• Kreolskan

Hur tillaga färsk tonfisk?

Jag har ju förstått att den ska stekas ytterst kort tid och att den nästan kan serveras rå men hur smaksätter ni och vad serverar ni till?

• Svar på tråden Hur tillaga färsk tonfisk?
  • Frontline

Nästan lika enkelt som att googla på recept på tonfisk...

www.google.se/search%C3%A5+tonfisk&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Bling1975

Jag älskar tonfisken i princip helt rå, möjligtvis mycket snabbt vänd i en superhet panna. Kryddar gärna med salt, peppar och chili. Till gillar jag avokado och syrlig citrusdressing. Lätt och väldigt fräscht.

Stitch längtar efter Lilo
  • Kreolskan

Låter ju jättegott. Har själv fastnat lite i endast saltad och hastigt vänd i panna, serverad med aioli. Måste bredda mig lite här, känner jag. Tonfisk är en stor favorit.

• Bling1975

En annan favorit som jag inte vet exakt hur de gjorde var halstrad tonfisk med grillsmak (lite rökig, stark och syrlig) med tunna tunna krispigt rostade brödskivor, lite creme cheese på brödet och en het och syrlig mangosalsa till.

Stitch längtar efter Lilo
  • Apocalypso

Inte alls? Köp inte skiten och undrar du varför så googla.

Only weak men fear strong women!
  • Kreolskan

Vad tänker du då närmast på, Apocalypso?

• Anton Ring

Det viktigaste av allt, är att INTE översteka den.
    Väldigt viktigt att man håller sig på rätt temperatur.
    Genomsteker man den, så kan man lika gärna köpa sig en burk tonfisk.
    För då är den redan förstörd.

• Kreolskan

Exakt, Anton Ring! Jag har gjort precis så ett par gånger. Inte trevligt alls.

• Anton Ring
    Kreolskan skrev 2011-12-27 19:24:25 följande:
    Exakt, Anton Ring! Jag har gjort precis så ett par gånger. Inte trevligt alls.
    Verkligen inte, så har man slängt ut massa pengar på tonfisken också :s

om man har den rumstempererad, så kan man steka den väldigt kort tid.
    Givetvis beroende på hur tjock den är.
    2-2½cm kanske 1min varje sida, detta är givetvis endast ett mått mellan tummen och pekfingret.
    Eller så sous vide, så kan man steka den än kortare bara för få smak.

Bättre för rå än överstekt, den saken är fullkomligt klar i alla fall.
  • annzah

Jag brukar marinera i pressad citron och balsamvinäger och sedan steka hastigt på hög värme bara för att få lite yta. Jag vill gärna att den är varm men gärna rätt så rå inuti.

• Kreolskan

Om man kryddar med chili så antar jag att man strör över färsk, hackad chili - eller?

• Anton Ring
    Kreolskan skrev 2011-12-27 22:05:37 följande:
    Om man kryddar med chili så antar jag att man strör över färsk, hackad chili - eller?
    Finns pulver också om man önskar.
  • Kreolskan

Men pulver kan ju aldrig bli lika gott. Det smakar ju... pulver.

Svar på tråden Hur tillaga färsk tonfisk?