• MizzTessie

Kräkning pga slemhosta eller är det magsjuka??

Min son på snart 2 år har varit sjuk sedan i tisdags kväll med feber, halsont och en riktigt rosslig slemhosta. Idag har han varit pigg och inte haft någon feber men hostan har kommit och gått. Första natten när han hade jättehög feber hostade/kräkte han upp lite slem men sen har det inte varit något mer med det. Han har haft lite sämre aptit än vanligt men det är ju inte så konstigt när man är sjuk. Han har även varit lös i magen fast det brukar han bli så fort han har minsta infektion i kroppen. Men nu för ett par timmar sedan när han hostade så kräkte han en rejäl kaskad (en vanlig kräkning med mat i och så, blää..) när han reste sig upp.

Efter det har han varit pigg och har druckit en hel mugg med saft och ätit ett smörgåsrån utan att det kommit upp.
    Om han får behålla detta och är pigg och kan äta som vanligt i morgon bitti borde det inte vara magsjuka eller? Jag har redan ringt och förvarnat alla släktingar att vi förmodligen får stanna hemma imorgon men min sambos mamma tyckte inte att det lät så farligt.. fast jag vet inte.. jag hade nog inte velat att t ex min systers barn skulle kommit på julafton om det varit han som kräkts..

Tacksam för åsikter!!

• Svar på tråden Kräkning pga slemhosta eller är det magsjuka??
  • brummagumman

Svårt att säga. Kan ju vara både och. Min äldsta son kräks ofta i samband med feber/förkylning/astma och när han är övertrött.

• xXMaLoXx
    Saga23 skrev 2011-12-23 18:59:37 följande:
    kolla om det är kikhosta
    Kikhosta ger en "kiknande" hosta, man hostar så man tappar luften i princip. Att hosta så man kräks upp slem är inget ovanligt.

Får de en rejäl hostattack så retar det ju dessutom, och det kan komma rejäla kräkningar. Lös i magen är också vanligt vid infektioner, i synnerhet om det är slemmigt i halsen och snorigt.

Magsjukekräkningar brukar man ofta känna igen på lukten, det luktar liksom sjukt. Men tyvärr så är det ju svårt att bedöma, när de där nedrans magsjukorna kan bete sig lite hur som helst.

Nu har du varnat släkten, så får de avgöra själva isf. Tycker de att det är ok att ni kommer ändå, så har de ju iaf fått möjligheten att välja bort risken att bli smittade av något.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Saga23

"Kikhosta ger en "kiknande" hosta, man hostar så man tappar luften i princip. Att hosta så man kräks upp slem är inget ovanligt."

Behöver inte alls vara det. Jag har kikhosta just nu o ja jag har hostat så jag tappat luften, men jag har oxå bara hostat och kräkts.

Men troligtvis är det inte kikhosta, för man har vaccinerat i Sverige sen 96.

• xXMaLoXx
    Saga23 skrev 2011-12-23 19:16:00 följande:
    "Kikhosta ger en "kiknande" hosta, man hostar så man tappar luften i princip. Att hosta så man kräks upp slem är inget ovanligt."

Behöver inte alls vara det. Jag har kikhosta just nu o ja jag har hostat så jag tappat luften, men jag har oxå bara hostat och kräkts.

Men troligtvis är det inte kikhosta, för man har vaccinerat i Sverige sen 96.
    Jovisst, men jag tycker inte att beskrivningen låter som kikhosta.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • cicci85

Jag skulle räknat det som magsjuka. Mina ungar hostar alltid innan de kräks, en liten förvarning när de är magsjuka, så man hinner idt med hinken... De har varit sjuka i veckan men varken spyan eller skiten luktade sjukt som det brukar göra! men med tanke på att det har gått några dagar mellan varje insjukning så la det ju va magsjuka. Ena barnet och pappan kräktes bara en gång och andra barnet var dålig i magen under en eftermiddag, annars som vanligt! Vi har flera gånger tidigare haft sån lätt magsjuka med bara en kräkning och sen mått som vanligt...

• MizzTessie

Tack så mkt för svar allihopa!! Om han inte kräks igen och äter OK imorgon bitti och varken jag eller min sambo blir sjuka så gör vi nog som xXHecateXx skrev: låter släkten bestämma vad de tycker. Är de det minsta tveksamma eller oroliga stannar vi självklart hemma och åker på måndag istället när det gått över 48 timmar.

Men det jag undrar bara.. Hur tusan kan han ha blivit smittad om det nu är magsjuka..?  Han har ju varit hemma ifrån dagis fr.o.m tis em och inte träffat några andra än mig, min sambo och hans föräldrar och ingen av oss är eller har varit magsjuka.. jag trodde att inkubationstiden på magsjuka var max 36 timmar.. ?? Obestämd

• Tess 195

Jag vill bara inlägga att min son hostar alltid så han kräks när han har såhär slemhosteförkylning.  han hostar tils han spyr helt enkelt. 

Svar på tråden Kräkning pga slemhosta eller är det magsjuka??