Elak eller Aspberger ?
TS, mitt råd är att bryta relationen. Jag levde i 7 år med en sån man och det höll på att bryta ner mig totalt. Att jag stannade så länge, berodde främst på 3 saker: 1) Det var inte så illa från början, det eskalerade gradvis 2) Han hade sina ljusa stunder också 3) Det var inte fysiskt våld inblandat (förrän mot slutet).
Precis som du, fann jag mig inte i situationen utan gick till motvärn och det blev därför mycket bråk. Men tillslut orkar man inte bråka längre. Jag har alltid varit en stark person. När jag slutligen bröt mig loss var jag i det närmaste ett vrak och det tog mig TVÅ ÅR efter att jag hade lämnat honom, att hitta min gamla styrka.
Idag lever jag med en underbar man och ingen jävla besserwisser och kontrollfreak. (För det var vad mitt ex var). Min nuvarande man är ibland slarvig och lat, men jag älskar det! För att jag har levt med det sjukligt motsatta, plus att min nuvarande är jättesnäll, kan KOMPROMISSA, vi kan bli irriterade på varandra men det händer inte ofta och jag har ALDRIG - efter 5 år - känt mig trampad på som jag gjorde säkert hundratals gånger i min förra relation.
Gå TS. Du har allt att vinna och inget att förlora, låter det som...