• violatricolor

Bästa helautomatiska kaffemaskinen? (Ej kapsel.)

Vill ha tips på bra helautomatiska kaffemaskiner. Ej kapselmaskin - har redan en Nespressomaskin som jag alltså vill byta ut.

Några önskemål:
    Man ska kunna skumma enbart mjölk (därmed går Jura J9 One Touch bort).
    Det ska bli krämigt mjölkskum med få "stora" bubblor.
    Maxpris ca 10 000.
    Enkel rengöring.
    Enkel att ställa in och använda.
    Inte ta för stor plats.

En maskin som jag tittat lite på och gärna vill höra åsikter om är Gaggia Brera! Har även tittat lite på Siemens och Jura.

Känner ni till liknande trådar så länka gärna!

Tacksam för alla åsikter och förslag!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 16:09
    Hur jag än försöker skriva rätt så blir det fel Det är väl Jura Ena 9 OT som man inte kan skumma enbart mjölk med? Eller hur är det med det? Vet ej hur det är med J9 OT - som dock är något dyr.

• Svar på tråden Bästa helautomatiska kaffemaskinen? (Ej kapsel.)
  • Krollspell

Siemens, klart bättre än namnet antyder. Jura är sjukt överskattade i mitt tycke.

• violatricolor

Ok. Vilken modell?

Krollspell skrev 2011-12-29 01:01:21 följande:
    Siemens, klart bättre än namnet antyder. Jura är sjukt överskattade i mitt tycke.

• Krollspell
    violatricolor skrev 2011-12-29 05:56:47 följande:
    Ok. Vilken modell?
    Jag kör en Siemens TK65001 nu, kan möjligen ha utgått även om jag sett den på mediamarkt för runt 6000 för nån vecka sedan. Den gör mkt bra espresso, i mitt tycke mkt. bättre än den Jura C5 jag använde innan. Den skummar och/eller värmer mjölk separat via en slang ned i mjölkpaket och värmer tevatten, bra för ungarna.
    Jag valde den som sagt för den överlägsna kaffebryggningen. Är det enbart mjölkskumning du är ute efter finns ju iofs separata mjölkskumningsmaskiner för en bråkdel av kostnaden.
  • Krollspell

Vad gäller det krämiga skummet, använd iaf mellanmjölk, lättmjölk ger mer "bubblor".

• Krollspell

Den är enkel att rengöra och avkalka, den säger till när det är dags, man stoppar ned resp. tablett och trycker på en knapp, så sköter den sig nästan själv, man kan få fylla på vatten och/eller tömma spillfatet.

• violatricolor
    Krollspell skrev 2011-12-29 08:52:57 följande:
    Vad gäller det krämiga skummet, använd iaf mellanmjölk, lättmjölk ger mer "bubblor".
    Ja, det förstår jag. Standardmjölk eller baristamjölk brukar jag välja, hos andra då... Vi har ingen mjölkskummare till Nespressomaskinen, ingen som funkar bra i alla fall...
    Krollspell skrev 2011-12-29 08:52:11 följande:
    Jag kör en Siemens TK65001 nu, kan möjligen ha utgått även om jag sett den på mediamarkt för runt 6000 för nån vecka sedan. Den gör mkt bra espresso, i mitt tycke mkt. bättre än den Jura C5 jag använde innan. Den skummar och/eller värmer mjölk separat via en slang ned i mjölkpaket och värmer tevatten, bra för ungarna.
    Jag valde den som sagt för den överlägsna kaffebryggningen. Är det enbart mjölkskumning du är ute efter finns ju iofs separata mjölkskumningsmaskiner för en bråkdel av kostnaden.
    Ok, bra att den värmer vatten och mjölk separat. Det vill jag gärna kunna.
    Krollspell skrev 2011-12-29 08:53:53 följande:
    Den är enkel att rengöra och avkalka, den säger till när det är dags, man stoppar ned resp. tablett och trycker på en knapp, så sköter den sig nästan själv, man kan få fylla på vatten och/eller tömma spillfatet.
    Låter bra.

Grym kaffebryggning är förstås ett krav! Hur vet man det? Men jag är en latteälskare så jag är lite petig med mjölken och läser man omdömen och tester (som inte är så lätt att hitta tillförlitliga tyvärr) så verkar maskinerna variera en del när det gäller mjölktemperaturen och bubblorna/hur tät mjölken blir.... Vill inte ha separat skummaskin.

Siemens brukar vara ganska stora. Jura också. Det är lite därför jag tittat på Gaggia, tar inte lika stor plats. 
  • violatricolor

Hm... Många som är nöjda med Jura. I min prisklass, vilken skulle du rekommendera?

jantingstrom skrev 2012-01-29 15:06:36 följande:
    min röst går till Jura,  då blir man inte missnöjd i alla fall

• skorpionen80

Sambon hade en gaggia classic innan den nuvarande, den gav grymt skum! Det krävdes lite övning, men när det väl satt i ryggmärgen fick han till latteart varje gång...

Svar på tråden Bästa helautomatiska kaffemaskinen? (Ej kapsel.)