• AnnCharlotte86

Nyårsmat till kräsna barn?

Jag har ju tänkt slå till stort detta nyår & testa mina kunskaper i köket. Hade det bara varit jag & pojkvännen, hade det varit enkelt...Men vi ska även fira nyår med hans två barn, som är ganska kräsna gällande mat. 

Någon som har tips på vad vi kan laga? Ska ju ändå vara lite lyxigt, men något som barnen äter utan att gnälla 

• Svar på tråden Nyårsmat till kräsna barn?
  • lövet2

Hos oss brukar vi laga till något gott av precis den sort vi vill ha, och så har vi alltid hamburgare som alternativ. Alltid är det något barn som inte vill ha av den ordinarie maten ...

• Amoudara

Kan ni inte laga två saker fast med samma tillbehör? Om ni vill ha något gott kött så kan de få hamburgare eller korv till istället tex.? Beroende på vad du nu vill laga till.

• AnnCharlotte86

"Våra" barn är väldigt bestämda, det ska helst vara något dom inte ska behöva vänta länge på. Så jag kan t.e.x inte göra potatisgratäng...För då ser dom att jag håller på, och kräver maten samma sekund jag börjar. Sen bor vi så att vi inte har någon dörr att stänga till köket, annars hade jag kunnat låsa in mig där & gjort mig saker ifred :P

• Amoudara

Gör klyftpotatis eller bakad potatis tex. då och hamburgare eller något de gillar till dem och en god köttbit med sås till er vuxna och en god sallad till? Eller ge dem något de tycker om och gör något helt annat till er.

• älskarlivet81

Då får väl barnen lära sig att vänta på maten? 
    Vi kommer göra så att vi äter förrätten samtidigt som dottern äter middag och sen äter vi huvudrätt och efterrätt när hon somnat :) 

• AnnCharlotte86

Jag är lite inne på laxröra...För det kan jag fixa dagen innan, när dom sover, och bara "smöra på" tunnbrödsrullar + skära upp. Inget som ungarna lär hinna märka & gnälla på :) 

• mandelblomma

hur gamla är barnen?
    är de små, gör en egen middag till dem först och så äter ni en sen i fred och vad ni vill.
    Är de lite äldre; förklara att i år är det först lite snacks och mingel medan maten puttrar så serverar du en slags förättsbricka med småplock på som alla kan ta vad de vill av: grönsaker att dippa, små¨korvar, snittar ed lite gott på.

• Amoudara
    AnnCharlotte86 skrev 2011-12-26 17:09:13 följande:
    Jag är lite inne på laxröra...För det kan jag fixa dagen innan, när dom sover, och bara "smöra på" tunnbrödsrullar + skära upp. Inget som ungarna lär hinna märka & gnälla på :) 
    Tänkte du ha både förrätt, varmrätt och efterrätt så kan duju förbereda både förrätten och efterrätten dagen innan när de sover så gårdet lättare på nyårsafton.
  • ssf

Om du ha vill potatisgrattäng och vill rätta dig efter barnen, gör den i samband med att ni börjar laga en annan måltid. Den blir bara god av att stå lite före den serveras, går utmärkt att värma i ugnen när det blir dags att äta.

Svar på tråden Nyårsmat till kräsna barn?