• Oliver 349

Spontansöka jobb på Mcdonalds

Ja då har jag tänkt att spontansöka jobb på Mcdonalds genom att ringa till deras olika resturanger här i Sthlm. Jag undrar då vad ska jag säga i början när jag presenterar mig själv o så? Typ:

"Hej jag heter Oliver och jag undrar ifall ni har någon ledig tjänst som extra medarbetare på deltid?..."

Någon här som sökt jobb på mcdonalds och ringt då? Hur gick det isåfall? Blir de irriterade om man ringer eller?

I början vill jag ringa men ifall det inte funkar får jag väl gå dit...

Någon som sökt via mail till resturangchefen och fått svar? Deras webbplattform där man söker de utannonserade tjänsterna får man aldrig svar på ju och det är många som söker..

• Svar på tråden Spontansöka jobb på Mcdonalds
  • Lavish

Själv fick jag jobb där genom att skicka en ansökan på deras webbsida och förmodligen kommer de att råda dig till det när du ringer men det kan säkert inte skada att ringa, din öppningsfras låter bra.

Däremot vet jag inte om jag skulle rekommendera att gå dit, bara om det verkligen inte känns jobbigt alls för dig. För det brukade vara vi som stod i kassalinjen som tog emot ansökan och lämnade den till chefen och vi hade ju inget med rekrytering att göra så då kunde man lika gärna postat ansökan. Dessutom fick ingen av dem som ansökte på det sättet jobb. Och det här är 6 år sen, innan finanskrisen o skyhög ungdomsarbetslöshet.

• Oliver 349

ok, men att maila till resturangchefen tror du att man får nåt svar då?

Nää att gå dit kommer jag nog absolut inte göra hehe

Jag har btw anmält mig till en stor rekryteringsdag via deras hemsida, så jag hoppas bli kallad dit.

Får man något svar av de även om de inte är intresserade när man söker via deras hemsida? Om man får svar både Ja/Nej hur lång tid brukar det ta?

• MickeN1973
    Oliver 349 skrev 2011-12-27 11:19:07 följande:

Jag har btw anmält mig till en stor rekryteringsdag via deras hemsida, så jag hoppas bli kallad dit.

Får man något svar av de även om de inte är intresserade när man söker via deras hemsida? Om man får svar både Ja/Nej hur lång tid brukar det ta?

Du söker ett jobb där du har kundkontakt med okända

Och du vågar inte söka jobbet personligen? 
  • Lavish
    Oliver 349 skrev 2011-12-27 11:19:07 följande:

Jag vet inte vad som händer om man mailar chefen, du kan ju alltid prova.

Jag vet inte heller vad som händer med sidan, jag blev kallad till intervju någon dryg månad efter att jag lagt in en ansökan där. Men jag tror att de använder den som en pool där de kollar igenom de lokala ansökningarna när de behöver någon, kallar de mest intressanta därifrån på intervju. Så jag tror inte det finns skäl att säga "nej tack" från sidan för nästa gång kanske du är intressant om inte annat.

Men varför är du så sugen på just mcdonalds? För mig var det sistahandsvalet efter att jag inte fått något annat.
  • Lavish
    MickeN1973 skrev 2011-12-27 11:31:22 följande:
    Du söker ett jobb där du har kundkontakt med okända

Och du vågar inte söka jobbet personligen? 
    Fast vad vore poängen när man inte får träffa någon som rekryterar personligen?
  • Oliver 349

Ok. Att jag söker jsut Mcdonalds är för att jag hört att de har hög personalomsättning och att det kan vara lätt att få jobb där och att det är ett bra första jobb. Hellst skulle jag dock vilja jobba på någon kundtjänst och där har jag också sökt jobb. Telefonförsäljning kan jag också tänka mig men känns som att det kan vara mycket press på att man måste sälja och de flesta som man ringer upp vill oftast inte köpa nåt. Vill ha något extrajobb vid sidan av studierna men att söka utannonserade jobb känns lite sådär eftersom det är många som söker de och då är det svårare att få jobben. Har inte direkt någon erfarenhet heller förutom praktik o så.

• von Brev

Du är på god väg. Lycka till.
    Gå dit tror jag är mindre lyckat, de får måånga ansökningar, du är inte unik, och i kassan har de säkert mycket att göra redan.

• Hoppfull84

skulle tro att de alla kommer säga åt dig att söka via hemsidan. det är många som ringer och de har ofta rätt ont om tid under dagarna men försöka kan du ju alltid.

• Sale

Tänk på att en restaurangchef har mycket att göra och är väldigt upptagen. Alla större restauranger har ofta assistenter som tar hand om nyanställningar för att sedan rekomendera chefen vad som ska göras.

McDonlads kör (i alla fall förut) gruppintervjuer där man sitter flera och diskuterar och man blir iaktagen på i princip allt man gör och säger. Tänkte att det kan vara bra att veta om du går vidare till en sån intervju! =)

Måste man anmäla sig till rekryteringsdagen och få tillstånd att dyka upp? Är inte meningen med en rekryteringsdag att man ska få chansen att träffa dem och visa vem man är? Jag fick jobb via en rekryteringsdag (dock ej endast McDonalds) och jag pratade med restauranchefen dirket. Om du får gå på dagen nämn inte personalomsättningen och inte heller pressen på att sälja för tro mig - den finns där med!

Lycka till!

Svar på tråden Spontansöka jobb på Mcdonalds