• matiLLa

Sjuksköterskeprogrammet någon?

Nån som pluggar till sjuksköterska just nu? Jag har sökt alla i Stockholm men kommer förmodligen INTE in nu till våren. Ska söka till hösten igen, när jag pluggat upp lite ämnen. Har sökt Karolinska, Ersta, Sophiahemmet och Röda Korset. Men till hösten så vet jag inte hur jag ska söka, alltså vilken skola i första hand. Jag tror att jag helst vill gå på Karolinska, men det är bara en känsla, vet ingenting om skolan egentligen.

Nån som går/känner nån som gått på nån av skolorna som kan berätta lite om dom?
    S-hemmet och röda korset kommer jag nog aldrig in på, men de två andra skolorna? Ersta vet ja inte heller så mkt om, bara att det tydligen ska finnas massa präster på skolan och så... och det känns lite flummigt..

Längtar tills jag kommer in på nån av skolorna.. hoppas det blir i höst :)

• Svar på tråden Sjuksköterskeprogrammet någon?
  • crabban

Vahettereattem.. jag vill inte förstöra stämningen eller så men du vet att det generellt är svårare att komma in under HT än under VT? Hoppas du lyckas bra med ämnena så du kommer in! Det är verkligen en intressant utbildning! Kanske ska söka till någon av de kringliggande skolorna också och vara beredd på att pendla tills du kanske kan byta över till någon av skolorna i Sthlm?

Lycka till hur som helst! Ge inte upp

• Alegni

Jag pluggade en termin på Röda Korset inna jag flyttade. Upplevde det som en ambitiös och krävande skola som man därför lärde sig väldigt mycket på. Andan var mycket akademisk vilket jag uppfattade som positivt. Lycka till

• matiLLa

jodå det är klart att det är fler som söker till HT. ska läsa flera kurser som kommer höja mitt betyg mycket, komvux-kurserna är ändå så enkla så det blir inga problem :P Så med 17 i snitt borde jag komma in på KI iaf.

• thisismylife0

Det bästa tipset jag kan ge är att göra högskoleprovet. Jag har inte alls tillräckligt höga betygspoäng men gjorde hyfsat ifrån mig på provet och kom då in på första antagningen.

• KAH

Jag säger samma sak som nyfiknaflickan. Satsa på HP. Jag hade inte heller särskilt höga betyg då jag valde ett praktiskt gymnasieprogram som egentligen var helt fel, så det är bara hp som är användbart för min del!

Det går ju lite inflation i gymnasiebetygen, så jag skulle ändå påstå att det är lättare att ta sig in via hp även om det är färre platser. Här i Uppsala gick sjuksköterska från 14-15 i betyg under början av 2000-talet till att nu vara över 17. Så det går fort med höga betygssnitt. Nåväl, allt det där har du säkert koll på och med ett snitt över 17 har du ju som du säger mycket goda chanser

Stort lycka till!

• Jenny81

Jag läser på högskolan i Gävle. Skulle du inte komma in på någon utbildning i Stockholm, där intagningspoängen är rätt höga tror jag va? Så kan man ju gå i Gävle, det har vi flera som pendlar från Stockholm. Man behöver inte vara i skolan särskilt ofta, det är ju på seminarier som det är obligatoriskt. Läser man dessutom på distans så är det väl ännu mindre.

• Maddeli

Kan tipsa om distansutbildningen i Nyköping! Jag tar examen nästa fredag och vet att i terminerna under är det flertalet som är boende i Sthlm. I och med att det är en distansutbildning så slipper du pendla så mycket! Utbildningen tillhör Linköpings universitet samt campus Norrköping, som man dock måste åka till under utbildningens början men inte alls ofta senare under utbildningen, utan då "bara" till Nyköping.
    Lycka till med allt! Och fråga gärna om det är något du undrar över!

• MariaK

På Ersta sköndal högskola så finns det två olika program, ett treårigt (som jag går) och ett fyraårigt.
    Det är en liten skola med inriktning på Etik.
    De olika skolorna har ju olika inriktningar som du säkert redan visste..
    Det går även teolog och diakon studenter på campus Ersta och socionom och kyrkomusik studenter på campus sköndal.
    Klasserna är ganska små 40-60 elever typ till skillnad från KI:s på flera hundra..
    Man undervisar enl. PBL (i det mesta)
    Man får väga för-och nackdelar med alla skolorna praktiktiderna varierar ju åxå skolorna emellan.
    Jag är glad att jag valde Ersta trots att jag har närmare till KI, bättre miljö, mindre klasser och PBL uppväger det mesta..

• Maddeli

Utbildningen jag går är även den PBL!

• Ronja Rövardotter

Jag funderar också på att söka sjuksköterskeprogrammet, dock inte i stockholm. Men vad i sjutton menas med betyg 14-15? Jag har en 2 årig gymnasielinje utbildning samt en uska utbildning på komvux. Vilket betyg räknas? Hur räknar jag om det gamla betygsystemet 1-5 och g,vg och mvg?

Svar på tråden Sjuksköterskeprogrammet någon?