Elak eller Aspberger ?
Eller bara att han är van att du mesar med och låter han få sin vilja igenom. Allt behöver inte vara en diagnos vet du
Eller bara att han är van att du mesar med och låter han få sin vilja igenom. Allt behöver inte vara en diagnos vet du
Min man har asperger och han är visserligen rutinbunden men jag tycker inte riktigt att det stämmer in på din man. Min man har svårt för ironi och ord som man inte ska ta bokstavligt.
Jag tycker din man verkar vara väldigt principfast och helt utan förståelse för andra. Jag känner igen det på mina singelvänner, de som levt ensamna för länge, som inte har någon att slipa sig mot.
kanske du borde sätta ner foten?
Här är lite inspiration om du behöver flytta - man behöver inte så stort... se själv: www.familjeliv.se/Forum-22-416/m61663022.html
Min man är oxå sjukt elak.... Det du har räknat upp är bara småsaker om man jämför hur min man behandlar mig. Tex: Kallat mig skällsord o fula namn i snart 9år Har klagat på ALLT som har med mig att göra, min hemort min uppväxt mina föräldrar hur jag ser ut hur jag pratar vad jag gillat ALLT!!! O han gör det gärna framför folk. Har vi sex kan han endast göra det bakifrån (gärna upp till en timme, jag avskyr bakifrån). De gånger jag försökt byta ställning blir han slak på 5 sekunder o klarar inte att fortsätta om jag inte ställer mig givakt i bakifrån ställning igen. Han tycker endast om sin mammas mat, hon är nog urkvinnan gällande precis allt då jag tänker efter. Hatar honom men kan inte leva utan honom.
Här är en till som lever ihop med en man som är nästan exakt som TS's man. Jag misstänker också att han har aspergers, min man alltså. Jag tänker dock lämna honom inom några veckor. Egentligen har jag hela relationen tänkt att jag ska lämna (fyra år), för det är inte bra men jag vågar aldrig ta steget, och gör jag det så vevar han in en igen med ömma ord och hisnande kärleksförklaringar, tårar och allt möjligt. Men inte denna gång! Jag vill inte leva med honom, och för att hitta kärleken så måste han ut! Jag kommer bli väldigt, väldigt ensam dock, och det skrämmer mig.
Hur är din man när det kommer till kärlekslivet, TS? Min man vill inte vara intim med mig. Det var snart ett år sedan senast...
"Hjälpen brukar innebära insatser för att öka individens och omgivningens kunskap och förståelse för AS och därigenom finna strategier för både miljö, kommunikation, svårighet i fysik och beteenden (tvångsmässighet eller mer rigida rutiner), vilka orsakar svårigheter i livet.
Den behandling som föredras koordinerar terapier som inriktas på tre centrala symptom på Aspergers syndrom: bristfällig kommunikationsförmåga, tvångsmässiga eller repetitiva rutiner och fysisk klumpighet. AS och högfungerande autism kan bedömas tillsammans i fråga om klinisk behandling.[53]
Ett typiskt behandlingsprogram omfattar i allmänhet:[34]
De tekniker som beskrivs ovan kan inte bota Aspergers syndrom, men är avsedda att hjälpa personer med diagnosen att fungera bättre i samhället.
Det har gjorts många studier om tidig beteendeintervention. De flesta av dessa är fallstudier med en till fem deltagare.[55] Fallstudierna handlar vanligen om att kontrollera icke-centrala autistiska problembeteenden som självskadebeteende, aggression, trots och stereotypi. Interventionspaket som de som utförs av UCLA och TEACCH är utformade för att behandla hela syndromet och har befunnits vara ganska effektiva.[55] Träning i social kompetens har mycket litet empiriskt stöd.[56]
Beteendeinterventioner, såsom tillämpad beteendeanalys (Applied Behavior Analysis - ABA), har varit föremål för forskning i många år. Empiriska data visar att det är effektivt vid behandling av autismspektrumstörningar eftersom det är en individanpassad uppsättning program.[57] En annan fördel med ABA är att individualiserade funktionella analyser av de uppvisade beteendena genomförs.
I litteraturen om behandlingsprogram för barn och vuxna har biverkningar av medicinering och intervention till stor del ignorerats,[55] och det har hävdats att vissa behandlingar är oetiska och gör mer skada än nytta.[58][59]"