• violatricolor

Bästa helautomatiska kaffemaskinen? (Ej kapsel.)

Vill ha tips på bra helautomatiska kaffemaskiner. Ej kapselmaskin - har redan en Nespressomaskin som jag alltså vill byta ut.

Några önskemål:
    Man ska kunna skumma enbart mjölk (därmed går Jura J9 One Touch bort).
    Det ska bli krämigt mjölkskum med få "stora" bubblor.
    Maxpris ca 10 000.
    Enkel rengöring.
    Enkel att ställa in och använda.
    Inte ta för stor plats.

En maskin som jag tittat lite på och gärna vill höra åsikter om är Gaggia Brera! Har även tittat lite på Siemens och Jura.

Känner ni till liknande trådar så länka gärna!

Tacksam för alla åsikter och förslag!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 16:09
    Hur jag än försöker skriva rätt så blir det fel Det är väl Jura Ena 9 OT som man inte kan skumma enbart mjölk med? Eller hur är det med det? Vet ej hur det är med J9 OT - som dock är något dyr.

• Svar på tråden Bästa helautomatiska kaffemaskinen? (Ej kapsel.)
  • violatricolor

Men classic är väl inte helautomatisk? Jag tycker det där grejandet med kaffet (separat kvarn, måtta, trycka ihop) verkar lite jobbigt Blir säkert godare men jag är lat, i alla fall på morgonen... Det var därför jag tänkte Gaggia Brera. Tar inte lika stor plats som en Jura heller.

skorpionen80 skrev 2012-01-29 15:14:20 följande:
    Sambon hade en gaggia classic innan den nuvarande, den gav grymt skum! Det krävdes lite övning, men när det väl satt i ryggmärgen fick han till latteart varje gång...

• skorpionen80
    violatricolor skrev 2012-01-29 15:30:44 följande:
    Men classic är väl inte helautomatisk? Jag tycker det där grejandet med kaffet (separat kvarn, måtta, trycka ihop) verkar lite jobbigt Blir säkert godare men jag är lat, i alla fall på morgonen... Det var därför jag tänkte Gaggia Brera. Tar inte lika stor plats som en Jura heller.

Aha, jag tror det kallas för helautomatisk även om den inte har kvarn. Du kan köra Pods i den om du inte vill mala själv ;)
  • violatricolor
    skorpionen80 skrev 2012-01-29 15:34:39 följande:
    Aha, jag tror det kallas för helautomatisk även om den inte har kvarn. Du kan köra Pods i den om du inte vill mala själv ;)

Pods=kapslar? Det är ju det jag vill komma ifrån Det är inte själva malningen som är jobbigast utan att det blir fler moment och tillbehör.
  • Krollspell
    jantingstrom skrev 2012-01-29 15:06:36 följande:
    min röst går till Jura,  då blir man inte missnöjd i alla fall
    Nej kanske inte om man struntar i hur espresson smakar! ;)
  • Ozzygirl3

Jag köpte min Jura Ena 3 i dec och godare kaffe får man leta efter är super nöjd och köper Löfbergs lila bönor Devine ..(:

• violatricolor

Hm... Väldigt spretiga åsikter om Jura... Vem ska man tro på tro på tro på...

Har druckit kaffe från Juramaskin och tyckte det var bra, dock latte och inte espresso. Är man väldigt kräsen ska man väl ändå inte ha en helautomatisk maskin? Men det vill jag ha och så bra espresso som möjligt...

• Malawi
    Krollspell skrev 2011-12-29 08:52:11 följande:
    Jag kör en Siemens TK65001 nu, kan möjligen ha utgått även om jag sett den på mediamarkt för runt 6000 för nån vecka sedan. Den gör mkt bra espresso, i mitt tycke mkt. bättre än den Jura C5 jag använde innan. Den skummar och/eller värmer mjölk separat via en slang ned i mjölkpaket och värmer tevatten, bra för ungarna.
    Jag valde den som sagt för den överlägsna kaffebryggningen. Är det enbart mjölkskumning du är ute efter finns ju iofs separata mjölkskumningsmaskiner för en bråkdel av kostnaden.
    Vi är sjukt nöjda med Siemens TK65001 också. Bästa latten dricker vi hemma numera! Den här modellen fick bäst i test av råd &rön för några år sen, bl a för den var så jämn i kaffebryggningen. I stort sett alltid bra resultat till skillnad mot de andra testade modellerna. Men det var ju för några år sen, det lär ju ha blivit bättre sen dess på andra modeller.
  • violatricolor
    Malawi skrev 2012-01-29 18:53:18 följande:
    Vi är sjukt nöjda med Siemens TK65001 också. Bästa latten dricker vi hemma numera! Den här modellen fick bäst i test av råd &rön för några år sen, bl a för den var så jämn i kaffebryggningen. I stort sett alltid bra resultat till skillnad mot de andra testade modellerna. Men det var ju för några år sen, det lär ju ha blivit bättre sen dess på andra modeller.
    Två röster på den också! Kul att ni är nöjda.

Har inte tänkt köpa någon förrän i mars så jag har lite tid på mig att kolla! Och bearbeta sambon som av någon anledning tycker att Nespressomaskinen duger bra....

• Minne00

Vi har en Krupps ...  just den modellen vi har har blivit utbytt mot en nyare men de är verkligen toppen!
    Tar nästan ingen plats alls och att sköta dem är busenkelt.
    Behållaren för mjölkskummning ingår i priset.
    Kaffet blir guda gott och riktigt härligt krämigt! Har inte druckit bättre kaffe ens i värsta kaffebaren!
    Klart att valet av bönor spelar in dock!
    apparaten kostar ca 4500 ... men nya vattenfilter kostar 200:- och om man dricker lika mycket kaffe som vi så blir det ett nytt var 6:e vecka.... där tickar ju några kronor men det är absolut värt det!

Kanske inte är tillräckligt dyr dock.... Flört      

Svar på tråden Bästa helautomatiska kaffemaskinen? (Ej kapsel.)