Inlägg från: Coyote |Visa alla inlägg
  • Coyote

Vad är alternativet till att vräka barnfamiljer?

Jag kan nog tycka att socialen bör kontaktas så snart en barnfamilj börjar missköta hyran, betala sent och liknande, så man snabbt kan sätta in åtgärder för familjen.

• Coyote
    frida20 skrev 2011-12-25 21:57:08 följande:
    det är det väl inte visst rätt att kontakta sociala men om man tror de hjälper med en hyra för att du inte betalar den är fel.. jag menar vad är det svåra att betala en hyra först och sen så fall ta hjälp med resten. soc hjälper inte dig med gamla hyror eller skulder.
    Nu var det kanske inte i det syftet man skulle kontakta socialtjänsten om en barnfamilj strular med hyran... Det är ju för att varsko soc om att det finns en familj som kanske behöver stöd och hjälp, någon som kan hjälpa till att reda upp lite i ekonomin (om det är den som ställer till det) eller se om det finns någon typ av problem som familjen behöver hjälp med. Dessutom går det snabbare att få till en insats för att hjälpa barnen om socialtjänsten redan är inkopplad. Om man riskerar att få elen avstängd så kontaktas ju soc direkt, det borde vara samma sak med hyran.
  • Coyote
    frida20 skrev 2011-12-25 22:05:17 följande:
    jag tycker att kontakta soc är den sista utvägen. för det finns väldigt få på en socialförvaltning som hjälper dig framåt och med den hjälpen du egentligen behöver. vet det utav erfarenhet. 
    Så vilken hjälp anser du att du skulle behövt få och vilken fick du? Med tanke på att du inte tycker soc ska kontaktas när en barnfamilj riskerar att hamna på gatan på grund av att föräldrarna har någon form av problematik? Och när ska man be om hjälp? När ungarna sover på en parkbänk under en kartongbit?
  • Coyote
    frida20 skrev 2011-12-25 22:15:48 följande:
    när man märker redan från första hyran att man inte kan betala den så finns det gratis hjälp hos en budgetrådgivare och få hjälp där och hur man ska planera sin ekonomi. sen ta hjälp på ekonomiskt bistånd om man då inte har nån inkomst. gör man detta så är det minimal chans att du hamnar på gatan. och har man släkt så kanske man kan få hjälp där med.
    Jo, men alla som är sena med hyran eller inte har råd med den en månad är inte bara slarviga satar som köpt kläder i stället för att betala hyran. Och många av dessa har någon form av problematik som gör att de inte bara kan ta tag i det hela och ringa en budgetrådgivare. Som säkerhetsåtgärd bör då hyresvärden skicka ett meddelande till socialtjänsten samtidigt som de skickar ut en påminnelse om obetald hyra till hyresgästen. Därefter kan familjen bli kontaktade av en budgetrådgivare eller liknande.
  • Coyote
    frida20 skrev 2011-12-25 22:24:27 följande:
     det kan finnas dom som verkligen problem som då inte kan ringa. men tror du att de får hjälp av socialen med en budget rådgivare som lär ringa dig? nej så funkar det inte. utan de gör en utredning på dig som förälder och skulle de inte göra det så har du tur. men oftast har man nån som kan hjälpa att ringa om man själv inte klarar det.
    Nej, det är självklart att socialen påbörjar en utredning om hur hemsituationen ser ut! Det är vad de ska göra, och det är vad de måste göra. Om föräldrarna av någon anledning (otur, slarv, sjukdom) inte kan se till att barnen har tak över huvudet så behöver familjen hjälp, och det så snart som möjligt. Om utredningen visar att föräldrarna "bara" behöver hjälp med att styra upp ekonomin och lära sig prioritera så kan de få den hjälpen av socialtjänsten. Behöver de någon annan typ av stöd så ordnas det och om det är så illa att barnen riskerar att fara illa så behöver barnen hjälp omgående.

Alla har inte den förmånen att få hjälp av någon de känner, att socialtjänsten kopplas in på ett tidigt stadium skulle säkerligen minska antalet barnfamiljer som blir vräkta.
  • Coyote
    CallGirl skrev 2011-12-25 22:36:24 följande:
    Det ska göras om jag inte minns fel.

För mig är dt självklart att barn inte ska stå utan bostad. Handlar det om ekonomiska problem så bör kanske en förvaltare/god man utses för att kunna hjälpa familjen och handlar det om andra faktorer såsom störning är det nog bra om socialtjänsten bistår med hjälp. är det en väldigt stökig miljö kanske det öht inte är lämpligt för barnen att bo kvar med föräldrarna.

Jag tycker absolut det finns ett syfte med att ge extra stöd åt vissa grupper i samhället såsom barnfamiljer. Ingen skulle ju komma på tanken att vräka en störande dement person utan då skulle hen antagligen få flytta in på ett lämpligt boende för att omsorgen om denne ska tryggas.
    Jag tycker ju att det är det mest rimliga.
    frida20 skrev 2011-12-25 22:37:13 följande:
    det är bra om de kan få rätt hjälp. men sen finns där vissa som bara får en anmälan och då blir det LVU för kanske ingenting.vissa kör med maktmissbruket. tyvärr. men jag tycker själv det är toppen om folk får den rätta hjälpen de behöver. men sen är min åsikt aldrig nån kontakt med soc.
    Mm, men om du tänker efter, hur många tusentals barn och familjer får hjälp av socialtjänsten varje år, hjälp till en lättare vardag och ett bättre liv, på olika sätt. Och hur många är det vars liv "förstörs" av soc? Väg det emot varandra så kanske du får en lite mer realistisk syn på socialtjänsten. Att envist hävda att man aldrig ska kontakta soc är ju pinsamt korkat och visar ju egentligen bara på att man inte har någon riktig koll.
  • Coyote
    Tant Green skrev 2011-12-25 22:42:23 följande:
    Tack, det var svaret på min fråga. Jag visste inte att de kunde få så mycket hjälp från socialen. Brukar det funka i praktiken också? (Nej uppenbarligen inte då.... eftersom många barnfamiljer tydligen blir vräkta. Eller beror det på att socialen inte blir informerade?)
    Jag vet ju inte om det är praxis att man meddelar socialtjänsten om en barnfamilj riskerar vräkning, man borde ju göra det, och det känns mest rimligt. Men i mitt tycke borde man informera redan tidigare, så snart man får en påminnelse om en obetald hyra så att socialtjänsten hinner med att utreda och se vilken typ av insats som behövs.
  • Coyote
    frida20 skrev 2011-12-25 22:50:41 följande:
    du kan sitta och säga att jag inte ha nån koll på sociala..det är lätt att säga.
    men jag är en av många som har blivit drabbad av socialens maktmissbruk och ja därför gillar jag inte dom.

men sen vet jag också människor och familjer som fått bra hjälp. men du kan räkna alla som fått den hjälpen i statistik men tror du sen om du tittar på alla som blivit utfärdade av soc maktmissbruk att det står till 100% sant i statistiken? nej det gör det inte. eller om barn som hade det bra helt plötsligt bor i en fosterfamilj. nej det är bara när det visas på kalla fakta folk helt plötsligt ser det.
    Jo, läser man på familjeliv så har ju socialen ALLTID gjort fel, ALLA föräldrar har blivit utsatta för maktmissbruk och blivit orättvist behandlade och det ena med det tredje. Arbetar man med barn och ungdomar så ser man allt gott som socialtjänsten också gör, och framför allt så ser man att många föräldrar stoppar huvudet i sanden som småungar och menar på att alla är emot dem och ingenting någonsin är deras fel.

Jag kan aldrig någonsin tycka att det är bättre för ett barn att bli satt på gatan utan någonstans att bo än att familjen blir utredd av socialtjänsten. Att föräldrar är lättkränkta och anser sig felbehandlade ligger hos den vuxna, socialtjänsten arbetar med barnens bästa för ögonen. Det kan bli fel, och det blir det, vid ett akut lvu handlar det till exempel om minuter där någon måste avgöra om barnets ska tas med därifrån eller inte. Däremot finns det enormt många som inte skulle kunna överleva utan socialtjänsten eftersom det är deras enda inkomst. Du drar alla hårt över en kam, och det är synd.
  • Coyote
    frida20 skrev 2011-12-25 23:03:31 följande:
    exakt det jag kan göra med soc se det de kan göra dåligt men också det de gör bra. vet oxå att här finns folk som sitter och gnäller om soc vad de gör för fel skapar egna trådar om det efter det andra.

märker oxå att du inte läser det jag skriver och det är tråkigt nog.för hade du gjort det så sa jag bara att statistiken är nog inte 100% rätt.

skulle heller aldrig vilja se ett barn bo på gatan.  
    Visst läser jag vad du skriver. Man kan få statistik att visa precis vad som helst, men det jag syftade på var att det är fler som fått hjälp av socialtjänsten än det är familjer som blivit förstörda och söndertrasade och allt har blivit sämre för ALLA inblandade.

Det jag inte förstår är hur du kan säga att man aldrig ska kontakta soc? Att det är det absolut sista man gör?
    frida20 skrev 2011-12-25 23:07:29 följande:
    jag såg nått avsnitt att föräldrarna greps och sattes i häktet. och efter domstol efter domstol som beslöt att pappan inte hade gjort nått sånt jäkla pedofil aktigk eller vad det va. så ville soc ändå fortsätta och de fick inte sina barn. det tog dom ca 1år eller nått innan allt va klart och de fick sina barn.

har oxå blivit anmäld av gamla vänner och sånt men sen tror jag det har mycket med vara man bor oxå. vissa ställen är det bättre och andra sämre 
    Det tog inte ett år innan de fick hem sina barn, och även om det begicks fel i ärendet så ÄR det skillnad på att bli friad i en domstol och att inte få hem sina barn. Om socialtjänsten fortfarande är oroliga över att barnen inte mår bra hemma så är det självklart att man inte bara släpper hem barnen. Om man läser protokollen från rättegångarna så framkommer det också att det inte är helt självklart att föräldrarna ska frias från alla anklagelser.
  • Coyote
    frida20 skrev 2011-12-25 23:23:43 följande:
    det är bara min åsikt bara..men såklart måste familjer vända sig nånstans och det finns tyvärr inte mycket att välja på än socialen. 
    ja det finns säkert nån brist som ligger kvar. men jag kan inte tänka mig att nån förälder är egentligen bristfria.
    Det är en åsikt som tyvärr inte får någon att framstå som särskilt intelligent. Men det spelar ingen roll, det viktiga är att man kan motivera sin åsikt med välgrundade argument. Ingen förälder är perfekt, men det finns vissa "brister" som är långt mycket mer allvarliga än andra. Att inte dammsuga varje vecka är en brist som socialen inte bryr sig om, att inte kunna sätta gränser kring sexualitet och våld är en brist som skadar barn och föräldrar med sådana brister behöver stöd och hjälp, och eventuellt behöver barnet omhändertas.
  • Coyote
    frida20 skrev 2011-12-25 23:29:48 följande:
    jag tror alla som har blivit drabbade felaktigt av soc maktmissbruk tycker exakt som jag men ändå kan se att de kan hjälpa andra. jag vet inte vilka brister det va som står kvar därför uttalar jag mig inte om det heller
    Jag är säker på att det är många fler som resonerar som du, men som antingen lider av svår konspirationssjuka eller bara vägrar inse hur verkligheten ser ut. Jag har heller inte uttalat mig om de brister som möjligen finns kvar i det fallet jag diskuterar (Sandviken) utan om brister i stort. Du skrev att inga föräldrar är utan brister, och det tror inte jag heller, men sen är det skillnad på brist och brist, och det är viktigt att skilja på när man pratar om brister hos föräldrar i samband med socialtjänsten.
  • Coyote
    frida20 skrev 2011-12-25 23:37:35 följande:
    vet du jag fick klagomål av soc när de kom för jag inte hade städat och då låg där nått barnplagg på golvet och vi hade inte dammsuget eller diskat. de kom en måndag och vi hade varit borta hela helgen. det va en brist vilket jag själv tyckte va löjligt. men men sånt kan hända. 
    Visst kan de säkert ha åsikter om förmågan att ta hand om ett hem, men odiskad disk är ju inte ett skäl till att omhänderta ett barn, du förstår väl skillnaden?
Svar på tråden Vad är alternativet till att vräka barnfamiljer?