• Underbar

Portergryta, vilka tillbehör?

Jag ska göra portergryta till gästerna på nyår och undrar om någon/några vill dela sitt absolut bästa recept?
    Sen vill jag även höra lite om vilka tillbehör som är att föredra. Potatis, mos eller ris? Mos med knaperstekt bacon är en tanke jag har men vet inte.
    Vilka grönsaker?

Tack på förhand

• Svar på tråden Portergryta, vilka tillbehör?
  • Underbar
    Jania skrev 2011-12-27 15:40:01 följande:
    Min sambo brukar göra en portergryta. Den är sjukt god tycker jag.... ska höra om han kan ta fram receptet
    Det vore snällt!
  • deecember
    Underbar skrev 2011-12-27 15:39:00 följande:
    Okej, ska testa! Tack för tipset .

En liten fråga till. Måste jag använda gjutjärnsgryta? Skrattande 
    Haha, nädå. Det är väl bara jag som tycker att det är ganska smidigt, ingen risk för att det kokar fast i botten 6 så behöver maninte använda både panna &gryta ;)

Det funkar att göra gryta i det mesta, huvudsaken är väl egentligen att det får puttra läääänge så att köttet blir riktigt mört & skyn får ordentligt med smak :)

Lycka till med matlagningen!
  • Underbar
    deecember skrev 2011-12-27 15:44:22 följande:
    Haha, nädå. Det är väl bara jag som tycker att det är ganska smidigt, ingen risk för att det kokar fast i botten 6 så behöver maninte använda både panna &gryta ;)

Det funkar att göra gryta i det mesta, huvudsaken är väl egentligen att det får puttra läääänge så att köttet blir riktigt mört & skyn får ordentligt med smak :)

Lycka till med matlagningen!
    Tack ska du ha!
  • Jania

Såååå....
    Höll på att glömma att kolla detta med receptet. Kanske är det samma du fått innan men jag skriver ner detta ändå
    Det är för fyra personer

400 gr putsade grytbitar av märgpipa eller rostbiff (här brukar det åka ner en bit fransyska eller högrev istället)
    1 krm svartpeppar
    2 gullökar
    3 morötter
    2 msk vetemjöl (vi använder dock maizena eller dylikt istället pga allergi)
    1 tsk salt
    1 flaska porter (33cl)
    1 buljongtärning och 2 dl vatten    (sambon brukar ta en flytande fond utan massa tillsatser i )
    1 msk soya

Lägg alla ingredienser utom kött och mjöl i en gryta och låt det koka upp.
    Lägg sedan i köttet lite i taget.
    Koka, under lock, på svag värme i ca 1 tim.
    Rör ut mjölet i lite kallt vatten och vispa ner det i kanten av grytan när köttet känns mört.
    Koka upp och låt koka några minuter utan lock.

Som någon nämnde innan så är det viktigt med puttrandet. Här står ju en timma, men den kan gått och väl stå upp till två timmar på låg värme o köttet blir juvligt

Till detta brukar vi ha kokt potatis, syltad squash/pumpa (squash-/pumpa-pickles beroende på innehåll och benämning, jag gör mina själv). Det är väldigt gott med rårörda lingon också.

Hoppas du får till det nu, oavsett vilket recept som faller i smaken. Hur som så blir det nog väldigt mumsigt

God natt

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • deecember
    Underbar skrev 2011-12-27 22:52:07 följande:
    Kan man ha potatismos till portergryta?

Kan & kan, man får ju inte upp så mycket av den goda såsen då.. ;)

Kokt potatis, pressad eller hel, brukar vara godast till så man kan pressa in grytsåsen, men det är ju bara min åsikt :)  
  • Underbar
    Jania: Tack ska du ha men jag saknar enbären och svartvinbärssaften . För övrigt låter det gott .

deecember: Jag tänkte på att det kanske skulle vara mer festligt med mos och knaperstekt bacon på det, än bara kokt potatis rakt upp och ner . Får ta mig en funderare, det är ju trots allt nyårsafton och jag vill ju lyxa till det lite för mina gäster .
  • Underbar
    emmasmamma2007 skrev 2011-12-28 09:43:52 följande:
    Kolla på
    godisforsjalen.blogg.se

Tillbehör:Inlagd gurka, äpplemos, svartvinbärsgelé
    Tack! Inspirerande blogg .

Jag har bestämt mig för svartvinbärsgelé.

Grönsaker då? 
  • deecember
    Underbar skrev 2011-12-28 14:08:30 följande:
    Tack! Inspirerande blogg .

Jag har bestämt mig för svartvinbärsgelé.

Grönsaker då? 
    Brysselkål med lite smör på är gott till grytor, sen brukar jag ha i lite morötter, större lökklyftor & syltlök i grytan också.. :)
  • Underbar
    deecember skrev 2011-12-29 23:50:14 följande:
    Brysselkål med lite smör på är gott till grytor, sen brukar jag ha i lite morötter, större lökklyftor & syltlök i grytan också.. :)
    Jag skippar grönsakerna till varmrätten, det blir syltlök och cornichons istället
    Till förrätt blir det sparris med Grana Padano-ost och rostade pinjenötter...de grönsakerna får räcka hehe. 
Svar på tråden Portergryta, vilka tillbehör?