• Tant Green

Vad är alternativet till att vräka barnfamiljer?

Jag håller med om att det för jävligt att barn ska behöva bli vräkta. Men vad är alternativet? Man kan ju inte bara skita i att betala hyran för att man har barn och vet att man aldrig kan bli vräkt. Då kommer ju ingen hyresvärd vilja hyra ut till barnfamiljer i framtiden. Hur tycker du man ska lösa problemet?

Om det bara är hyran som inte betalas kanske det funkar med utmätning direkt från lönen (alternativ att det dras från socialbidraget eller vad man har). Men ibland kan ju vräkning bero på att man är så störande att grannarna inte står ut längre. Hur löser man det?

• Svar på tråden Vad är alternativet till att vräka barnfamiljer?
  • frida20

det ska vara samma regler oavesett om man har barn eller inte. har man ont om pengar så gör man så här
    1=betala hyra
    2=el
    3=mat

sen får man ta resten utöver det man har kvar av sin inkomst. hade fler gjort så här så hade man aldrig legat back med det viktigaste. 

• Lena

Jag tycker det vore rimligt med ett krav att anmäla till socialen på första varningen/missade hyran om barn bor i lägenheten.

• frida20

ne det föstår inte jag heller. men det är inte hyresvärdar som går mot barna utan föräldrarna. och det är föräldrarnas fel om de blir vräkta och då borde man kolla på föräldrarna och i så fall var de lägger sina pengar.

• Coyote

Jag kan nog tycka att socialen bör kontaktas så snart en barnfamilj börjar missköta hyran, betala sent och liknande, så man snabbt kan sätta in åtgärder för familjen.

• Madame M

Ja vräk familjen så att de tvingas söka hjälp, för barnens bästa!

Sen ska man ju inte låta barnen sova på gatan för det... 

• carita02

Herregud, märks att det är snorungar i denna tråd,enda vettiga är inlägg nr.5

• frida20
    carita02 skrev 2011-12-25 21:54:01 följande:
    Herregud, märks att det är snorungar i denna tråd,enda vettiga är inlägg nr.5
    det är det väl inte visst rätt att kontakta sociala men om man tror de hjälper med en hyra för att du inte betalar den är fel.. jag menar vad är det svåra att betala en hyra först och sen så fall ta hjälp med resten. soc hjälper inte dig med gamla hyror eller skulder.
  • Coyote
    frida20 skrev 2011-12-25 21:57:08 följande:
    det är det väl inte visst rätt att kontakta sociala men om man tror de hjälper med en hyra för att du inte betalar den är fel.. jag menar vad är det svåra att betala en hyra först och sen så fall ta hjälp med resten. soc hjälper inte dig med gamla hyror eller skulder.
    Nu var det kanske inte i det syftet man skulle kontakta socialtjänsten om en barnfamilj strular med hyran... Det är ju för att varsko soc om att det finns en familj som kanske behöver stöd och hjälp, någon som kan hjälpa till att reda upp lite i ekonomin (om det är den som ställer till det) eller se om det finns någon typ av problem som familjen behöver hjälp med. Dessutom går det snabbare att få till en insats för att hjälpa barnen om socialtjänsten redan är inkopplad. Om man riskerar att få elen avstängd så kontaktas ju soc direkt, det borde vara samma sak med hyran.
  • frida20
    Coyote skrev 2011-12-25 22:01:44 följande:
    Nu var det kanske inte i det syftet man skulle kontakta socialtjänsten om en barnfamilj strular med hyran... Det är ju för att varsko soc om att det finns en familj som kanske behöver stöd och hjälp, någon som kan hjälpa till att reda upp lite i ekonomin (om det är den som ställer till det) eller se om det finns någon typ av problem som familjen behöver hjälp med. Dessutom går det snabbare att få till en insats för att hjälpa barnen om socialtjänsten redan är inkopplad. Om man riskerar att få elen avstängd så kontaktas ju soc direkt, det borde vara samma sak med hyran.
    jag tycker att kontakta soc är den sista utvägen. för det finns väldigt få på en socialförvaltning som hjälper dig framåt och med den hjälpen du egentligen behöver. vet det utav erfarenhet. 
Svar på tråden Vad är alternativet till att vräka barnfamiljer?