• Underbar

Portergryta, vilka tillbehör?

Jag ska göra portergryta till gästerna på nyår och undrar om någon/några vill dela sitt absolut bästa recept?
    Sen vill jag även höra lite om vilka tillbehör som är att föredra. Potatis, mos eller ris? Mos med knaperstekt bacon är en tanke jag har men vet inte.
    Vilka grönsaker?

Tack på förhand

• Svar på tråden Portergryta, vilka tillbehör?
  • deecember

Pressad potatis, små saltgurkor, gele & syltlök är gott till!

Receptet ovan liknar mitt, men jag har i en liten klick messmör också ;)

• Underbar
    deecember skrev 2011-12-27 15:24:43 följande:
    Pressad potatis, små saltgurkor, gele & syltlök är gott till!

Receptet ovan liknar mitt, men jag har i en liten klick messmör också ;)
    Åh, pressad potatis hade jag inte ens tänkt på..kan ju bli gott Tungan ute.
    Messmör? Aldrig hört, måste testas! Kanske inte på nyårsafton dock
  • deecember
    Underbar skrev 2011-12-27 15:25:55 följande:
    Åh, pressad potatis hade jag inte ens tänkt på..kan ju bli gott Tungan ute.
    Messmör? Aldrig hört, måste testas! Kanske inte på nyårsafton dock
    Messmör funkar i de flesta såser/grytor, det blir lite sött/salt av det. Allra godast till viltgrytor/såser ;)
  • Underbar
    deecember skrev 2011-12-27 15:31:47 följande:
    Messmör funkar i de flesta såser/grytor, det blir lite sött/salt av det. Allra godast till viltgrytor/såser ;)
    Det kanske är värt att testa då . Jag älskar messmör, men aldrig tänkt på att man kan ha det i grytor t ex .
  • deecember
    Underbar skrev 2011-12-27 15:32:30 följande:
    Det kanske är värt att testa då . Jag älskar messmör, men aldrig tänkt på att man kan ha det i grytor t ex .
    Nä, sambon tittade lite misstänksamt på mig, när jag använde det i en gryta när han var med, men det fick godkänt iaf. Då gillar han inte ens messmör ;)

Du kan ju testa att ta lite av skyn & ha i liite messmör i, så vet du vad du tycker innan du smaksätter hela grytan med det.

Jag brukar ha 2-3 msk till en halv gjutjärnsgryta, vad det nu blir i liter sky ;P
  • Underbar
    deecember skrev 2011-12-27 15:35:47 följande:
    Nä, sambon tittade lite misstänksamt på mig, när jag använde det i en gryta när han var med, men det fick godkänt iaf. Då gillar han inte ens messmör ;)

Du kan ju testa att ta lite av skyn & ha i liite messmör i, så vet du vad du tycker innan du smaksätter hela grytan med det.

Jag brukar ha 2-3 msk till en halv gjutjärnsgryta, vad det nu blir i liter sky ;P
    Okej, ska testa! Tack för tipset .

En liten fråga till. Måste jag använda gjutjärnsgryta? Skrattande 
  • Jania

Min sambo brukar göra en portergryta. Den är sjukt god tycker jag.... ska höra om han kan ta fram receptet

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
Svar på tråden Portergryta, vilka tillbehör?