Inlägg från: Anonym (Sjuksköt på VC) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sjuksköt på VC)

Är mykoplasma farligt för barnet?

Det finns inget specifikt prov för mykoplasma, det enda prov man kan ta är infektionsprover. De säger ingenting i sig vilken typ av infektion du lider av.

Anonym (11) skrev 2011-12-25 17:52:18 följande:

barnen har ju varit och tagt provet pcj ftt bekräftat att det har mykoplasma... ljuger läkaren för oss då?

? ?

Halsprov? Blodprov?   
    Anonym (11) skrev 2011-12-25 18:46:34 följande:

blodprov som jag förstått vet inte med själv.

Något sådant specifikt prov finns INTE. Förmodligen är det infektionsprover som tagits, och läkarens sammanlagda bedömning är att det är mykoplasma.
    Gizzie skrev 2011-12-25 19:21:56 följande:
    Jag hade de. Var i Dubai och flög hem och va gravid i vecka 30 så efter två veckor hade jag blivit smittad förmodligen i planet där luften cirkulerar.

Jag var som förkyld men en jäkla hosta som satte igång riktiga värkar i v 35. Fick antibiotika och var dålig säkert i 4-7 veckor. Det är ingen fara med bebisen då den ligger väl skyddad och mykoplasman är ingen farlig virus för bebisen inne i magen. Fick jag veta i alla fall.

Men sin sagt så hostade jag så mycket att jag var tvungen och åka in. Men tack och lov då avtog värkarna..

Men kan du så försök och undvik barnet då de är smittsamt. Men jag tror att efter man har ätit antibiotika ett tag så minskar infektions risken men de var ju inte kul..

Mykoplasma är en bakterie - inte ett virus. Antibiotika biter inte på virus. Nu vet du det! {#emotions_dlg.flower} 

Gizzie skrev 2011-12-25 21:14:01 följande:
    Varför skriver dom ut en massa antibiotika då om de inte biter alls?

Oavsett så var de jobbigt och ha de som gravid men tack och lov så verkade jag ha en lindrig variant av de då jag slapp bli inlagd i alla fall..

På bakterier biter antibiotika, och mykoplasma är en bakterie.

Anonym skrev 2011-12-25 21:20:24 följande:
    fast jag har tagit halsprov och fått det påvisat att det var mycoplasma...hur gick det till då?
    Jag talar om blodprover.
    Anonym (infektionsläkare) skrev 2011-12-26 09:13:39 följande:
    För distriktssköterskan och övriga intresserade: mycoplasma-PCR är synnerligen specifikt för mycoplasma och enda sättet att säkert diagnosticera. Det är inte farligt för barnet att ha det, däremot får doktorn tänka till vilken antibiotika han/hon ev skriver ut eftersom de man vanligtvis använder vid mycoplasma inte är så lämpliga vid graviditet. Men oroa dig inte, om du inte har mer symtom än vad du beskriver behövs det knappast någon behandling!
    men det tas ju inte i blodet!
    Anonym skrev 2011-12-26 18:14:02 följande:
    ja men du skrev att det inte fanns något prov för mycoplasma:

Det finns inget specifikt prov för mykoplasma, det enda prov man kan ta är infektionsprover. De säger ingenting i sig vilken typ av infektion du lider av.

Jag skrev/menade att det inte finns något specifikt BLODPROV. Det var ju inget halsprov som togs, det frågade jag ju om. PCR-diagnostiken känner jag till.
Svar på tråden Är mykoplasma farligt för barnet?