• Anonym (11)

Är mykoplasma farligt för barnet?

vi väntar barn i v 25. vi just fått veta att bonusbarnen fått mykoplasma.

jag har försökt läsa på nätet men hittar inte riktigt svar på min fråga.

så undrar om det kan vara farligt för mig eller för babisen i magen om jag har eller får mykoplasma?
    såg bla när jag läste att man kunde få antibiotika om man var riktigt dålig och de mediciner som de räknade upp då tror det var 4 st var sådana som jag inte tål. 

funderar på om jag måste ringa VC på tisdag och be att få komma och ta prov? för att se om jag har detta? alla i familjen har varit sjuka i höst. jag har varit minst. tanken slog mig om graviditeten kanske skyddat mig?       

• Svar på tråden Är mykoplasma farligt för barnet?
  • Julia82

Jag har ingen aning om det är farligt för bebisen, men jag har haft det en gång för för några år sedan. Det var fruktansvärt, jag låg sjuk i tre veckor. Hög feber, hostade blodigt slem och var helt förstörd. Min syster blev inlagd på sjukhus, hon blev så dålig!! Jag gick ner över 10 kg på dom veckorna. Jag var fullt frisk innan, och det tog riktigt hårt på mig. Så jag skulle absolut inte vilja ha det som gravid! Det kan nog bli fullkomligt vedervärdigt för dig, eftersom kroppen är mer utsatt då.

Hoppas jag inte skrämt upp dej, jag hoppas verkligen att du slipper bli sjuk!!!

• Anonym (11)

jag har redan haft hosta feber och så nu är de bra med mig men jag hade detta bara nån dag.. sedan blev jag frisk och de var i början av hösten. nej då du skrämde inte upp mig... bra med information. blir jag för orolig ringer jag 1177...

• Anonym (Sjuksköt på VC)

Det finns inget specifikt prov för mykoplasma, det enda prov man kan ta är infektionsprover. De säger ingenting i sig vilken typ av infektion du lider av.

• Anonym (11)
    Anonym (Sjuksköt på VC) skrev 2011-12-25 11:40:54 följande:
    Det finns inget specifikt prov för mykoplasma, det enda prov man kan ta är infektionsprover. De säger ingenting i sig vilken typ av infektion du lider av.

barnen har ju varit och tagt provet pcj ftt bekräftat att det har mykoplasma... ljuger läkaren för oss då?
  • mrsIce

Jag har haft mykoplasma 2 ggr (dock ej som gravid) och behövt penicillin båda gångerna. Finns särskilda prover som man gör, men det görs inte på alla vårdcentraler. Det är inte heller alltid så att man behöver penicillin när man har det, utan det kan försvinna av sig själv.

Kan tänka mig att det är "värre" att få det som gravid, eftersom det ger lunginflammation och lungorna är ju reda utsatta av graviditeten. Tror inte det är farligt för det ofödda barnet dock.

Anonym (11) skrev 2011-12-25 17:52:18 följande:

barnen har ju varit och tagt provet pcj ftt bekräftat att det har mykoplasma... ljuger läkaren för oss då?

? ?

Halsprov? Blodprov?   
  • Anonym (11)
    Anonym (Sjuksköt på VC) skrev 2011-12-25 18:42:41 följande:

? ?

Halsprov? Blodprov?   

blodprov som jag förstått vet inte med själv.
    Anonym (11) skrev 2011-12-25 18:46:34 följande:

blodprov som jag förstått vet inte med själv.

Något sådant specifikt prov finns INTE. Förmodligen är det infektionsprover som tagits, och läkarens sammanlagda bedömning är att det är mykoplasma.
  • Anonym (11)
    Anonym (Sjuksköt på VC) skrev 2011-12-25 18:52:03 följande:

Något sådant specifikt prov finns INTE. Förmodligen är det infektionsprover som tagits, och läkarens sammanlagda bedömning är att det är mykoplasma.

okej...
  • Gizzie

Jag hade de. Var i Dubai och flög hem och va gravid i vecka 30 så efter två veckor hade jag blivit smittad förmodligen i planet där luften cirkulerar.

Jag var som förkyld men en jäkla hosta som satte igång riktiga värkar i v 35. Fick antibiotika och var dålig säkert i 4-7 veckor. Det är ingen fara med bebisen då den ligger väl skyddad och mykoplasman är ingen farlig virus för bebisen inne i magen. Fick jag veta i alla fall.

Men sin sagt så hostade jag så mycket att jag var tvungen och åka in. Men tack och lov då avtog värkarna..

Men kan du så försök och undvik barnet då de är smittsamt. Men jag tror att efter man har ätit antibiotika ett tag så minskar infektions risken men de var ju inte kul..

Svar på tråden Är mykoplasma farligt för barnet?