anonym (Ajajaj)
    Anonym skrev 2011-12-23 15:51:58 följande:
    Heracillin var det de hette ja!
    Öppnade burken och undrade om de gett mig stolpiller tills jag insåg att de skulle sväljas...

Min faster har samma problem som mig och hon har fått en hel latexvante uppstoppad i en böld som sprättades upp och behövdes luftas för att läkas. Precis som du har det. Jag tror läkarna menar på att om man inte gör så så kapslas bara skiten in och som du säger blossar upp gång på gång på gång.

Nja, nackdelen med att bli sydd är att de skar så pass djupt och bölden var rätt stor att jag numera har en mörklila grop på typ 2 cm i diameter i ljumsken. Inte speciellt tjusigt alls.

Det gör skitont och det skaver för det sitter på fel ställe men det läker. Och jag har som sagt inte haft på några år nu sen sista antibiotikan så har man tur så! Men vissa av oss är visst mer känsliga och får tillbaka dem, med andra ord blä! 
    Hahaha, håller med dig där! De pillerna är enorma O.o

Ajajaj! Men fick hon som jag, liksom byta/tvätta varje dag och på nytt stoppa in något så att det inte läker igen och kapslas in? Läkaren verkade så stressad och allt gick så snabbt att jag nästan inte förstod riktigt vad jag skulle göra. Men vad jag förstod s ska jag alltså tvätta varje dag, och trycka in en ny latexbit (vi klipper av en bit av en handske), in med det en bit i såret/hålet så det inte täpps igen och ha en kompress över det. Men läker det någonsin igen då? =P haha! Måste kännas sjuuukt obehaglgit att dra ut det också, när det ska bytas menar jag.. *ryser*, jag får väl se sen när det är dags...

Nä, det förstår jag, men samtidigt slipper du pilla i såret vareviga dag tills det läker ;)

Uschja, vet vad du menar! Hoppas du slipper det helt, och även jag!
  • Anonym (Ajajaj)
    crimson skrev 2011-12-23 15:58:08 följande:
    Jag var med om precis samma sak när jag var gravid med mitt första barn. Jag hade så helvets ont i vad jag trodde var svanskotan. det gjorde så ont att jag inte kunde sova utan gick ut och promenerade vid 4 på morgonen.
    Vid 10 så "sprack den och var vällde ut. Jag gick till VC och dem gjorde precis det som du beskriver och jag fick en sån liten plastgrej som varet skulle rinna ur. Det här satte nog igång förlossningen så allt satte igång på kvällen och dottern kom dagen efter ungefär då jag hade återbesökstid Jag hade inget mer problem med förutom att det ömmade lite in 2-3 dagar. Fick ingen medicin men jag är allergisk moit pencillin så det är ofta jag får klara mig utan medicin.
    Ajaj! ><

Fast jag fick ingen plastgrej direkt, utan jag får bara proppa igen "hålet" som är kvar efter bölden för att såret inte ska läkas igen ovanifrån, med en avklippt bit latex från en handske.. Känns smått udda :S

Ojdå! Jag hoppas verkligen inte förlossningen startar nu när jag har så ont haha ^^
    Nej, jag fick inte heller penicillin, för jag ville inte. Så då öppnade han upp den ist :)
  • Rakad Apa

Har aldrig själv haft en varböld men morsan har haft det flera gånger.
    Hon berättade att en gång så fick hon en enorm i armhålan så att hon kunde knappt röra på armen, när hon väl var hos läkaren och han skulle undersöka den så sprack den och det sprutade var rakt i trynet på honom! Kräks

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (Ajajaj)
    Rakad Apa skrev 2011-12-23 16:34:00 följande:
    Har aldrig själv haft en varböld men morsan har haft det flera gånger.
    Hon berättade att en gång så fick hon en enorm i armhålan så att hon kunde knappt röra på armen, när hon väl var hos läkaren och han skulle undersöka den så sprack den och det sprutade var rakt i trynet på honom! Kräks
    Fy fasiken =P Ne, tur du inte haft - det gör riktigt jäkla ont kan jag tala om, haha!
Svar på tråden Läkaren fick sprätta upp varbölden, nån som varit med om samma?