• tinna123

Vad hjälper mot mollusker?

Hej

Min 5 åriga barn har haft mollusker i 6 månader. Han har atopisk eksem också, så hans hud är mkt uttorkad speciellt nu när det är kallt och blåsigt, så att de här molluskerna kliar också.

Vi smörjer och smörjer, ibland med kortison för att stilla kliandet men vill ju helst bli av med dem.

Är det ngn som vet om man kan påskynda utläkning av molluskerna?

• Svar på tråden Vad hjälper mot mollusker?
  • Philippa

det är tyvärr bara att vänta ut dom....på min son tog det nästan ett år...

• snappi81

Tipset jag fick på bvc är att försöka klämma ut den lilla gula kulan som ligger under huden. Dom är som en finne ungefär, när man gör detta så ska man trigga igång kroppens egna immunförsvar att försöka själv. Vi behövde bara klämma bort några stycken sen började dom andra försvinna sakta men säkert MEN va noga med att tvätta med alsollösning eller liknande så att dom inte sprider sig mer. Sätt gärna på ett plåster med så h*n inte kan riva på dom.
     Detta gör ganska ont så om ditt barn har känslig hud innan så kanske det inte är att rekommendera. Vi hade på emla salva innan för att minska smärtan. Kan även tillägga att vår sons mollusker inte gav med sig självt utan detta försökte vi med efter ca 8 mån.. Det blev bara fler och fler.

Linus 070808 Lucas 090707
  • myway

Hudterapeuten i mig säger.. Låt det va, det är ett virus inget man kan bota!
    Men mamman i mig har ju trixat lite själv..

Det började med att svärmor skulle testa silvervatten på sonen. Han har också atopiska eksem och därför är jodopax ingen idé. Hon tog en bomullstuss och duttade på mulloskerna. Döm om min förvåning och jag fick svälja mitt hudterapeutsnack.. Dom försvann.. Jag va då tvungen att prata med tillverkaren av detta silvervatten (ion-silver). Dom har själv gjort samma sak och det har fungerat. Han förklarade som att om silver väl når viruset, så kan det döda det.

På lilltjejen nu har jag testat en annan sak.. När dom suttit där ett tag så tar jag en streil nål (har sånt hemma, så jag kan jobba). Då öppnar jag upp mullosken och sen kan jag enkelt dra ut hela mollusken. Nu är alla borta. Vi tar några åt gången. Hon tycker ju inte att det är skoj, mamma har ju en nål i handen. Men hon verkar inte tycka att det gör så värst ont. Mest rädd för nålen som sagt. Hon är 4 år.

Så har jag gjort.. Så hudterapeuten i mig säger.. Man kan inget göra.. Mamman i mig säger.. skiten sprider sig som bara den och det gick att lösa.. =) 

jag säger bara vad jag tycker
  • Fiina

Min bror hade mkt när han var liten.
    Man skall ej pilla på dem! Ej klia på dem!
    De sprider sig nämligen när man kliar och det går hål på huden.
    Min bror fick massor och fick ta bort dem hos läkaren.
    De skrapade bort dem. Jag fick 3 st men lät dem va och då försvann de efter ett tag.

• myway

Tillägg.. Efter jag tagit bort det så är det plåster på tills det läkt.. =)

• MMX2

Hade själv detta otyg för flera år sen. Pillade och försökte klippa bort dem och allt möjligt. Hade dem runt munnen och de va inte de roligaste i tonåren, räckte gott med finnar då. Men efter flera års mixande gick jag till min skolsyster och fick tipset att doppa en tops i vanlig lactasyl tvål och dutta på molluskerna morgon och kväll. Tänk om man fått veta det tidigare, för dom försvann.

• tinna123

Hej

Tack för alla tipps.

Var kan man köpa silver vatten- är det ngr biverkningar?

Jag har tidigare fått tipps att tvätta med allsölsprit, men efterom han har så torr hud redan är jag lite rädd att det kommer att klia ännu mer, har ngn testat detta?

Lactasyl tvål ska vi nog testa, ska man skölja med vatten efteråt?

Kom gärna med fler tipps Glad

• myway

Silvervatten finns i de flesta hästbutiker. Men även i hälsokost. (dock billigare i hästbutiker). Sök på Ion-silver så lär du hitta. Inga som helst biverkningar. Man kan även dricka det om behöver. Ska även hjälpa mot nån magåkomma, tror det heter IBS eller nåt sånt.. En liter kostar runt 200:- Räcker hur länge som helst..

Allsolsprit bör du inte testa.. Det torkar ut huden och är inte bra vi redan atopisk hud. Kommer att svida som bara den och trigga eksemen.   

• MMX2

Nej man behöver inte skölj efter. Bara att dutta på och låta vara.

• Linastrumpan

Intressant. Min dotter har fyra stycken (ja inte fler) som hon haft i flera månader. Jag började med Lactacyd tvål morgon och kväll men efter någon månad gav jag upp. Testade då alsolsprit och håler på fortfarande men det har inte hjälpt alls. En vän till mig (BVC sköterska) har sagt att en knivsudd magnesiumpulver har funkat på många men jag är för feg för att testa.....Silver lät intressant annars tar jag nog hem några nålar och emlakräm från jobbet för dessa mollusker stör både mig och min dotter.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • myway

nål och emla.. =) Det tar du det direkt, plus att det inte känns.. =) Silver får man joxa lite med. Det fungerade som sagt på sonen och tillverkaren hade hört om fler. Men som sagt så är ju hudterapeuten i mig väldigt skeptisk..

• tinna123

Tack alla för era svar och tipps.

Nu var vi hos doktorn och har fått jod på recept, så vi ska prova på en liten område, vi få ge det ca 3 veckor sa doktorn. Han har ju minst 50 st, har era barn lika mkt, är detta ovanligt mkt??

Är det ngn som har provat jod, blir det ärr??   Han sa också att man kan punktera de men att det gör ont.

Så jag vet inte, vi få väl prova jod på ngr mollusker och se vad som händer.

• Lina S

Jag fick något alg/tångpulver från min kompis. Tror det var från någon hälsokostaffär. Hon hade haft det till sin son och blivit av med det efter 4 bad. Jag provade och efter ett par bad var de borta även hos oss.
    Man häller någon matsked i badkaret. Sen kan man ta lite i ett glas med vatten också och dutta på. Det enda jobbiga är att det luktar fruktansvärt. Det luktade bajs i hela badrumet efter badet. Men efter några veckor var alla mollusker borta!!

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • myway
    tinna123 skrev 2011-12-28 20:01:28 följande:

Tack alla för era svar och tipps.

Nu var vi hos doktorn och har fått jod på recept, så vi ska prova på en liten område, vi få ge det ca 3 veckor sa doktorn. Han har ju minst 50 st, har era barn lika mkt, är detta ovanligt mkt??

Är det ngn som har provat jod, blir det ärr??   Han sa också att man kan punktera de men att det gör ont.

Så jag vet inte, vi få väl prova jod på ngr mollusker och se vad som händer.

Va försiktig bara.. Det kan torka ut nåt fruktansvärt! Vilket för eksemen bra ycket värre.. På mina barn har inte jod hjälpt, men då har jag inte kämpat så länge heller för eksemen har bara blossat upp.. =/

Att bara punktera lär nog inte hjälpa.. Du måste få ut mullosken.. 
Svar på tråden Vad hjälper mot mollusker?